Nazwa przedmiotu:
Hydrologia
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Marek Nawalany, mgr inż. Paweł Gilewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Obecność na wykładach (30), obecność na ćwiczeniach audytoryjnych (15), zapoznanie się z literaturą (10), przygotowanie referatu/prezentacji (10), przygotowanie do kolokwium (5), przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie (10).
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Elementy matematyki i fizyki na poziomie I-go roku studiów technicznych
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Rozumienie procesów, zjawisk i praw rządzących obiegiem wody w geosystemach w różnych skalach czasowych i przestrzennych; rozumienie powiązań pomiędzy zjawiskami hydrologicznymi a potrzebami wodnymi i działalnością człowieka
Treści kształcenia:
Program wykładu Bloki tematyczne (treści) Hydrologia - definicje. Własności fizyko-chemiczne wody. Globalny cykl hydrologiczny. Woda w środowisku przyrodniczym Ziemi. Opad jako źródło wody na lądzie. Hydrologia i jej usytuowanie względem innych dziedzin nauki. Obiekty i procesy lądowej fazy cyklu hydrologicznego – jeziora: skala, pomiar i dynamika procesów. Obiekty i procesy lądowej fazy cyklu hydrologicznego – rzeki: skala, pomiar i dynamika procesów. Obiekty i procesy lądowej fazy cyklu hydrologicznego – wody podziemne: skala, pomiar i dynamika procesów. Zlewnia rzeczna i zlewnia wód podziemnych.. Rozkład przestrzenny i dynamika procesów hydrologicznych w skali zlewni. Interakcja wód powierzchniowych i podziemnych. Zasoby wodne zlewni. Czynnik antropogeniczny. Jakość zasobów wodnych. Bilans wodny zlewni Monitoring, wykorzystanie i ochrona zasobów wodnych. Podstawowe pojęcia gospodarki wodnej Program ćwiczeń audytoryjnych Bloki tematyczne (treści) Przedmiot i zadania hydrologii. Hydrologia w ochronie środowiska. Ujęcie hydrologii w różnych uczelniach. Sposób prowadzenia zajęć i wymagania odnośnie zaliczenia przedmiotu. Zalecana literatura podstawowa i uzupełniajaca. Informacja hydrologiczna w internecie. Metody i przyrządy pomiarowe w hydrologii. Wyznaczanie krzywej przepływu. Przepływy charakterystyczne – przepływy główne i o oznaczonym czasie trwania. Przepływy konwencjonalne. Badanie jednorodności ciągów pomiarowych na przykładzie przepływów maksymalnych. Przepływy maksymalne o określonym prawdopodobieństwie przewyższenia. Charakterystyki wezbrań i niżówek. Metody określania charakterystyk przepływu w sytuacjach niepełnej informacji o przepływie. Pojęcie i opis matematyczny opadu efektywnego – metoda SCS. Model transformacji opadu w odpływ na przykładzie modelu kaskady Nasha. Model Muskingam transformacji przepływu w korycie rzecznym. Maksymalny Wiarygodny Opad. Maksymalne Wiarygodne Wezbranie. Miary powodziogenności rzek. Strefy zagrożenia powodziowego i ochrony przeciwpowodziowej.
Metody oceny:
Zasady ustalania oceny zintegrowanej Średnia ważona z ocen: 1) ocena z egzaminu (waga 0.75) 2) ocena z ćwiczeń audytoryjnych (waga 0.25) Warunki zaliczenia wykładu Egzamin pisemny Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych Zdanie kolokwium obejmującego zakres ćwiczeń audytoryjnych
Egzamin:
tak
Literatura:
1. E. Bajkiewicz-Grabowska, Z. Mikulski, Hydrologia Ogólna, PWN, Warszawa 1999 2. M. Ozga-Zielińska, J.Brzeziński, Hydrologia Stosowana, PWN, Warszawa, 1994 3. A. Wartd, S.Trimble, Environmental Hydrology, Lewis Publishers, Boston 2003 4. U. Soczyńskiej (red.), Hydrologia Dynamiczna 5. Z. Pasławski, Metody Hydrometrii Rzecznej 6. M. Ozga-Zielińska, E. Kupczyk, B. Ozga-Zieliński, R. Suligowski, J. Niedbała, J. Brzeziński, Powodziogenność rzek pod kątem bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych i zagrożenia powodziowego 7. M. Ozga-Zielińska, J. Brzeziński, B. Ozga-Zieliński, Zasady obliczania przepływów rocznych o określonym prawdopodobieństwie przewyższenia
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Rozumie dynamikę procesów i zjawisk oraz prawa rządzące obiegiem wody w geosystemach w różnych skalach czasowych i przestrzennych. Rozumie powiązania pomiędzy zjawiskami hydrologicznymi a potrzebami wodnymi i działalnością człowieka
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14, K_W09, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09, P1A_W11, T1A_W04, P1A_W01, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W04, P1A_W01, P1A_W04, P1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi zapisać i interpretować bilanse wodne dla poszczególnych obiektów cyklu hydrologicznego stosuje metody statystyczne do interpretacji hydrologicznych danych pomiarowych do zagadnień gospodarczo-wodnych potrafi wykonać proste pomiary hydrometryczne potrafi dokonać prostej symulacji komputerowej zjawisk a przepływu w korycie rzecznym
Weryfikacja: Egzamin, zaliczenie na postawie zadań obliczeniowych, opracowanie wyników pomiarów hydrometrycznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U17, K_U15, K_U12, K_U11, K_U10, K_U09, K_U08, K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11, P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09, P1A_U05, P1A_U06, T1A_U13, P1A_U07, T1A_U08, P1A_U01, P1A_U04, T1A_U07, T1A_U09, P1A_U05, T1A_U01, T1A_U05, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U11

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi formułować problemy ekonomiczne i społeczne związane z powodziami i suszami potrafi wskazać właściwe rozwiązania w przypadku konfliktów związanych z brakiem lub nadmiarem wody
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K08, K_K06, K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07, T1A_K05, P1A_K04, T1A_K01, P1A_K01, P1A_K05