Nazwa przedmiotu:
Podstawy chłodnictwa i pomp ciepła
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Piotr Ziętek
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
przedmioty obieralne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady - 8 godzin Ćwiczenia projektowe - 16 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Termodynamika Wymiana ciepła Podstawy konstrukcji mechanicznych
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami działania, budowy, projektowania i eksploatacji sprężarkowych urządzeń chłodniczych i pomp ciepła stosowanych w instalacjach klimatyzacji oraz ogrzewania pomieszczeń i budynków mieszkalnych, użyteczności publicznej oraz przemysłowych.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1 Teoretyczne podstawy działania sprężarkowych urządzeń chłodniczych i pomp ciepła: obiegi chłodnicze i pomp ciepła, wykresy robocze w układach współrzędnych T-s i lgp-h, bilans cieplny obiegów i podstawowe wielkości charakteryzujące obiegi (EER i COP) 2 Czynniki chłodnicze i robocze: klasyfikacja, właściwości, zastosowanie, wpływ na środowisko, wymagania prawne. 3 Budowa urządzeń chłodniczych i pomp ciepła: elementy składowe instalacji (sprężarki, zawory rozprężne, wymienniki ciepła), regulacja wydajności, montaż i eksploatacja instalacji, wymagania prawne i normatywne 4 Dolne źródła ciepła pomp ciepła oraz instalacje do pozyskiwania ciepła niskotemperaturowego, współpraca pomp ciepła z konwencjonalnymi źródłami ciepła w systemach ogrzewania. Ćwiczenia projektowe: 1 Obliczenia cieplne jednostopniowych, sprężarkowych urządzeń chłodniczych napełnionych jednorodnymi czynnikami chłodniczymi lub mieszaninami azeotropowymi (R134a, R717, R1234yf, itp.); praca z wykresem roboczym logp-h 2 Obliczanie jednostopniowych, sprężarkowych urządzeń chłodniczych napełnionych zeotropowymi czynnikami chłodniczymi (np. R449A, R407C) 3 Omówienie i wydanie tematów ćwiczenia projektowego 4 Obliczanie dwustopniowych sprężarkowych urządzeń chłodniczych z uwzględnieniem różnych zakresów zastosowania i funkcji urządzenia w tym: obiegi z bezprzeponową chłodnicą międzystopniową, obiegi z ekonomizerem, obiegi z dwoma parowaczami o różnej temperaturze wrzenia czynnika chłodniczego 5 Transkrytyczne sprężarkowe obiegi chłodnicze z dwutlenkiem węgla (R744) 6 Budowa sprężarkowych urządzeń chłodniczych i pomp ciepła - zajęcia z wykorzystaniem stanowisk dydaktycznych 7 Obliczanie sprężarkowych pomp ciepła, analiza kosztów ogrzewania 8 Zaliczenie wykładu i ćwiczeń
Metody oceny:
Warunki zaliczenia wykładu: Uzyskanie co najmniej 11 punktów z 20 możliwych z zaliczenia pisemnego (4 pytania otwarte - 5 pkt/pytanie lub 10 pytań testowych wielokrotnego wyboru - 2 pkt/pytanie). Warunki zaliczenia ćwiczeń projektowych: Wykonanie i zaliczenie zadania projektowego (obliczenia cieplne i dobór podstawowych parametrów sprężarkowego urządzenia chłodniczego lub pompy ciepła). Zaliczenie pisemnego kolokwium. Ocena z ćwiczeń: 80% oceny z kolokwium + 20% oceny z projektu Zasady ustalania oceny zintegrowanej Ocena zintegrowana = 50% oceny zaliczenia wykładów + 50% oceny zaliczenia ćwiczeń
Egzamin:
tak
Literatura:
Kołodziejczyk L., Rubik M.: Technika chłodnicza w klimatyzacji Rubik M.: Chłodnictwo Rubik M.: Pompy ciepła Rubik M. Pompy ciepła w geotermii niskotemperaturowej Gutkowski K.: Chłodnictwo i klimatyzacja Ullrich H.: Technika chłodnicza Miesięczniki specjalistyczne: Technika chłodnicza i klimatyzacyjna; Chłodnictwo i Klimatyzacja; Chłodnictwo; Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę na temat podstawowych procesów wymiany ciepła i masy zachodzących w poszczególnych elementach sprężarkowych urządzeń chłodniczych oraz pompach ciepła stosowanych w systemach klimatyzacyjnych i grzewczych
Weryfikacja: zaliczenie pisemne wykładów, kolokwium z ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Efekt W02
Posiada wiedzę na temat zasady działania podstawowych obiegów termodynamicznych urządzeń sprężarkowych
Weryfikacja: zaliczenie pisemne wykładów, kolokwium z ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03
Efekt W03
Posiada wiedzę na temat budowy podstawowych sprężarkowych urządzeń chłodniczych stosowanych w systemach klimatyzacyjnych
Weryfikacja: zaliczenie pisemne wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07
Efekt W04
Posiada wiedzę na temat podstawowych elementów sprężarkowych urządzeń chłodniczych stosowanych w klimatyzacji (w tym wymienniki ciepła, rurociągi, zawory rozprężne, sprężarki, itp.)
Weryfikacja: zaliczenie pisemne wykładów, kolokwium z ćwiczeń projektowych, projekt urządzenia sprężarkowego
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W19, IS_W14, IS_W10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W05, T2A_W06, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
Efekt W05
Posiada wiedzę na temat budowy, działania i eksploatacji sprężarkowych pomp ciepła oraz instalacji dolnego źródła ciepła
Weryfikacja: zaliczenie pisemne wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W18, IS_W14, IS_W10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08, T2A_W09, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
Efekt W06
Posiada wiedzę temat czynników chłodniczych i ich wpływu na środowisko
Weryfikacja: zaliczenie pisemne wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi opisać procesy zachodzące w sprężarkowym urządzeniu chłodniczym oraz pompie ciepła
Weryfikacja: kolokwium z ćwiczeń, zaliczenie pisemne wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U21, IS_U16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04
Efekt U02
Potrafi przeprowadzić podstawowe obliczenia dotyczące sprężarkowych obiegów chłodniczych, wykorzystując do tego prawa i wzory z termodynamiki, mechaniki płynów i wymiany ciepła
Weryfikacja: kolokwium z ćwiczeń projektowych, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U18, IS_U03, IS_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U03, T2A_U07, T2A_U15, T2A_U18, T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U07
Efekt U03
Potrafi opracować projekt sprężarkowego urządzenia chłodniczego wraz z niezbędnymi załącznikami w postaci wykresów i nomogramów
Weryfikacja: projekt sprężarkowego urządzenia chłodniczego
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U03, T2A_U07, T2A_U15, T2A_U18
Efekt U04
Potrafi zaprojektować najważniejsze elementy urządzeń chłodniczych stosowanych w instalacjach klimatyzacyjnych
Weryfikacja: kolokwium z ćwiczeń, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U03, T2A_U07, T2A_U15, T2A_U18

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji polegających m.in. na śledzeniu postępów techniki w celu wykorzystania ich w praktyce zawodowej
Weryfikacja: ustna dyskusja w ramach ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01
Efekt K02
Ma świadomość zagrożeń, jakie może nieść ze sobą nieprawidłowe działanie inżynierskie
Weryfikacja: ustna dyskusja w ramach ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K04
Efekt K03
Ma świadomość wpływu instalacji chłodniczych (czynników chłodniczych) na środowisko
Weryfikacja: zaliczenie pisemne wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02