Nazwa przedmiotu:
Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. arch. Agnieszka Cieśla
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SMS350
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1.Liczba godzin kontaktowych – 60 godzin, w tym: a) obecność na zajęciach projektowych - 45 godzin b) konsultacje związane z realizacją projektu - 15 godzin 2. Praca własna studenta – 60 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych - 10 godzin b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 godzin c) przygotowanie projektu (praca własna) - 45 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 60, w tym: a) obecność na zajęciach projektowych - 45 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,8 pkt. ECTS - 115 godzin, w tym: a) obecność na zajęciach projektowych - 45 godzin b) konsultacje związane z realizacją projektu - 15 godzin c) przygotowanie do zajęć projektowych - 10 godzin d) przygotowanie projektu - 45 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt45h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
zaliczenie przedmiotów typu planowanie przestrzenne (projekt planistyczny), podstawowa wiedza z zakresu sporządzania rysunku planu miejscowego
Limit liczby studentów:
15 - studentów na ćwiczeniach projektowych
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wykonanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w formie rysunków i tekstu do planu, dla terenu dla którego projekt MPZP został wyłożony do pulbicznego wglądu i projekt ten spotkał się z żywiołowym protestem mieszkańców i interesariuszy miejskich.
Treści kształcenia:
Studenci pracuja w 3-5 osobowych zespołach. Zadaniem studentów jest zapoznanie się z zapisami wyłożonego MPZP oraz powodami protestów mieszkańców i interesariuszy miejskich. Następnie studenci opracowują swoją wersję planu dla zadanego terenu w formie graficznej i tekstowej. W przeglądach (2 w semestrze) uczestniczą przedstawiciele protesujących grup i władz miasta. Studenci skupiają się nie tylko na wykonaniu w formie graficznej i tekstowej projektu MPZP, ale ich zadaniem jest przede wszystkim rozpoznanie i uwzględnienie potrzeb mieszkańców i interesariuszy miejskich oraz jak najlepsze przekazanie swojej wizji projektu MPZP dla zadanego terenu. Na zakończenie semestru wszystkie zespoły prezentują swoje projekty przed szerokim gronem słuchaczy w ogólnodostepnej przestrzeni (w semestrze letnim 2018/2019 - Ratusz Dzielnicy Bielany, 5 czerwca godz. 11.00)
Metody oceny:
na zakończenie zajęć grupy projektowe oddają wydrukowane plansze w formacie A1 (wykorzystane później w wystawie) oraz wersję cyfrową tych plansz
Egzamin:
nie
Literatura:
"Wejchert K. „Elementy kompozycji urbanistycznej”, Arkady, Warszawa 1974 i późniejsze wznowienia. Korzeniewski W. „Budownictwo mieszkaniowe, poradnik projektanta”, Arkady, Warszawa 1989. Neufert E. „Podręcznik projektowania architektonicznego”, Arkady, Warszawa" Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2003 nr 80 poz. 717 z późniejszymi zmianami) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. 2003 nr 164 poz. 1587) Polska Norma PN-B-01027 „Plan miejscowy o co tu chodzi?” http://konsultacje.um.warszawa.pl/sites/konsultacje.um.warszawa.pl/files/plan_miejscowy_o_co_tu_chodzi_-_informator_w_pojedynczych_stronach.pdf Marek Weglowski — Standaryzacja sformułowań stosowanych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, Kraków, 2010, Instytut Rozwoju Miast
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SMS350_W1
student zdobywa wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, aspektów społecznych, ekonomicznych, prawnych
Weryfikacja: weryfikacja efektów - student wykonuje samodzielnie projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08
Efekt GP.SMS350_W2
ma wiedzę dotyczącą systemu planowania przestrzennego w Polsce
Weryfikacja: ocena sporządzenia uwarunkowań planistycznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10_UR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SMS350_U1
Potrafi wyciągnąć wnioski z dostępnych źródeł danych: literatury, stron internetowych itp. Prace projektowe wykonane są w zespole, w związku z tym student potrafi pracować w grupie. Praca projektowa wykonana jest pod kierunkiem opiekuna naukowego
Weryfikacja: Ocena wykonanych powiązań terenu z otoczeniem, projektu mpzp
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U11_UR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U04, P2A_U08, T2A_U15
Efekt GP.SMS350_U2
Na zakończenie projektu planu miejscowego student wykonuje prezentację swojej pracy. Dzięki pracy nad planem miejscowym student analizuje procesy planistyczne
Weryfikacja: ocena z prezentacji przedstawionej pracy
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06, K_U07, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U08, S2A_U08, S2A_U03, T2A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SMS350_K1
sporządzenie projektu planu miejscowego pozwala studentowi zrozumieć problemy wynikające z planowania przestrzennego, m.in. uświadamia sobie konsekwencje własnych decyzji projektowych, przemyśleć jak wpłynie to na przestrzeń
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu planu miejscowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05