- Nazwa przedmiotu:
- Bazy danych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Mariusz Rogulski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ochrona Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z relacyjnymi bazami danych (RBD), strukturą aplikacji wykorzystujących RBD, sposobem poprawnego projektowania struktur danych, ich implementacji w RBD, wykorzystaniem DML do budowania obiektów w bazie oraz języka SQL do tworzenia zapytań. Zostaną także omówione tematy dotyczące m.in. bezpieczeństwa baz danych, zarządzania transakcjami oraz możliwości i potencjalne zastosowania różnych systemów bazodanowych dostępnych na rynku. Część praktyczna ma na celu zdobycie umiejętności m.in. właściwego modelowania związków encji, tworzenia baz danych i obiektów baz danych przy pomocy dostępnych narzędzi oraz języka SQL, pisania zapytań w języku SQL na podstawie projektu dotyczącego ochrony środowiska
- Treści kształcenia:
- Tworzenie relacyjnego modelu danych dla zadania projektowego (wykorzystanie schematu związków encji, normalizacja) - Implementacja stworzonego relacyjnego modelu danych w bazie danych: tworzenie tabel, zakładanie kluczy, ograniczeń, wypełnianie tabel danymi (wykorzystanie DML) - Wykorzystanie zapytań do przeglądania danych: proste zapytania z klauzulą WHERE, łączenie tabel, zapytania agregujące, podzapytania, zaawansowane wyszukiwanie danych. Tworzenie innych obiektów bazodanowych. - Tworzenie relacyjnego modelu danych dla zadania projektowego (wykorzystanie schematu związków encji, normalizacja) - Implementacja stworzonego relacyjnego modelu danych w bazie danych: tworzenie tabel, zakładanie kluczy, ograniczeń, wypełnianie tabel danymi (wykorzystanie DML) - Wykorzystanie zapytań do przeglądania danych: proste zapytania z klauzulą WHERE, łączenie tabel, zapytania agregujące, podzapytania, zaawansowane wyszukiwanie danych. Tworzenie innych obiektów bazodanowych.
- Metody oceny:
- Średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i z kolokwium. Oceny z kolokwium i za ćwiczenia nie mniejsze niż 3. W trakcie ćwiczeń studenci w zespołach realizują projekt stworzenia bazy (począwszy od identyfikacji elementów modelu zewnętrznego, a skończywszy na implementacji odpowiednich struktur w bazie danych), wypełnienia jej przykładowymi danymi, a następnie napisaniu różnorodnych zapytań. Ocena za ćwiczenia jest notą za całość projektu
- Egzamin:
- Literatura:
- J. D. Ullman, J. Widom: Podstawowy wykład z system systemów baz danych, WNT 2000; R. Elmasri, S.B. Navathe, Wprowadzenie do systemów baz danych, Helion, Gliwice 2005; Richard Barker, CASE* Method. Modelowanie związków encji, WNT, Warszawa 2005; Garcia-Molina H., Ullman J.D., Widom J., Implementacja systemów baz danych, WNT, 2003 (seria: Klasyka Informatyki)
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę z zakresu metod projektowania systemów informacyjnych i relacyjnych struktur danych Posiada wiedzę z zakresu abstrakcyjnego analizowania i opisywania obiektów oraz procesów. Posiada wiedzę z zakresu zasad tworzenia zapytań i przetwarzania zgromadzonych danych i informacji
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi poszukiwać źródeł informacji oraz poznawać potrzeby użytkowników w zakresie przetwarzanych danych Potrafi analizować wskazane zagadnienie, wykorzystując zidentyfikowane źródła informacji, oraz identyfikować występujące w nim kategorie danych oraz powiązania między nimi Potrafi stworzyć relacyjny model danych możliwy do zaimplementowania w dowolnym, relacyjnym systemie zarządzania bazą danych Potrafi analizować dane oraz przetwarzać je za pomocą funkcji dostępnych w języku zapytań
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi formułować problemy dotyczące zakresów (dziedzin) danych oraz tworzenia rozwiązań odpornych na występowanie "najgorszych przypadków" Posiada umiejętność pracy w zespole i odpowiedzialności za wykonywane zadania, w tym również za respektowanie praw autorskich
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: