- Nazwa przedmiotu:
- Wdrażanie i komercjalizacja innowacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jolanta Jurczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
15h wykład + 15h ćwiczenia + 15h przygotowanie projektu/prezentacji+10h studia literaturowe +15h konsultacje+ 10h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 80h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,6 ECTS
15h wykład + 15h ćwiczenia + 15h konsultacje = 45h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,4 ECTS
15h ćwiczenia + 15h przygotowanie projektu/prezentacji+10h studia literaturowe +15h konsultacje+ 10h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 65h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy zarządzania innowacjami.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności, wiedzę i narzędzia z zakresu wdrażania i komercjalizacji innowacyjnych projektów biznesowych.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Wdrażanie innowacji – istota, etapy i sposoby wdrażania innowacji. Źródła i obszary innowacji .
2. Przedsiębiorstwa wdrażające innowacje.
3. Przyczyny realizacji projektów wdrożeniowych.
4. Krzywa S w zarządzaniu innowacjami a dyfuzja innowacji.
5. Komercjalizacja innowacji – istota i założenia.
6. Transfer wiedzy w kontekście komercjalizacji .
7. Kanały komercjalizacji innowacji .
8. Modele wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów.
Zarządzanie projektami wdrożeniowymi.
9. Menedżer projektu i zespół projektowy.
10. Finansowanie projektów wdrożeniowych .
11. Zarządzanie jakością i ryzykiem w działalności innowacyjnej.
Pomiar efektów realizowanych projektów wdrożeniowych.
B. Ćwiczenia:
1. Wdrażanie i komercjalizacja innowacji – wprowadzenie.
2. Typy innowacyjnych przedsiębiorstw i ich przykłady.
Zarządzanie projektami wdrożeniowymi w przedsiębiorstwach innowacyjnych .
3. Sposoby komercjalizacji innowacji.
4. Charakterystyka wdrożenia i komercjalizacji innowacji na przykładzie wybranej organizacji - omówienie .
5. Prezentacja dowolnych przykładów wdrożenia i komercjalizacji projektów innowacyjnych.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: aktywność studenta, ocena sposobu prezentacji przygotowanego tematu, test.
2. Ocena sumatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (skala: 2-5,waga: 20%), ocena sposobu prezentacji tematu (skala: 2-5, waga 20%), ocena merytoryczna z testu (skala:2-5, waga 50%), obecność (skala 2-5, waga 10%)
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: aktywność studenta, obecność na zajęciach, ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych realizowanych w trakcie zajęć, ocena sposobu prezentacji przygotowanego projektu, projekt.
2. Ocena sumatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (skala: 2-5,waga: 20%), ocena sposobu prezentacji projektu (skala: 2-5, waga 20%), ocena merytoryczna projektu (skala:2-5, waga 50%), obecność (skala 2-5, waga 10%).
E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena z wykładu (60%) i ocena z ćwiczeń (40%).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Bolek M., Bolek C., 2014. Komercjalizacja innowacji. Zarządzanie projektami i finansowanie. Warszawa: Di fin.
2. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE.
3. Makieła Z. J., Stuss M., (red.), 2018. Przedsiębiorczość i zarządzanie innowacjami. Wiedza, technologia, konkurencja, przedsiębiorstwo. Warszawa: C.H. Beck.
Uzupełniająca:
1. Antoszkiewicz J.D., 2008, Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian, Warszawa: POLTEXT.
2. Szwajca, D., 2016. Macierz aspiracji innowacyjnych jako narzędzie zarządzania portfelem innowacji w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, z. 88.
3. Tidd, J., Bessant D., 2011. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer .
4. Trzmielak D. M. (red.), 2013. Innowacje i komercjalizacja w biotechnologii. Poznań-Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W01
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W14
- ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U01
- identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U15
- projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K01
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K04
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: test, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: