- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy programowania
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. / Włodzimierz Malesa / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MN1A_22
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Laboratoria: liczba godzin według planu studiów - 10, przygotowanie do zajęć - 15, przygotowanie do kolokwium -15, inne (Kodowanie i testowanie procedury) - 20, razem - 60; Razem - 60
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Laboratoria - 10 h = 0,4 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium10h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Laboratoria: 8 - 12
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy na temat cyklu życia oprogramowania. Wyrobienie umiejętności pisania prostych programów, nie poprzez naukę sztuczek w konkretnym języku, ale poprzez ukierunkowanie na myślenie kategoriami algorytmów i programowania. Wybrano VBA, jako język dydaktyczny (o ścisłej algorytmizacji i typizacji danych. Język VBA umożliwia pisanie aplikacji w środowisku arkusza kalkulacyjnego Excel, popularnego narzędzia stosowanego w pracach inżynierskich.
- Treści kształcenia:
- L1 - Algorytmy i schematy blokowe, podstawowe fazy programowania, cykl życia programu; Środowisko VBA. Korzystanie z narzędzi środowiskowych. Biblioteki. L2 - Typy danych (typy elementarne i typy złożone); Podstawowe operacje matematyczne. L3 - Instrukcje warunkowe i instrukcja wyboru. L4 - Pętle (wyliczeniowe i warunkowe). L5 - Instrukcje skoku. L6 - Procedury i funkcje. L7 - Pliki. L8 - Łańcuchy tekstowe. L9 - Moduły a biblioteki; Programowanie obiektowe. L10 - Programowanie wizualne – komponenty: przykład; Technologia ActiveX - przykład.
- Metody oceny:
- Średnia z dwu dwudziestominutowych kolokwiów: ze znajomości podstawowych elementów programowania algorytmicznego (strukturalnego) i kolokwium z informacji ogólnych (test wyboru) - oraz z pracy własnej: samodzielnego przygotowania działającej procedury (projekt procedury obliczeniowej).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Aho A.V., Hopcroft J.E.,Ullman J.D.: Algorytmy i struktury danych, Helion 2003. 2. Koroll, Visual Basic w Excelu, Mikom 2003. 3. Felleisen M., Findler R., Flatt M., Krishnamurthi S.: Projektowanie oprogramowania. Wstęp do programowania i techniki komputerowej, Helion 2003. 4. Wirth N.: Algorytmy + struktury danych = programy, WNT, 1980. 5. Wróblewski P.: Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, Helion 1997. 6. Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J.: Metody numeryczne, WNT 1993.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W04_01
- Zna podstawowe metody kodowania typowych relacji obliczeniowych przydatnych w obliczeniach technicznych w tym technikę obiektową i interfejsową.
Weryfikacja: Kolokwium testowe (L1 - L10), Uruchomienie oprogramowania (L1 - L10).
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_W04_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt W10_01
- Zna elementarne relacje ekonomiczne przy produkcji i dystrybucji oprogramowania oraz podstawowe systemy dystrybucji bibliotek i oprogramowania i podstawowe metody ochrony praw autorskich.
Weryfikacja: Kolokwium testowe (L1, L9).
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_W10_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W10
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi skorzystać z bibliotek podprogramów.
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L2, L3, L9).
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U02_01
- Potrafi odtworzyć algorytm obliczeniowy (schemat blokowy) procedury obliczeniowej zapisany jako konstrukcja języka programowania.
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L1, L2).
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
- Efekt U05_01
- Rozumie starzenie się moralne języków programowania, a przez to konieczność uzupełniania wiedzy w zakresie informatyki. Potrafi w tym zakresie samodzielnie się dokształcać.
Weryfikacja: Kolokwium testowe (L1, L2, L3).
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U05_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
- Efekt U16_01
- Potrafi zaprojektować i zrealizować (uruchomić) fragment złożonego oprogramowania (procedurę).
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L2 - L9).
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U16_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K03_01
- Potrafi opracować procedurę obliczeniową w zespole programistycznym.
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L2 - L10).
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_K03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03
- Efekt K04_01
- Rozumie znaczenie jednoznaczności i przejrzystości konstrukcji języka na poprawność działania procedury obliczeniowej. W procesie weryfikacji oprogramowania potrafi zlokalizować i wyeliminować błędne założenia wpływające na niepożądane działanie procedury obliczeniowej.
Weryfikacja: Kolokwium praktyczne (L3 - L10).
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_K04_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04