- Nazwa przedmiotu:
- Ochrona wód
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Małgorzata Loga, mgr inż. Paweł Gilewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ochrona Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Specjalizacyjne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Obecność na wykładach (15), obecność na zajęciach projektowych (30), zapoznanie się z literaturą (4), opracowanie projektu, ćwiczeń lub zadań (6), przygotowanie do kolokwium (5)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Monitoring środowiska
Biologia środowiska
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie z procesami zachodzącymi w wodach powierzchniowych płynących i stojących oraz wodach podziemnych ze szczególnym uwzględnieniem presji na te środowiska. Zdobycie umiejętności prognozowania zmian wskaźników jakości za pomocą prostych modeli matematycznych.
- Treści kształcenia:
- Zapoznanie z podstawowymi prawnymi i technicznymi sposobami ochrony wód. Umiejętność korzystania z prostych modeli matematycznych oraz systemów wspomagania decyzji w celu podejmowania trafnych decyzji wodnogospodarczych.
Zapoznanie z metodami rekultywacji jezior i zbiorników wodnych.
- Metody oceny:
- Pisemne zaliczenie obejmujący materiał wykładu i ćwiczeń projektowych. Pisemne sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia. Ustna obrona projektów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Lampert, W., U.Sommer “Ekologia wód śródlądowych”, PWN, 1996 Stańczykowska, A. „Ekologia naszych wód” WSiP 1996 Tonderski, A. “Control of Nutrient Fluxes in Large River Basins, Linkoping Universitet, 1997 Rinaldi, S., S.Soncini-Sessa, H.Sthefest, H.Tamura „Modelling and Control of River Quality,” McGraw-Hill 1979 Małecki, J., M. Nawalany, S. Witczak, T. Gruszczyński pt. „Wyznaczanie parametrów migracji zanieczyszczeń w ośrodku porowatym dla potrzeb badań hydrogeologicznych i ochrony środowiska”, Poradnik metodyczny, Wydawnictwa Ministerstwa Środowiska, s. 1- 249. Warszawa, 2006
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna wskaźniki stanu ekologicznego i chemicznego i ich znaczenia dla oceny stanu wód. Ma znajomość problemów ochrony wód podziemnych. Zna główne procesy kształtujące jakość wód powierzchniowych i podziemnych oraz opis matematyczny niektórych procesów zachodzących w środowisku wodnym
Weryfikacja: kolokwium, wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W02, K_W04, K_W05, K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W02, P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, T2A_W01, P2A_W01, P2A_W03, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, P2A_W04, P2A_W05, T2A_W04, P2A_W05, P2A_W09, T2A_W07, P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07, T2A_W07, P2A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi zbudować proste modele jakości wody w rzekach w oparciu o oprogramowanie MATLAB-SIMULINK Potrafi korzystać z gotowych modeli matematycznych opisujacych procesy zachodzace w środowisku wodnym. Posiada umiejetność interpretacji wyników symulacji
Weryfikacja: obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U05, K_U06, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U03, P2A_U02, P2A_U09, T2A_U02, T2A_U04, P2A_U07, P2A_U08, T2A_U07, T2A_U09, P2A_U05, P2A_U06, T2A_U08, T2A_U09, P2A_U05, P2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie zagrożenia dotyczące ochrony środowiska i jest świadomy swojej roli w celu przeciwdziałania tym zagrożeniom
Weryfikacja: udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07