Nazwa przedmiotu:
Prawo Konstytucyjne
Koordynator przedmiotu:
ks. dr Jacek Połowianiuk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A11_PK
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
125 godzin, w tym: praca na wykładach 20 godzin, ćwiczenia 15 godz. praca własna studenta - 90 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
5 pkt. ETCS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład20h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych pojęć prawa i prawoznawstwa.
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Zajęcia mają na celu przedstawienie, w świetle Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r. oraz innych aktów normatywnych, ogólnych zasad ustroju państwowego, podstawowych praw, wolności i obowiązków jednostki oraz system organów państwa, ich kompetencji oraz wzajemnych relacji.
Treści kształcenia:
1. Przedmiot prawa konstytucyjnego. 1.1 Prawo konstytucyjne jako gałąź nauk prawnych. 1.2. Źródła prawa konstytucyjnego: 1.3. Zasada państwa prawnego, zasada legalizmu, aspekty strukturalne sprawowania władzy w państwie prawnym (podział kompetencji), zasada trójpodziału. 2. Zagadnienia parlamentaryzmu: a) Prawo parlamentarne b) Struktura parlamentu c) Organizacja i funkcjonowanie (system sesyjny, system permanencji) d) Funkcje e) Stanowisko posła (senatora); 3. Prezydent RP. Zasada aktywnej prezydentury 4. Rządy państwem: a) Ciała zarządzające (Rada Ministrów, NBP, KRRiT) b) Powoływanie Rady Ministrów c) Skład Rady Ministrów d) Funkcje Rady Ministrów e) NBP f) KRRiT g) Komisje wyborcze 5. Władza sądownicza: a) Pojęcie wymiaru sprawiedliwości b) Trybunał Konstytucyjny c) Trybunał Stanu 6. Władza kontrolująca: a) Najwyższa Izba Kontroli b) Rzecznik Praw Obywatelskich c) Prokuratura 7. Prawno-konstytucyjne aspekty integracji europejskiej oraz jej wpływ na zasady ustroju państw członkowskich (suwerenność, demokracja, podział władzy, ochrona praw jednostki).
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność oraz aktywność na zajęciach. Przedmiot kończy się egzaminem ustnym bądź pisemnym na ocenę (ćwiczenia zaś formą pisemnej pracy bądź referatu, bądź prezentacji nt., aktów prawnych z zakresu prawa konstytucyjnego). Pod uwagę brany jest również aktywny udział studentów na ćwiczeniach. Zaliczenie przedmiotu ma charakter zintegrowany – wykłady i ćwiczenia to jedna ocena łącznie. Po zakończeniu ćwiczeń prowadzący je przekazuje swoją ocenę prowadzącemu wykłady, który to dokonuje wpisu do indeksu.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Liber, Warszawa 2005. 2. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 roku. 3. A. Biłgorajski, Prawo konstytucyjne i ustrój organów ochrony prawnej dla praktyków. Objaśnienia, wzory pism, kazusy i pytania, Wolters Kluwer, Warszawa 2012. 4. D. Dudek (red.) Konstytucyjny system organów państwa, C.H. Beck, Warszawa 2013. 5. P. Sarnecki (red.), Prawo konstytucyjne RP, C.H. Beck, wyd.9, Warszawa 2014. 6. P. Uziębło (red.), Prawo konstytucyjne. Diagramy, Wolters Kluwer bussines, Warszawa 2014.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Po ukończeniu zajęć student ma poszerzoną wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym o zasadach organizacji i działania konstytucyjnych organów państwa, ustroju organów władzy publicznej i relacjach występujących między nimi, źródłach prawa, prawie wyborczym, zadaniach i uprawnieniach sądów i trybunałów, stanach nadzwyczajnych.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W06, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.H.P6S_WG.3, I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
Charakterystyka W_02
Student ma poszerzoną wiedzę o wolnościach i prawach jednostki oraz o środkach prawnych ich ochrony.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, II.H.P6S_WG.3

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Student potrafi prawidłowo identyfikować problematykę ustroju państwa, zadań i kompetencji organów władzy publicznej.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_02
Student rozpoznaje cechy aktów normatywnych (z konstytucyjnego katalogu źródeł prawa) i potrafi określić, jakie sprawy mogą być regulowane za ich pomocą.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_03
Student ma wiedzę o konstytucyjnych wolnościach, prawach i obowiązkach jednostki oraz o instytucjach, które gwarantują ochronę praw podstawowych, w tym w szczególności o sądownictwie konstytucyjnym.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U04, K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_04
Student potrafi posługiwać się tekstem Konstytucji oraz podstawowymi ustawami z zakresu prawa konstytucyjnego.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_05
Student umie sięgać do odpowiednich źródeł nowej wiedzy (informacji) z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym do systemów teleinformatycznych.
Weryfikacja: Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Student rozumie wagę i znaczenie wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego we współczesnym świecie.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO
Charakterystyka K_02
Student zdaje sobie sprawę z możliwości bezpośredniego stosowania Konstytucji, zwłaszcza w celu ochrony wolności i praw jednostki.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO
Charakterystyka K_03
Student rozumie potrzebę doskonalenia instytucji konstytucyjnych oraz skutki ustrojowe nieprzestrzegania Konstytucji.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO
Charakterystyka K_04
Student dostrzega związki między jakością życia zbiorowego, efektywną pracą sądów oraz ochroną praw podstawowych jednostki a należycie funkcjonującym systemem konstytucyjnym państwa.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO
Charakterystyka K_05
Student potrafi ocenić i wyjaśnić, jakie konsekwencje społeczne i gospodarcze może mieć naruszanie konstytucyjnych standardów państwa i prawa.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO