- Nazwa przedmiotu:
- Oceny jakości powietrza
- Koordynator przedmiotu:
- Koordynator, wykład: prof. dr hab. inż. Katarzyna Juda-Rezler; Projekt: dr inż. Magdalena Reizer
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- obieralne
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład - 15 godzin; Zajęcia projektowe - 15 godzin; Przygotowanie do zajęć projektowych - 10 godzin; Zapoznanie z literaturą - 10 godzin; Przygotowanie i obrona projektu - 20 godzin; Przygotowanie do zaliczenia wykładów, obecność
na zaliczeniu - 20 godzin; Razem - 90 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ochrona atmosfery na terenach zurbanizowanych, Technologie i urządzenia oczyszczania gazów odlotowych
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie metod oceny stanu jakości powietrza atmosferycznego wg zaleceń UE i prawa polskiego wraz z oceną możliwości zmniejszenia przekroczeń poziomów dopuszczalnych/utrzymania standardów jakości powietrza; ocena przyczyn i skutków zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego w strefach, przedstawienie diagnozy co do konieczności wdrażania programów ochrony powietrza.
- Treści kształcenia:
- Wiadomości wstępne. Aktualne prawodawstwo dotyczące wymaganej jakości powietrza atmosferycznego. Podstawowe definicje i określenia używane w ocenie i zarządzaniu jakością powietrza. Systemy Oceny Jakości Powietrza (SOJP). Cele, budowa, bloki składowe. Cechy i zadania bloków składowych. Funkcjonowanie SOJP w Polsce. Modelowanie jakości powietrza. Modele Gaussowskie drugiej generacji. Automatyczne systemy do pomiaru stężeń zanieczyszczeń w powietrzu. Zasady sporządzania Programów Ochrony Powietrza w strefach. Modelowanie zintegrowane. Możliwe działania naprawcze dla poszczególnych kategorii źródeł emisji. Analiza skuteczności działań naprawczych proponowanych w ramach POP.
Ćwiczenia komputerowe są prowadzone jako zajęcia wspomagające wykład. Służą do rozszerzenia, ugruntowania i sprawdzenia stopnia opanowania materiału wykładowego. Realizowane są 2 projekty: Klasyfikacja stref pod kątem ochrony zdrowia i ochrony roślinności w zadanym okresie i województwie; Modelowanie jakości powietrza dla zadanej strefy.
- Metody oceny:
- Kolokwium zaliczające wykład (pytania otwarte). Wymagane min. 51% punktów.
Zaliczenie ćwiczeń komputerowych - 1 kolokwium i obrona projektu. Wymagane min. 51% punktów.
Ocena zintegrowana złożona w 60% z zaliczenia wykładu i 40% z zaliczenia ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Juda-Rezler K.: Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006.
2.Markiewicz M.: Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2004.
3. Ustawa Prawo Ochrony Środowiska, dział II, Ochrona Powietrza (Dz. U. 2008 Nr 25, poz. 150 – tekst jednolity, z późn. zm.).
4. Rozporządzenia MŚ związane z jakością powietrza atmosferycznego.
5. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (2008/50/WE).
6. Juda-Rezler K., Toczko B. (red.): Pyły drobne w atmosferze. Kompendium wiedzy o zanieczyszczeniu powietrza pyłem zawieszonym w Polsce. Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 2016.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę na temat budowy i funkcjonowania nowoczesnych systemów oceny i zarządzania jakością powietrza
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi ocenić stan jakości powietrza w strefach i jego możliwe skutki.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U15, IS_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07
- Efekt U02
- Potrafi wskazać konieczne działania w ramach programów ochrony powietrza, dla różnych kategorii źródeł emisji
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U15, IS_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Posiada umiejętność pracy w zespole i odpowiedzialności za wykonywane zadania.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K02, IS_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K04
- Efekt K02
- Potrafi ocenić jakość powietrza atmosferycznego oraz jej wpływ na zdrowie i środowisko; w przypadku złej jakości powietrza, potrafi zaproponować działania naprawcze.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu i ćwiczeń projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K02, IS_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K07