- Nazwa przedmiotu:
- Współczesna antropologia filozoficzna
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- PP5/3
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 30h
Praca własna: 20h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wpisanie na II semestr studiów.
- Limit liczby studentów:
- Wykł. min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest ukazanie wielości koncepcji człowieka w szeroko rozumianej współczesności. Przedmiot ma przyczynić się do pogłębienia wiedzy o człowieku, a tym samym do tolerancji wobec różnych jego wizji.
- Treści kształcenia:
- 1. Co o człowieku wiedziała starożytność
2. Człowiek średniowieczny i świat jego pojęć
3. Człowiek renesansu – narodziny nowożytnej filozofii człowieka
4. Oświecenie jako epoka uformowania się nowoczesnej wizji humanizmu
5. Znaczenie romantyzmu i pozytywizmu w ukształtowaniu się polskich wyobrażeń o człowieku
6. Koncepcja człowieka w neotomizmie i personalizmie XX wieku
7. Człowiek w filozofii Maxa Schellera i Romana Ingardena
8. Człowiek w filozofii egzystencjalnej
9. Marksistowska koncepcja człowieka
10. Rola etnologii dla współczesnej antropologii filozoficznej
11. Psychoanaliza i neopsychoanaliza o człowieku
12. Homo ludens i homo oeconomicus
13. Człowiek jednowymiarowy według Herberta Marcuse i człowiek nowoczesny w ujęciu Zygmunta Baumana
14. Człowiek w teatrze życia codziennego.
- Metody oceny:
- Ocena samodzielnie przygotowanej przez studenta pracy pisemnej na jeden ze wskazanych tematów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Barbara Skarga (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, PWN 1994 – 1997, t. 1 -5, wybrane fragmenty
2. Zbigniew Kuderowicz (red.), Filozofia współczesna, Wiedza Powsz. 1990, t. 1 – 2, wybrane teksty
Literatura uzupełniająca:
1. Etienne Gilson, Tomizm, rozdział - Życie osobiste
2. Jean Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem
3. Freud, Kultura jako źródło cierpień, Fromm, O sztuce miłości.
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt K_W05
- Wie, jak samodzielnie zdobywać wiedzę na temat spraw ludzkich.
Weryfikacja: Praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO5
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W05
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt K_U12
- Posiada umiejętność prawidłowej analizy relacji międzyludzkich.
Weryfikacja: Praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U08
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_K08
- Zyskuje możliwość zajęcia postawy tolerancji dla ludzkich różnic (poprzez wiedzę o wielowymiarowym charakterze człowieka).
Weryfikacja: Praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO8
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K04, S1P_K07
- Efekt K_K02
- Umie dostrzec wartość ludzi myślących inaczej, nie rezygnując z własnych przekonań.
Weryfikacja: Praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO2
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K02, S1P_K07