- Nazwa przedmiotu:
- Udostępnianie danych przestrzennych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Sylwia Krzysztofowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.SMK
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 30 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 1x15 godzin = 15 godzin
b) uczestnictwo w ćwiczeniach - 1x15 godzin = 15 godzin
2) Praca własna studenta - 20 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć - 3 godziny
b) sporządzenie sprawozdań i prezentacji z ćwiczeń realizowanych w czasie zajęć projektowych - 10 godzin
c) wykonanie części ćwiczeń w formie e-learningu - 7 godzin
Razem nakład pracy studenta: 50 godzin - 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.2 ECTS - 30 godzin kontaktowych, w tym:
a) obecność na wykładach - 15 godzin
b) obecność na zajęciach projektowych - 15 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1.4 ECTS - 35 godzin zajęć o charakterze praktycznym, w tym:
a) uczestnictwo w ćwiczeniach - 15 godzin
b) przygotowanie do zajęć - 3 godziny
c) sporządzenie sprawozdań i prezentacji z ćwiczeń realizowanych w czasie zajęć projektowych - 10 godzin
d) wykonanie części ćwiczeń w formie e-learningu - 7 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Biegła obsługa oprogramowania typu GIS, wiedza z zakresu baz danych przestrzennych i Infrastruktury Informacji Przestrzennej, podstawowe wiadomości dotyczące WebGIS
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów na temat udostępniania danych przestrzennych w nawiązaniu do obowiązujących przepisów prawnych dotyczących wdrażania dyrektywy INSPIRE i tworzenia Infrastruktury Informacji Przestrzennej w Polsce, a także zapoznanie się z aspektami technicznymi udostępniania danych przestrzennych.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Udostępnianie danych przestrzennych w świetle ustawy o IIP i dyrektywy INSPIRE, regulacje prawne, zakres udostępnianych danych, sposoby udostępnienia
2. Metadane geoinformacyjne cz. 1 – podstawy prawne, metadane jako niezbędny składnik IIP, podstawowe definicje
3. Metadane geoinformacyjne cz. 2 - poziomy stosowania metadanych, profile metadanych, krajowy profil metadanych, przykłady branżowych profili metadanych, edytory metadanych
4. Język XML i XSD, podstawy składni, walidacja dokumentów XML, zastosowanie XML w INSPIRE
5. Geoinformacyjne usługi sieciowe – podstawy prawne, podstawowe definicje, standardy wykorzystywane przy budowie usług sieciowych
6. Usługa wyszukiwania (CSW) i katalogi metadanych
7. Usługa przeglądania WMS, omówienie interfejsu usługi WMS
8. Usługa pobierania WFS, omówienie interfejsu usługi WFS, usługa pobierania ATOM
9. Język GML, podstawy języka, rola w INSPIRE, mapowanie XML do GML
10. Tworzenie usług sieciowych WMS i WFS z wykorzystaniem programu GeoServer
11. Przegląd geoportali pod kątem zakresu udostępnianych danych przestrzennych
Ćwiczenia:
1. Tworzenie metadanych zgodnie z różnymi profilami i ich walidacja - praktyczne wykorzystanie różnych edytorów metadanych
2. Porównanie możliwości korzystania z usług sieciowych (WMTS, CSW, WMS, WFS) w darmowym i komercyjnym oprogramowaniu typu GIS
3. Budowanie surowych zapytań zgodnie ze standardami OGC do serwerów usług WMS i WFS
4. Konwersja danych przestrzennych do GML zgodnie z założeniami interoperacyjności w ramach INSPIRE na cele ich późniejszego udostępnienia
5. Zapoznanie się z programem GeoServer – konfiguracja serwera, opublikowanie danych przestrzennych za pomocą usług WMS, WFS, testowanie stworzonych usług, zadawanie zapytań do uruchomionych usług sieciowych z wykorzystaniem oprogramowania GIS oraz z pominięciem klienta usługi, użycie interfejsu usługi w celu przeglądania/pobierania danych
Część ćwiczeń projektowych wykonywana z wykorzystaniem technologii kształcenia na odległość (e-learning).
- Metody oceny:
- Wykład - sprawdzian wiedzy (problemowe pytania otwarte i zamknięte)
Projekt - ocena końcowa jako średnia z ocen cząstkowych ze sprawozdań i prezentacji dotyczących poszczególnych ćwiczeń realizowanych w czasie zajęć projektowych
Ocena z przedmiotu - średnia ocen z ocen uzyskanych z wykładów i zajęć projektowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Zenon Parzyński, Agnieszka Chojka, "Infrastruktura informacji przestrzennej w UML", 2013
2. Leszek Litwin, Maciej Rossa, "Metadane geoinformacyjne w INSPIRE i SDI", 2011
3. Waldemar Izdebski, "Dobre praktyki udziału gmin i powiatów w tworzeniu infrastruktury danych przestrzennych w Polsce", 2018
4. GUGiK, Centrum UNEP/GRID-Warszawa, "Geoinformacja zmienia nasz świat", 2018
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Zna składnię języka XML i wie jak go zastosować w tworzeniu metadanych geoinformacyjnych
Weryfikacja: Sprawdzian wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W10, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt W2
- Zna standardy i interfejsy geoinformacyjnych usług sieciowych
Weryfikacja: Sprawdzian wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W10, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt W3
- Zna oprogramowanie (w tym wolne) do tworzenia metadanych geoinformacyjnych
Weryfikacja: Sprawdzian wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W10, T2A_W07, T2A_W08
- Efekt W4
- Zna wolne oprogramowanie wykorzystywane do tworzenia geoinformacyjnych usług sieciowych
Weryfikacja: Sprawdzian wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09, K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W10, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W10, T2A_W07, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi utworzyć plik metadanych z wykorzystaniem różnych edytorów
Weryfikacja: Ocena z realizowanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
- Efekt U2
- Potrafi udostępniać dane przestrzenne z wykorzystaniem usług sieciowych
Weryfikacja: Ocena z realizowanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
- Efekt U3
- Umie przeprowadzić proces walidacji metadanych
Weryfikacja: Ocena z realizowanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
- Efekt U4
- Potrafi zautomatyzować proces udostępniania danych przestrzennych w Internecie
Weryfikacja: Ocena z realizowanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14, K_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U10, T2A_U16
- Efekt U5
- Potrafi korzystać z metadanych geoinformacyjnych i usług sieciowych
Weryfikacja: Ocena z realizowanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Ma świadomość korzyści i potrzeby udostępniania danych przestrzennych
Weryfikacja: Sprawdzian wiedzy, ocena z realizowanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07
- Efekt K2
- Ma świadomość korzyści i potrzeby tworzenia metadanych geoinformacyjnych
Weryfikacja: Sprawdzian wiedzy, ocena z realizowanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07, T2A_K05