- Nazwa przedmiotu:
- Elementy ekonomiki, marketingu i zarządzania
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Andrzej Wiszniewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralna
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISCOG-ISP-7403
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30 h
Ćwiczenia komputerowe 15 h
Zapoznanie się z literaturą 35 h
Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30h
Przygotowanie raportu 10
Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20
Razem 140 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład 30 h
Ćwiczenia komputerowe 15 h
Zapoznanie się z literaturą 35 h
Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie 20
Razem 65 h
ECTS 5
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Zapoznanie się z literaturą 35 h
Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja 30h
Przygotowanie raportu 10
Razem 75 h
ECTS 5
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Przedmioty podstawowe: matematyka I
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień mikroekonomii, zasad marketingu w sektorze użytkowania energii oraz zarządzania energią i zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach energetycznych.  
Zostaną omówione zagadnienie związane z:
•	zagadnieniemi przygotowania i oceny efektywności inwestycji i pozyskiwania środków finansowych.;
•	specyfika rynku sieciowego, Produkt Miejsce Cena, planowanie marketingu, kontrola skuteczności działań marketingowych;
•	przygotowanie do rozmów handlowych punktu widzenia drugiej strony, pozytywne myślenie i nastawienie do rozmów, podstawowe zasady procesu przekonywania
•	planowanie w przedsiębiorstwie, organizacja, zatrudnianie, przewodzenie i motywacja, sprawowanie kontroli
- Treści kształcenia:
-  
Treść wykładów:
1.  Zmiana wartości pieniądza w czasie, inflacja, wzrost cen
a.	Stopa dyskontowa oraz współczynniki dyskontujące
b.	Dyskontowanie pieniądza 
c.	Uwzględnienie inflacji i wzrostu cen
2.	Kredyt, raty spłat i odsetek, zabezpieczenia 
a.	Spłata kredytu w równych ratach
b.	Śródokresowa spłata kredytu w równych ratach
c.	Obliczanie odsetek od faktycznie pozostałego długu
d.	Obliczanie odsetek od długu istniejącego na początku okresu procentowego
3.	Spłata kredytów w stałych kwotach płatności
4.	Splata kredytu z kapitalizacją odsetek
a.	Oprocentowanie składane okresowe (nieciągłe)
b.	Oprocentowanie składane natychmiastowe (ciągłe)
5.	Koszt pieniądza i inwestycje na rynku kapitałowym  stopy – redyskonta, lombardowa, referencyjna
a.	Wprowadzenie
b.	Stopy procentowe NBP
c.	Koszt pieniądza dla inwestorów
6.	Wskaźniki efektywności inwestycyjnej 
a.	Wprowadzenie
b.	Kryteria opłacalności
c.	Prosty okres zwrotu nakładów SPBT i czas zwrotu nakładów PBT
d.	Wartość bieżąca netto NPV 
e.	Wewnętrzna stopa zwrotu IRR
f.	PI ( Profitability Index – wskaźnik rentowności )
g.	Zależności pomiędzy PBT , SPBT , NPV , IRR, PI
h.	BEP ( Break Even Point – próg rentowności
i.	Przepływ pieniądza
7.	Dzwignia podatkowa i amortyzacyjna
a.	Uwagi wstępne
b.	Podatki w inwestycjach 
c.	Amortyzacja liniowa
d.	Amortyzacja progresywna
e.	Amortyzacja degresywna
8.	Marketing w ciepłownictwie i usługach komunalnych (specyfika rynku sieciowego, Produkt Miejsce Cena, planowanie marketingu, kontrola skuteczności działań marketingowych)
9.	Strategia sprzedaży i działania ją wspierające (Przygotowanie do rozmów handlowych punktu widzenia drugiej strony, pozytywne myślenie i nastawienie do rozmów, odstawowe zasady procesu przekonywania).
10.	Zarządzanie firmą (planowanie, organizacja, zatrudnianie, przewodzenie i motywacja, sprawowanie kontroli)
11.	Test zaliczeniowy
Ćwiczenia:
 Studenci wykonują opracowanie - przykładowy bussiness plan inwestycji:
Modernizacja kotłowni węglowej na inne paliwo
Kompleksowa termomodernizacja obiektów osiedla mieszkaniowego
- Metody oceny:
- Test zaliczeniowy z wykładów
Ocena samodzielnie wykonanego bussines planu
 Ocena zintegrowania - Średnia arytmetyczna
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- A.Wiszniewski, A.Panek, Manuskrypt wykładów, prezentacje
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
- Posiada podstawową wiedzę dotyczącą transferu technologii oraz komercjalizacji wyników badań, w tym zagadnień ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki produkcji, nauk prawnych, humanistycznych i społecznych związaną z pozatechnicznymi aspektami wykonywanej pracy
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej
 Weryfikacja:
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        IS_W16, IS_W17, IS_W18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W10, T1A_W08, T1A_W08, T1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- Potrafi przeprowadzać ocenę techniczną, lub technologiczną, lub funkconalną typowych urządzeń stosowanych w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie, lub klimatyzacji 
Potrafi okreslic wartosci skumulowanych wskazników zuzycia energii i zasobów naturalnych lub emisji zanieczyszceń (zna zasady inżynierii zrównoważonego rozwoju), w ciepłownictwie, lub ogrzewnictwie,lub klimatyzacji
 Weryfikacja:
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        IS_U06, IS_U09
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
- Ma swiadomosc wagi pozatechnicznych aspektów i skutków dzialalnosci inzynierskiej, w tym jej wplywu na środowisko, i zwiazanej z tym odpowiedzialnosci za podejmowane decyzje
Potrafi myśleć i dzialać w sposób przedsiebiorczy
 Weryfikacja:
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        IS_K02, IS_K05
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K02, T1A_K06