- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka
- Koordynator przedmiotu:
- dr Izabela Józefczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PP7
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach: 30h
Udział w ćwiczeniach: 30h
Praca własna:	65h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta:	125h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Liczba punktów ECTS według planu studiów ( wykłady + ćwiczenia) 	2,4
Inne formy kontaktu bezpośredniego ( egzaminy, konsultacje oraz zaliczenia i egzaminy w dodatkowych terminach)	0,6
Łącznie	3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Znajomość treści programowych z matematyki z zakresu szkoły ponadgimnazjalnej.
- Limit liczby studentów:
- Wykł. min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć z matematyki jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami analizy matematycznej - teorią ciągów i szeregów, granicą funkcji i ciągłością funkcji, różniczkowaniem i całkowaniem funkcji. Celem jest również opanowanie aparatu matematycznego umożliwiającego dalsze kształcenie w dziedzinach takich, jak: matematyka finansowa, badanie zagadnień optymalizacyjnych dla funkcji wielu zmiennych, rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej oraz nabycie umiejętności wykorzystania języka matematycznego do opisu zjawisk ekonomicznych oraz precyzyjnego formułowania i rozwiązywania problemów.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy)
W1- Ciągi, granica ciągu, własności granicy, granice ciągów specjalnych. 
W2- Szeregi liczbowe, kryteria zbieżności szeregów. 
W3- Granica funkcji i ciągłość funkcji, funkcje hiperboliczne i funkcje cyklometryczne.
W4- Pochodna funkcji, interpretacja geometryczna pochodnej.
W5- Różniczkowanie funkcji elementarnych, twierdzenia o różniczkowaniu funkcji złożonej i funkcji odwrotnej.
W6 - Tw. Lagrange’a, ekstrema funkcji. Interpretacja ekonomiczna pochodnej.
W7 -  Pochodna rzędu drugiego, rodzaje wypukłości funkcji, punkty przegięcia.
W8- Badanie przebiegu zmienności funkcji. 
W9- Całka nieoznaczona, tw. „o całkowaniu przez części” i „o całkowaniu przez podstawienie”.
W10- Metody całkowania funkcji elementarnych i złożonych, całkowanie funkcji wymiernych.
W11-  Całka oznaczona - wzór Newtona-Leibniza, własności całki oznaczonej.
W12 Tw. „o całkowaniu przez części” i „o całkowaniu przez podstawienie” dla całki oznaczonej.
W13 Metody obliczania całki oznaczonej.
W14- Interpretacja geometryczna i ekonomiczna całki oznaczonej. Przykłady zastosowań.
W15-  Całka niewłaściwa. Przykłady zastosowań.
Ćwiczenia (tematy)
C1-Ciągi i ich zastosowanie w ekonomii (oprocentowanie kapitału), obliczanie granic ciągu. 
C2 -Badanie zbieżności szeregów liczbowych. 
C3- Obliczanie granic funkcji i badanie ciągłości funkcji. Wykresy funkcji hiperbolicznych i funkcji cyklometrycznych.
C4-  Obliczanie pochodnej z definicji. Różniczkowanie funkcji elementarnych.
C5-  Różniczkowanie funkcji złożonych,
C6-  Wyznaczanie elastyczności funkcji. Równanie stycznej.
C7- Powtórzenie ćwiczeń C1-C6. Kolokwium
C8 - Znajdowanie ekstremów funkcji. 
C9-  Badanie przebiegu zmienności funkcji.
C10-Metody całkowania funkcji elementarnych.
C11 Całkowanie funkcji złożonych i funkcji wymiernych.
C12- Obliczanie całek oznaczonych - wzór Newtona-Leibniza. 
C13- - Zastosowanie całki oznaczonej .
C14 .Wyznaczanie całek niewłaściwych.
C15 -Powtórzenie  ćwiczeń C10-C14. Kolokwium.
- Metody oceny:
- 1. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa, student może mieć trzy nieobecności, usprawiedliwione możliwie jak najszybciej . 
2. W trakcie zajęć (ćwiczeń) odbędą się trzy kolokwia ,w trakcie których łącznie student może uzyskać 36 punktów za efekty umiejętności. 
3. W trakcie zajęć (ćwiczeń) odbędą się trzy sprawdziany w postaci testu dotyczącego definicji, twierdzeń i przykładów przekazanych na wykładzie, w trakcie których student może uzyskać 9 punktów za efekty wiedzy. 
4. Student ma prawo do jednego sprawdzianu poprawkowego jeśli wykazuje chęć do nauki- uczestniczy w wykładach i ćwiczeniach, jest systematyczny i aktywny. 
5. Student ma prawo przystąpić do egzaminów w terminach podanych w harmonogramach sesji letniej i jesiennej lub wyznaczonych przez Dyrektor Kolegium. 
6. W trakcie pisania sprawdzianów, kolokwiów oraz egzaminów student nie może korzystać z żadnych materiałów pomocniczych; nie może też korzystać z telefonu komórkowego. 
7. Student może uzyskać z egzaminu 15 punktów za efekty wiedzy i 40 punktów za efekty umiejętności. Wynik egzaminu jest pozytywny w przypadku uzyskania przynajmniej 50% wszystkich punktów . 
8. Ocena łączna z przedmiotu wynika z sumy punktów uzyskanych w trakcie ćwiczeń i z egzaminu (ów) z wynikiem pozytywnym: 
<0, 50) - 2,0; 
<50 , 60) - 3.0; 
<60 , 70) - 3.5; 
<70 , 80) - 4.0; 
<80 - 90) - 4.5; 
< 90,100> - 5.0. 
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) J. Laszuk. Matematyka. Studium podstawowe. SGH. Warszawa 1996.  
2) J. Piszczała. Matematyka i jej zastosowanie w naukach ekonomicznych. Ćwiczenia. 
    WAE. Poznań 1997.
3) J. Piszczała. Matematyka i jej zastosowanie w naukach ekonomicznych. WAE. Poznań 2000.
4)  Zespół pod redakcją Mariana Matłoki. Matematyka dla ekonomistów. Zbiór zadań. PWE. Poznań 2000.
Literatura uzupełniająca:
1)	R. Antoniewicz, A. Misztal. Matematyka dla studentów ekonomii. PWN. Warszawa 2009.
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- Brak
Efekty uczenia się
    Profil praktyczny - wiedza
                    - Efekt K_WO6
- Zna definicje i twierdzenia dotyczące całki nieoznaczonej i całki oznaczonej oraz metod całkowania prostych funkcji elementarnych. Zna definicję całki niewłaściwej.
 Weryfikacja: Sprawdziany, egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_WO6
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1P_W06, S1P_W07
Profil praktyczny - umiejętności
                    - Efekt K_U02
- Potrafi obliczać całki nieoznaczone i oznaczone z prostych funkcji elementarnych i stosować metody całowania przez części i podstawienia. Potrafi obliczać całkę niewłaściwą.
 Weryfikacja: 
Kolokwia, egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1P_U02, S1P_U08
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
                    - Efekt K_KO1
- Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. Potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień matematycznych.
 Weryfikacja: Sprawdziany, kolokwia, egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_KO1
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1P_K01