- Nazwa przedmiotu:
- Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. arch. Agnieszka Cieśla
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SMS350
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1.Liczba godzin kontaktowych – 60 godzin, w tym:
a) obecność na zajęciach projektowych - 45 godzin
b) konsultacje związane z realizacją projektu - 15 godzin
2. Praca własna studenta – 60 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych - 10 godzin
b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 godzin
c) przygotowanie projektu (praca własna) - 45 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 60, w tym:
a) obecność na zajęciach projektowych - 45 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,8 pkt. ECTS - 115 godzin, w tym:
a) obecność na zajęciach projektowych - 45 godzin
b) konsultacje związane z realizacją projektu - 15 godzin
c) przygotowanie do zajęć projektowych - 10 godzin
d) przygotowanie projektu - 45 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- zaliczenie przedmiotów typu planowanie przestrzenne (projekt planistyczny), podstawowa wiedza z zakresu sporządzania rysunku planu miejscowego
- Limit liczby studentów:
- 15 - studentów na ćwiczeniach projektowych
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wykonanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w formie rysunków i tekstu do planu, dla terenu dla którego projekt MPZP został wyłożony do pulbicznego wglądu i projekt ten spotkał się z żywiołowym protestem mieszkańców i interesariuszy miejskich.
- Treści kształcenia:
- Studenci pracuja w 3-5 osobowych zespołach.
Zadaniem studentów jest zapoznanie się z zapisami wyłożonego MPZP oraz powodami protestów mieszkańców i interesariuszy miejskich. Następnie studenci opracowują swoją wersję planu dla zadanego terenu w formie graficznej i tekstowej. W przeglądach (2 w semestrze) uczestniczą przedstawiciele protesujących grup i władz miasta. Studenci skupiają się nie tylko na wykonaniu w formie graficznej i tekstowej projektu MPZP, ale ich zadaniem jest przede wszystkim rozpoznanie i uwzględnienie potrzeb mieszkańców i interesariuszy miejskich oraz jak najlepsze przekazanie swojej wizji projektu MPZP dla zadanego terenu.
Na zakończenie semestru wszystkie zespoły prezentują swoje projekty przed szerokim gronem słuchaczy w ogólnodostepnej przestrzeni (w semestrze letnim 2018/2019 - Ratusz Dzielnicy Bielany, 5 czerwca godz. 11.00)
- Metody oceny:
- na zakończenie zajęć grupy projektowe oddają wydrukowane plansze w formacie A1 (wykorzystane później w wystawie) oraz wersję cyfrową tych plansz
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- "Wejchert K. „Elementy kompozycji urbanistycznej”, Arkady, Warszawa 1974 i późniejsze wznowienia.
Korzeniewski W. „Budownictwo mieszkaniowe, poradnik projektanta”, Arkady, Warszawa 1989.
Neufert E. „Podręcznik projektowania architektonicznego”, Arkady, Warszawa"
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2003 nr 80 poz. 717 z późniejszymi zmianami)
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. 2003 nr 164 poz. 1587)
Polska Norma PN-B-01027
„Plan miejscowy o co tu chodzi?” http://konsultacje.um.warszawa.pl/sites/konsultacje.um.warszawa.pl/files/plan_miejscowy_o_co_tu_chodzi_-_informator_w_pojedynczych_stronach.pdf
Marek Weglowski — Standaryzacja sformułowań stosowanych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, Kraków, 2010, Instytut Rozwoju Miast
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SMS350_W1
- student zdobywa wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, aspektów społecznych, ekonomicznych, prawnych
Weryfikacja: weryfikacja efektów - student wykonuje samodzielnie projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W08
- Efekt GP.SMS350_W2
- ma wiedzę dotyczącą systemu planowania przestrzennego w Polsce
Weryfikacja: ocena sporządzenia uwarunkowań planistycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SMS350_U1
- Potrafi wyciągnąć wnioski z dostępnych źródeł danych: literatury, stron internetowych itp. Prace projektowe wykonane są w zespole, w związku z tym student potrafi pracować w grupie. Praca projektowa wykonana jest pod kierunkiem opiekuna naukowego
Weryfikacja: Ocena wykonanych powiązań terenu z otoczeniem, projektu mpzp
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U11_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U04, P2A_U08, T2A_U15
- Efekt GP.SMS350_U2
- Na zakończenie projektu planu miejscowego student wykonuje prezentację swojej pracy. Dzięki pracy nad planem miejscowym student analizuje procesy planistyczne
Weryfikacja: ocena z prezentacji przedstawionej pracy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U07, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
P2A_U08, S2A_U08, S2A_U03, T2A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SMS350_K1
- sporządzenie projektu planu miejscowego pozwala studentowi zrozumieć problemy wynikające z planowania przestrzennego, m.in. uświadamia sobie konsekwencje własnych decyzji projektowych, przemyśleć jak wpłynie to na przestrzeń
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu planu miejscowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05