- Nazwa przedmiotu:
- Logika
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Zbigniew Kleniewski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- ZPP5/4
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 30h
Praca własna: 20h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,4
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład16h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przyjęcie na pierwszy rok studiów.
- Limit liczby studentów:
- Wykł. min. 15
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami logiki. Celem nauczania przedmiotu jest wyrobienie umiejętności omawiania procesów poznawczych, poprawnego formułowania myśli, definiowania, dzielenia, wnioskowania. Podniesienie kultury logicznej u studentów
- Treści kształcenia:
- Przedmiot i zadania logiki. Język jako system znaków, syntaktyka i semantyka. Nazwy i ich zakresy. Definicje i warunki ich poprawności. Zdanie. Pojęcie zdania prawdziwego, wartości logicznej, zdania w sensie logicznym. Funktory prawdziwościowe. Rachunek zdań. Tautologie logiczne i metody ich sprawdzania. Wnioskowanie dedukcyjne. Sylogistyka i sprawdzanie słuszności trybów sylogistycznych. Kwadrat logiczny. Wnioskowanie redukcyjne, indukcyjne, przez analogię. Logika w arkuszu kalkulacyjnym.
- Metody oceny:
- kolokwium dotyczące treści zawartych w programie zajęć
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Ziembiński Z.: Logika praktyczna
2. Mała encyklopedia logiki
Literatura uzupełniająca:
1. Ajdukiewicz K.: Język i poznanie
2. Kotarbiński T.: Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk
3. Szaniawski K.: O nauce, rozumowaniu i wartościach
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt K_W06
- Zna podstawowe pojęcia logiki języka i logiki formalnej. Zna podstawowe rodzaje wnioskowania i wie, że nie są one równocenne. Wie, że podstawowe czynności stosowane w nauce, jak definiowanie, dzielenie czy wnioskowanie podlegają regułom poprawności.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt K_U02
- Posiada umiejętność omawiania czynności poznawczych, potrafi poprawnie definiować, dzielić, wnioskować, dowodzić. Potrafi dostrzec i nazwać błędy w słownym przekazywaniu myśli.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_U010
- Precyzyjnie posługuje się językiem
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Jest zdolny do logicznego i analitycznego myślenia. Jest bardziej krytyczny (niedogmatyczny).
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_K08
- Umie uzasadnić swoje stanowisko posługując się racjonalną argumentacją
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: