Nazwa przedmiotu:
Podstawy Informatyki 2
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Witold Sikorski, dr inż. Wiktor Treichel, dr inż.. Artur Badyda
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Podstawowa wiedza na temat architektury komputerów oraz zapisywania i kodowania informacji. Przypomnienie i rozszerzenie wiedzy na temat podstawowych narzędzi technologii informacyjnej (edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, baza danych, grafika prezentacyjna), ze szczególnym naciskiem na wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego. Podstawy działania w sieci. Algorytmika – zasady tworzenia algorytmów, schematy blokowe, podstawowe zasady programowania. Środowisko pracy i podstawowe struktury języka Visual Basic. Powiązanie z arkuszem kalkulacyjnym przez Visual Basic for Applications. Programowanie w arkuszu.
Treści kształcenia:
Program wykładu Architektura komputera (schemat ideowy, rozwój technologiczny). Rodzaje pamięci (RAM, ROM, masowa), zasady zapisu i przechowywania informacji. Rodzaje oprogramowania – systemy operacyjne i aplikacje. Algorytmika. Pojęcie algorytmu, typy algorytmów, algorytmy proste i złożone. Algorytm w postaci grafu i schematu blokowego (algografu). Algorytmy zawierające warunki, algorytmy ze znaną liczbą kroków, algorytmy iteracyjne. Od algorytmu do rozwiązania – rola programowania. Języki programowania. Struktura programu (rodzaje instrukcji, operacje wejścia i wyjścia, bloki, podprogramy, funkcje). Rola danych w rozwiązywaniu problemów. Miejsce danych w algorytmie i w programie. Otrzymanie rozwiązania. Teoria informacji. Systemy zapisu liczb. Komputerowa reprezentacja liczb. Błąd bezwzględny i względny a dokładność obliczeń inżynierskich. Jednostki informacji (bit, bajt), jednostki fizyczne i logiczne, kodowanie informacji. Systemy zapisu liczb. Kod ASCII. Struktura informacji zapisywanej w pamięciach zewnętrznych. Kodowanie informacji w programach, kompresja informacji, szyfrowanie informacji. Sieci komputerowe i przesyłanie informacji. Elementy bezpieczeństwa informacji. Sprawdzian wiedzy Program ćwiczeń komputerowych Sprawdzenie wiedzy podstawowej oraz praca w edytorze tekstu – zasady pracy w edytorze, systematyka i stosowanie narzędzi (style, makra). Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie pracy inżyniera – tablicowanie, funkcje, wykresy Przetwarzanie danych w arkuszu kalkulacyjnym - tabele danych, sortowanie, wyszukiwanie informacji. Arkusz jako prosta baza danych. Makropolecenia w arkuszu kalkulacyjnym Przetwarzanie dużych zbiorów danych – elementy tabeli przestawnych Podsumowanie pracy w arkuszu kalkulacyjnym Wprowadzenie do środowiska Visual Basic. Wprowadzanie danych i wyprowadzanie wyników Najważniejsze instrukcje języka Visual Basic – podstawienie, warunek, pętla Integracja języka Visual Basic z arkuszem kalkulacyjnym Wybrane zadania praktyczne realizowane w arkuszu kalkulacyjnym i języku Visual Basic Zajęcia zaliczeniowe – podsumowanie pracy
Metody oceny:
Zasady ustalania oceny zintegrowanej Średnia ważona z zaliczenia wykładu i ćwiczeń komputerowych. Przyjmuje się średnią arytmetyczną, a w przypadku konieczności zaokrąglenia, większa wagę ma ocena z wykładu. Warunki zaliczenia wykładu Warunkiem zaliczenia jest realizacja pracy domowej z algorytmiki oraz napisanie kolokwium sprawdzającego. Na ocenę końcową składa się ocena z pracy domowej (33%) oraz ze sprawdzianu (67%). Warunki zaliczenia ćwiczeń komuterowych Obecność na ćwiczeniach. Trzy sprawdziany wiedzy podczas zajęć.
Egzamin:
Literatura:
1. Witold Sikorski, Wykłady z podstaw informatyki, MIKOM, 2005 2. Mirosława Kopertowska, Przetwarzanie tekstów, MIKOM, 2004 3. Mirosława Kopertowska, Arkusze kalkulacyjne, MIKOM, 2004 4. Mirosława Kopertowska, Grafika prezentacyjna, MIKOM, 2004 5. Agnieszka Snarska, Makropolecenia w Excelu 6. Mirosława Kopertowska, Witold Sikorski, Arkusze kalkulacyjne, poziom zaawansowany, MIKOM, 2006. 7. Maciej Sysło, Algorytmy. WSIP, 2003 8. Wiktor Treichel, Visual Basic, Ćwiczenia, MIKOM, 2004
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę z zakresu znajomości pakietu MATLAB potrzebną do obliczeń inżynierskich i statystycznych Posiada wiedzę dotyczącą metod numerycznych interpolacji i aproksymacji oraz statystycznego opracowania danych empirycznych
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi posługiwać się programem komputerowym MATLAB w celu wykonania obliczeń inżynierskich i statystycznych posiada umiejętność korzystania ze źródeł internetowych i baz danych w celu pozyskania danych o stanie środowiska potrafi przygotować raport z opracowania statystycznego danych, zawierający opis zastosowanych metod i uzyskane wyniki oraz wyciągnąć wnioski
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi formułować problemy dotyczące jakości danych empirycznych w celu wyjaśnienia luk i braków w opisie i rozumowaniu posiada umiejętność pracy w zespole i odpowiedzialności za wykonywane zadania, w tym również za respektowanie praw autorskich
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: