Nazwa przedmiotu:
Termiczne przekształcanie odpadów
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Krystyna Lelicińska-Serafin
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Specjalizacyjne
Kod przedmiotu:
1110-ISGOD-MSP-2401
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
ćwiczenia audytoryjne - 15 godz., zajęcia laboratoryjne - 15 godz., przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych - 5 godz., zapoznanie się z literaturą - 5 godz., napisanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych - 10 godz., przygotowanie do zaliczenia zajęć audytoryjnych i obecność na nim - 10 godz. Razem: 60 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Chemia środowiska
Limit liczby studentów:
na ćwiczeniach laboratoryjnych: 12
Cel przedmiotu:
Przedstawienie podstawowych informacji dotyczących termicznego przekształcania odpadów. Kształcenie studentów w zakresie termicznego przekształcania odpadów. Zapoznanie z podstawowymi systemami. Przygotowanie merytoryczne do pełnienia różnych funkcji (projektowych, organizacyjnych, koncepcyjnych) w biurach projektów, przedsiębiorstwach związanych z gospodarką odpadami oraz na wszystkich szczeblach administracji w zakresie gospodarki odpadami.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia audytoryjne: Podstawowe wymagania prawne w zakresie termicznego przekształcania odpadów – implikacje technologiczne. Charakterystyka metod termicznego przekształcania odpadów, wady i zalety, spalanie i współspalanie. Spalanie bezpośrednie odpadów – etapy procesu spalania, rodzaje palenisk, rozwiązania technologiczne. Piroliza – rozwiązania technologiczne. Zgazowanie. Termiczne przekształcanie różnego typu odpadów (m.in. odpady komunalne, osady ściekowe, odpady niebezpieczne) – wymagania i różnice. Współspalanie w piecach cementowych. Produkty spalania (pozostałość po termicznym przekształcaniu, gazy odlotowe) – metody postępowania. Metody plazmowe. Ćwiczenia laboratoryjne: Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych: omówienie zakresu ćwiczeń, kryteria wyboru zakresu badań dla wybranych rodzajów odpadów, warunki zaliczenia, szkolenie bhp, zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi. Zajęcia terenowe – zapoznanie studentów z zakładem termicznego przekształcania odpadów (w tym: przygotowanie odpadów do termicznego przekształcania, parametry procesu, odpady technologiczne (w tym: odpady niebezpieczne) i metody postępowania z odpadami technologicznymi, wpływ zakładu na środowisko i metody zmniejszenia oddziaływania na środowisko). Zajęcia laboratoryjne: Określenie na podstawie badań: warunków bezpiecznego spalania i spalania autotermicznego dla wybranych grup odpadów (wybrana metoda oznaczania zawartości wilgoci, części palnych i niepalnych, skład elementarny części palnych, wartość opałowa); potencjalnego wpływu odpadów na środowisko (oznaczanie sumy metali ciężkich emitowanych w wyniku spalania); warunków magazynowania odpadów przeznaczonych do spalania (oznaczanie temperatury zapłonu i palenia).
Metody oceny:
Ocena zintegrowana = ocena ćwiczenia aud. x 50% + ocena ćwiczenia labor. x 50%
Egzamin:
nie
Literatura:
Poradnik gospodarowania odpadami. Pod redakcją K. Skalmowski. Verlag Dashofer. Warszawa 2013 (aktualizacja kwartalna). Bilitewski i in. Podręcznik gospodarki odpadami. Seidel Przywecki. Warszawa 2003. Piecuch T. Spalanie i piroliza odpadów oraz ochrona powietrza przed szkodliwymi składnikami spalin. Koszalin 2002. Kowalewicz A. Podstawy procesów spalania. Wydawnictwa Naukowo Techniczne. Warszawa 2000.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę w zakresie chemicznych technik oraz metod stosowanych w unieszkodliwianiu odpadów. Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie fizycznych i chemicznych technik oraz metod stosowanych w unieszkodliwianiu odpadów.
Weryfikacja: Obecność na ćwiczeniach, zaliczenie kolokwium (forma pisemna).
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W06, IS_W11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
Efekt W02
Posiada rozszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z chemii środowiska w tym znajomość nowoczesnych technik stosowanych do pomiaru parametrów jakości osadów i odpadów lub ekotoksykologii.
Weryfikacja: kolokwium wejściowe, obecność na zajęciach i wykonanie badań zgodnie z programem, przygotowania sprawozdania zbiorczego, kolokwium zaliczeniowe.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi przeanalizować i wykorzystać procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne w projektowaniu technologicznym
Weryfikacja: Obecność na ćwiczeniach, zaliczenie kolokwium (forma pisemna)
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U17
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U16
Efekt U02
Potrafi pozyskać dane i samodzielnie wykonać obliczenia wielkości emisji substancji szkodliwych do środowiska, wytwarzanych w procesach spalania paliw, lub innych procesach technologicznych w tym odzysku i unieszkodliwianiu odpadów.
Weryfikacja: kolokwium wejściowe, obecność na zajęciach i wykonanie badań zgodnie z programem, przygotowania sprawozdania zbiorczego, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U11
Efekt U03
Potrafi samodzielnie przeanalizować, opisać i ocenić przebieg procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych w systemach gospodarki odpadami.
Weryfikacja: Obecność na ćwiczeniach laboratoryjnych, zaliczenie kolokwium (forma pisemna), kolokwium wejściowe, obecność na zajęciach i wykonanie badań zgodnie z programem, przygotowania sprawozdania zbiorczego, kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie projektowania technologicznego oraz ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową w projektowaniu.
Weryfikacja: Obecność na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych, zaliczenie kolokwium (forma pisemna), kolokwium wejściowe, obecność na zajęciach i wykonanie badań zgodnie z programem, przygotowania sprawozdania zbiorczego, kolokwium zaliczeniowe.
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K01, IS_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K04