- Nazwa przedmiotu:
- Minimalizacja powstawania odpadów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Krystyna Lelicińska-Serafin; dr inż. Anna Rolewicz-Kalińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Podstawowe
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISGOD-MSP-1205
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- ćwiczenia audytoryjne - 15 godzin, przygotowanie do zajęć audytoryjnych 15 godzin, zapoznanie z literaturą 10 godzin, obecność na zaliczeniu - 10 godzin, razem 50 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie podstawowych informacji dotyczących minimalizacji powstawania odpadów. Kształcenie studentów w zakresie minimalizacji powstawania odpadów. Zapoznanie z podstawowymi rozwiązaniami w tym zakresie. Przygotowanie merytoryczne do pełnienia różnych funkcji (projektowych, organizacyjnych, koncepcyjnych) w biurach projektów, przedsiębiorstwach funkcjonujących w zakresie gospodarki odpadami oraz na wszystkich szczeblach administracji w zakresie gospodarki odpadami.
- Treści kształcenia:
- Zasady redukcji u źródła i zapobiegania powstawaniu odpadów
Przegląd wymagań prawnych i organizacyjnych w zakresie zapobiegania powstawania odpadów.
Priorytetowe strumienie odpadów, w stosunku do których należy w pierwszej kolejności podjąć działania zmierzające do ograniczenia ich powstawania – kryteria wyboru.
Diagnoza stanu aktualnego w zakresie minimalizacji powstawania poszczególnych (wskazanych) rodzajów odpadów.
Dobre praktyki zapobiegania powstawaniu odpadów.
Cele strategiczne w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów.
Istniejące i proponowane metody zapobiegania powstawaniu odpadów, sieci napraw i ponownego wykorzystania (użycia)
- Metody oceny:
- Obecność na ćwiczeniach, zaliczenie kolokwium
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Poradnik gospodarowania odpadami pod red. K. Skalmowski. Verlag Dashofer. Warszawa 2013
Krajowy program zapobiegania powstawania odpadów.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada rozszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z chemii i biologii środowiska w tym znajomość nowoczesnych technik stosowanych do pomiaru parametrów odpadów. Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie zintegrowanych systemów postępowania z odpadami.
Posiada rozszerzoną wiedzę o cyklu życia produktów, instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów Zna i rozumie aktualne kierunki rozwoju i modernizacji w zakresie zintegrowanych systemów gospodarki odpadami.
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium 100%
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W05, IS_W14, IS_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi pozyskać dane i samodzielnie wykonać obliczenia technologiczne w zakresie gromadzenia, transportu, odzysku i unieszkodliwianiu różnych strumieni odpadów Potrafi przeprowadzić analizę porównawczą w celu doboru urządzeń stosowanych w gromadzeniu odpadami.
Potrafi przeanalizować i wykorzystać procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne w projektowaniu, modernizacji i eksploatacji systemów gospodarki odpadami.
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium 100%
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U03, IS_U05, IS_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych w projektowaniu technologicznym.
Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową w zakresie projektowania technologicznego.
Weryfikacja: aktywność na zajęciach 40%, zaliczenie kolokwium 60%
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K01, IS_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K04