Nazwa przedmiotu:
Zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój 2
Koordynator przedmiotu:
Koordynator, wykłady: prof. dr hab. inż. Katarzyna Juda-Rezler; Ćwiczenia: dr inż. Katarzyna Maciejewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1110-OS000-ISP-2303
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład - 15 godzin; Ćwiczenia - 15 godzin; Zapoznanie z literaturą - 5 godzin; Przygotowanie do kolokwium - 5 godzin; Przygotowanie do zaliczenia wykładów, obecność na zaliczeniu - 10 godzin; Razem - 50 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój 1
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Nabycie pogłębionej wiedzy z zakresu zagrożeń cywilizacyjnych i zrównoważonego rozwoju. Poznanie najważniejszych współczesnych zagrożeń cywilizacyjnymi dla społeczeństwa i środowiska ziemskiego, ich przyczyn (przyrost demograficzny, rozwój techniki, emisja zanieczyszczeń, powszechna urbanizacja, zbrojenia i wojny, stosunki społeczno-ekonomiczne, modele życia, starzenie się społeczeństw) i skutkami (globalne zmiany klimatyczne, zanik różnorodności biologicznej, zanieczyszczenia komponentów środowiska, schorzenia i patologie indywidualne i społeczne).
Treści kształcenia:
Ludzkie zagrożenia dla środowiska ziemskiego: globalne zmiany klimatyczne, zanieczyszczenie wody i gleby; zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego i wewnętrznego; problem odpadów. Wpływ zagrożeń środowiskowych na zdrowie ludzkie, rodzaje zagrożeń prowadzących do największej śmiertelności i utraty DALY. Ludzkie zagrożenia dla społeczeństwa: „schorzenia” i „patologie” indywidualne. Choroby cywilizacyjne, czynniki ryzyka, rozwój cywilizacji a zmiany ryzyka zdrowotnego, uzależnienia, najczęstsze przyczyny zgonów. „Schorzenia” i „patologie” społeczne: bieda; głód; złe warunki życia; Milenijne Cele Rozwoju ONZ; globalizacja; urbanizacja; nierówności społeczne; starzenie się społeczeństw; terroryzm; zbrojenia; ludobójstwo. Totalizacja systemów rządzenia i organizacji życia zbiorowego. Aktualne konflikty zbrojne i wojny. Ćwiczenia są prowadzone jako zajęcia wspomagające wykład. Służą do rozszerzenia, ugruntowania i sprawdzenia stopnia opanowania materiału wykładowego. Zadania realizowane w trakcie ćwiczeń mają uświadomić studentom, oraz pomóc zrozumieć, skutki zagrożeń, których bardzo często nie uświadamiamy sobie z należytą powagą i odwagą. Kolejne zajęcia dotyczą: klimatycznych uwarunkowań częstotliwości i skali występowania katastrof naturalnych; klimatycznych warunków w Polsce i potencjalnych zagrożeń związanych z projekcjami zmian klimatu w kraju na podstawie wyników projektu KLIMAT; problematyki deforestacji w skali globalnej; wykonywania obliczeń bilansowych możliwości pochłaniania CO2 przez drzewostany o różnym składzie gatunkowym rosnące w poszczególnych województwach; stopnia realizacji i wyzwań światowych w zakresie projektu Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ; metod szacowania korzyści i strat w ochronie środowiska.
Metody oceny:
Kolokwium zaliczające wykład (pytania testowe i otwarte). Wymagane min. 51% punktów. Zaliczenie ćwiczeń - 1 kolokwium. Wymagane min. 51% punktów. Ocena zintegrowana złożona w 50% z zaliczenia wykładu i 50% z zaliczenia ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Zeszyt 4/2010 kwartalnika Nauka (PAN): Raport o zagrożeniach 2. Juda-Rezler K.: Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006. 3. Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski S.: Nauka o klimacie. Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice 2018. 4. Najnowsze raporty Organizacji Światowych: EEA, WHO, UNEP/ONZ, OECD, IEA. 5. Dzienniki codzienne (analiza aktualnej sytuacji na świecie w aspekcie pojawiających się zagrożeń).
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę o ludzkich i naturalnych zagrożeniach dla środowiska ziemskiego.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12, K_W06, K_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, T1A_W01, P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03
Efekt W02
Posiada wiedzę o czynnikach wpływających na poziom rozwoju społecznego
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12, K_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W01, P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03
Efekt W03
Posiada wiedzę dotyczącą wpływu zagrożeń naturalnych na społeczeństwo
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12, K_W06, K_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, T1A_W01, P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Posiada umiejętność korzystania ze źródeł internetowych i baz danych w celu pozyskania danych koniecznych do oceny rozwoju społecznego i presji antropogenicznej na środowisko
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U22, K_U14, K_U12, K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, P1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U01, T1A_U05, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U11
Efekt U02
Potrafi wykorzystać dane statystyczne do oceny potencjalnych zagrożeń środowiska danego kraju.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U22, K_U14, K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, P1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U01, T1A_U05, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U11
Efekt U03
Potrafi obliczyć ilość CO2 pochłanianego przez obszary leśne.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U22, K_U14, K_U12, K_U11, K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, P1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09, P1A_U05, P1A_U06, T1A_U01, T1A_U05, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U11

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Posiada umiejętność pracy w zespole i odpowiedzialności za wykonywane zadania.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K03, K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, T1A_K02, T1A_K05, P1A_K03, P1A_K04, T1A_K01, P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07
Efekt K02
Ma świadomość wagi oraz dynamiki zagrożeń cywilizacyjnych i ich wpływu na środowisko, społeczeństwo i jednostkę
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06, K_K05, K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05, P1A_K04, T1A_K01, P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07, T1A_K01, P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07