- Nazwa przedmiotu:
- Ekologia
- Koordynator przedmiotu:
- dr Anna Rutkowska-Narożniak , dr Elżbieta Pajor, dr Ewa Miaśkiewicz Pęska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Biogospodarka
- Grupa przedmiotów:
- BLOK II
- Kod przedmiotu:
- 1110-BG000-ISP-3401
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady - 30
Ćwiczenia - 15
Zapoznanie się z literaturą - 10
Przygotowanie raportu - 20
Przygotowanie do kolokwiów - 15
Suma godzin w semestrze - 90
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie rozumienia procesów ekologicznych i ewolucyjnych warunkujących różnorodność biologiczną jak również nabycie umiejętność identyfikacji zagrożeń ekologicznych.
- Treści kształcenia:
- Zakres ekologii i metodologia badań ekologicznych. Biosfera jako miejsce funkcjonowania ekosystemów naturalnych i poddanych antropopresji. Ekosystem – jego struktura, części składowe i funkcjonowanie. Zasady i pojęcia dotyczące obiegu materii i przepływu energii w układach ekologicznych. Łańcuchy, sieci i poziomy troficzne. Główne cykle biogeochemiczne pierwiastków. Czynniki ograniczające funkcjonowanie ekosystemu – prawo minimum i zasada tolerancji. Zasady i pojęcia dotyczące organizacji na poziomie biocenozy. Różnorodność biologiczna biocenoz. Populacja i jej właściwości grupowe; liczebność, struktura demograficzna i przestrzenna, dynamika i rozprzestrzenianie się. Interakcje pomiędzy gatunkami. Siedlisko i nisza ekologiczna. Sukcesja ekologiczna, homeostaza i klimaks. Główne biomy świata. Miasto jako układ ekologiczny. Ekologia stosowana – eksploatacja populacji, przyjazne środowisku metody walki ze szkodnikami i pasożytami.
-Funkcjonowanie ekosystemów wodnych (jeziora, rzeki) i ich zmiany w wyniku działalności człowieka. Eutrofizacja środowisk wodnych w wyniku działalności człowieka oraz jej objawy. Ekosystemy lądowe – stan naturalny i przekształcenia w wyniku antropopresji (agrocenozy, rolnictwo tradycyjne i ekologiczne). Bioróżnorodność i jej straty na poziomie gatunkowym i biocenotycznym. Przemysłowe zanieczyszczenia atmosfery oraz ich wpływ na obieg azotu i siarki w biosferze. Wpływ głównych zanieczyszczeń gazowych atmosfery na funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych.
- Metody oceny:
- wiedza: test
umiejętności: obserwacja , wygłoszenie przygotowanych referatów i prezentacji, dyskusja
kompetencje personalne i społeczne: obserwacja, wygłoszenie samodzielne i zespołowo przygotowanych referatów i prezentacji,dyskusja podczas zajęć
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- -"Odum E.P.: Podstawy ekologii. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne. Warszawa. Wyd. III, 1982
Allan J.D.: Ekologia wód płynących. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997
Lampert W., Sommer U.: Ekologia wód śródlądowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996
Kajak Z.: Hydrobiologia – limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998
Weiner J.: Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wydawnictwo Naukowe Warszawa PWN, 1999
Wiąckowski S.: Ekologia ogólna. Oficyna Wydawnicza Branta, 2002
Krebs Ch. J.: Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1997
Matuszkiewicz J.N.: Zespoły leśne Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
Podbielkowski Z.: Fitogeografia części świata. Europa. Azja. Afryka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
Zimny H.: Ekologia miasta. ADG Oficyna Wydawnicza 2004"
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma ogólną wiedzę o ekosferze jako zbiorze ekosystemów naturalnych i poddanych antropopresji. Zna podstawowe prawa ekologiczne, zasady i pojęcia dotyczące organizacji na poziomie ekosystemu, biocenozy i populacji, zasady obiegu materii i przepływu energii w układach ekologicznych, główne geocykle, środowiska przyrodnicze.
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt W_02
- Posiada wiedzę z zakresu wpływu czynników antropogenicznych na funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych, degradację gleb i zanieczyszczenie atmosfery oraz sozologicznych podstaw kształtowania środowiska.
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt W_03
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekologii stosowanej
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi w sposób popularny przedstawić wyniki badań dokonanych w zakresie ekologii i innych dyscyplin przyrodniczych oraz przygotować i przedstawić ustną prezentację z zakresu studiowanego zagadnienia
Weryfikacja: obserwacja ; wygłoszenie przygotowanych referatów i prezentacji,
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04
- Efekt U_02
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł
Weryfikacja: obserwacja ; wygłoszenie przygotowanych referatów i prezentacji,
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U_03
- Posiada umiejętność oceny zagrożenia ekologicznego
Weryfikacja: obserwacja, dyskusja
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową
Weryfikacja: obserwacja ; wygłoszenie samodzielne i zespołowo przygotowanych referatów i prezentacji,
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04
- Efekt K_02
- Potrafi formułować opinie dotyczące studiowanych tematów oraz argumentować na ich rzecz
Weryfikacja: obserwacja i dyskusja podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04