- Nazwa przedmiotu:
- Ochrona przyrody
- Koordynator przedmiotu:
- dr Ewa Miaśkiewicz-Pęska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ochrona Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 h, w tym: udział w zajęciach 45 h, przygotowanie do ćwiczeń 5 h, opracowanie prezentacji 15 h, przygotowanie do zaliczenia 10 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 pkt.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 pkt.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ekologia, Biologia
- Limit liczby studentów:
- W - 150, C - 30
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności posługiwania się skutecznymi instrumentami ochrony zasobów przyrody oraz stosowania zdobytej wiedzy w podejmowaniu decyzji gospodarczych i politycznych.
- Treści kształcenia:
- Program wykładu:
Rozwój koncepcji ochrony przyrody. Przyroda jako zbiór różnorodnych wartości: ekonomicznych, poznawczych, edukacyjnych i estetycznych. Strategia ochrony żywych i nieożywionych zasobów przyrody (litosfery). Strategie ochrony przyrody Unii Europejskiej.
Ochrona różnorodności biologicznej i krajobrazowej jako zasadniczy cel współczesnej ochrony przyrody. Kategorie i formy ochrony przyrody. Międzynarodowa klasyfikacja i funkcje obszarów chronionych według Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody i Zasobów Naturalnych (IUCN). Konwencje międzynarodowe i deklaracje w sprawie ochrony bioróżnorodności. Ochrona przyrody w Polsce – organizacja, akty prawne (Ustawa o ochronie przyrody). Formy ochrony przyrody. Parki narodowe jako najwyższa forma konserwatorskiej ochrony przyrody. Parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu jako zachowawcze formy ochrony. Rezerwaty przyrody. Ochrona indywidualna: pomniki przyrody żywej i nieożywionej, użytki ekologiczne, stanowiska dokumentacyjne przyrody nieożywionej, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe. Metody ochrony biernej (ścisłej), czynnej (częściowej) krajobrazowej. Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt – charakter i ogólne zasady, rozporządzenia prawne. Gatunki rzadkie, zanikanie siedlisk i wymieranie gatunków. Kategorie zagrożenia gatunków według klasyfikacji IUCN. Czynna ochrona przyrody. Sieć obszarów NATURA 2000 w Polsce (typy siedlisk przyrodniczych i gatunki o znaczeniu priorytetowym dla Wspólnoty Europejskiej jako podstawa jej utworzenia)
Program ćwiczeń audytoryjnych:
Parki narodowe jako formy ochrony konserwatorskiej. Różnorodność siedlisk i gatunki związane z typami siedlisk w Kampinoskim Parku Narodowym. Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt, relikty i endemity. Ogrody botaniczne i ich rola w zachowaniu różnorodności biologicznej. Ogród Botaniczny w Powsinie jako Centrum Badań i Zachowania Bioróżnorodności. Sprawdzian
- Metody oceny:
- Zasady ustalania oceny zintegrowanej: Ocena z egzaminu • 0,7 + ocena z laboratorium • 0,3;
Warunki zaliczenia wykładu: Zaliczenie - test;
Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych: Ćwiczenia laboratoryjne – kontrola bieżąca z przygotowania teoretycznego.
Sposób zaliczania i oceny na ćwiczeniach – sprawdzian wiadomości
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Pullin A.S.: Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
Andrzejewski R., Weigle A. (red.): Polskie studium różnorodności biologicznej. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa 1993
Krajowa strategia ochrony różnorodności biologicznej oraz ochrona georóżnorodności. Kom. Nauk. „Człowiek i Środowisko” PAN, 1998
Kozłowski S.: W drodze do ekorozwoju. PWN, Warszawa, 1997
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Student zna strategię ochrony żywych i nieożywionych zasobów przyrody, strategię ochrony przyrody Unii Europejskiej, ochronę różnorodności biologicznej i krajobrazowej , konwencje międzynarodowe i deklaracje w sprawie ochrony bioróżnorodności, ochronę przyrody w Polsce - jej organizację i akty prawne; zna formy ochrony przyrody - parki narodowe, parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu, rezerwaty przyrody, ochronę indywidualną, metody ochrony biernej (ścisłej), czynnej, ochronę gatunkową roślin i zwierząt; gatunki rzadkie, zanikanie siedlisk i wymieranie gatunków; sieć obszarów NATURA 2000 w Polsce
Weryfikacja: zaliczenie w formie kolokwium ustnego lub pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W16, K_W12, K_W11, K_W08, K_W07, K_W06, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W08, P1A_W11, T1A_W08, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, T1A_W04, P1A_W01, P1A_W05, T1A_W04, P1A_W01, P1A_W04, P1A_W07, T1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, T1A_W02, P1A_W01, P1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Student potrafi pozyskiwać i rozumie informacje z literatury i innych źródeł w zakresie szeroko pojmowanej ochrony przyrody; posługuje się poprawnie terminologią i nomenklaturą stosowaną w dziedzinie ochrony przyrody dotyczącą metod ochrony ekosystemów, tworów i składników przyrody; rozumie koncepcje ochrony przyrody, strategię ochrony przyrody UE oraz organizację i stosowane formy ochrony przyrody w Polsce Potrafi stosować zasady racjonalnego gospodarowania zasobami przyrodniczymi.
Weryfikacja: przygotowanie prezentacji, dyskusja na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U23, K_U10, K_U05, K_U03, K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U10, P1A_U07, T1A_U13, P1A_U07, T1A_U03, T1A_U05, P1A_U09, P1A_U11, T1A_U03, T1A_U06, P1A_U03, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, T1A_U01, T1A_U05, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie ochrony przyrody i w dziedzinach pokrewnych w związku z rosnącym zagrożeniem siedlisk roślin i zwierząt wskutek działalności człowieka.
Weryfikacja: dyskusje w trakcie zajęć, przygotowanie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05, K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07, T1A_K01, P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07