- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie wiedzą w zapewnianiu ciągłości działania.
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Rostek Katarzyna prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
10h wykład + 15h ćwiczenia+ 10h przygotowanie do testu zaliczeniowego + 25h przygotowanie projektu = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
10h wykład + 15h ćwiczenia = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,8 ECTS:
15h ćwiczenia + 10h przygotowanie do testu zaliczeniowego + 25h przygotowanie projektu = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład12h
- Ćwiczenia12h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Rozumienie pojęć z zakresu zapewniania bezpieczeństwa oraz ciągłości działania, a także świadomość wiedzy, umiejętności i kompetencji, które musi posiadać pracownik odpowiedzialny za zapewnianie bezpieczeństwa i ciągłości działania.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Uświadomienie roli wiedzy oraz nabycie umiejętności prawidłowego gromadzenia, przechowywania i dystrybuowania wiedzy, niezbędnej w procesach zapewniania bezpieczeństwa i zachowywania stanu ciągłości działania.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Przedstawienie programu i regulaminu zajęć. Omówienie literatury przedmiotu.
2-3. Rola wiedzy w zarządzaniu ryzykiem i zapewnianiu bezpieczeństwa. Modele i podejścia do zarządzania wiedzą w organizacji.
4-5. Identyfikacja źródeł i pozyskiwanie wiedzy.
6-7. Zachowywanie i dystrybucja wiedzy w organizacji.
8-9. Ocena i rozwijanie wiedzy.
10. Test zaliczeniowy.
B. Ćwiczenia:
1. Przedstawienie programu i regulaminu zajęć. Omówienie układu projektu zaliczeniowego.
2-3. Wybór procesu oraz ocena krytyczności procesu oraz jego zasobów dla zachowania bezpieczeństwa i ciągłości działania organizacji.
4-5. Identyfikacja źródeł kompetencji, umiejętności i wiedzy dla proce-su. Ocena istotności tych źródeł dla bezpieczeństwa realizacji procesu.
6-7. Dobór metod i narzędzi pozyskiwania i przechowywania wiedzy dla procesu. Ocena racjonalności i opłacalności dokonanego doboru.
8-9. Konsultacje wykonania projektu.
10-11. Ocena wystarczalności gromadzonej wiedzy, umiejętności, kompetencji w perspektywie oceny bezpieczeństwa realizacji oraz planowanego rozwoju procesu (uwzględnienie perspektywy czasu).
12-13. Projekt poszerzenia zakresu pozyskiwania i rozwoju gromadzonej wiedzy, zapewniający możliwość dalszej bezpiecznej realizacji, ale również rozwoju procesu.
14-15. Obrona projektu.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: test sprawdzający nabytą wiedzę teoretyczną
2. Ocena sumatywna : ocena w skali 2-5 wykonanego testu zaliczeniowego
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ćwiczenia składające się na projekt zaliczeniowy
2. Ocena sumatywna: ocena w skali 2-5 wykonania projektu zaliczeniowego
E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia ważona oceny wykładu (40%) oraz ćwiczeń (60%) pod warunkiem, że obydwie części przed-miotu (wykład oraz ćwiczenia) zostały zaliczone na ocenę co najmniej 3,0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Kosieradzka A., Rostek K., Zawiła-Niedźwiecki J. 2018 Planowanie cywilne na szczeblu centralnym w publicznym zarządzaniu kryzysowym i ratownictwie. Warszawa: Wydawnictwo WZ PW.
2. Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J. 2016 Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym. Kraków: edu-Libri,
3. Skomra W. 2015 Metodyka oceny ryzyka na potrzeby systemu zarządzania kryzysowego RP. Warszawa: BEL Studio.
Uzupełniająca:
1. Jemielniak D., Koźmiński A. 2012 Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
2. Fazlagić J. 2014 Innowacyjne zarządzanie wiedzą. Warszawa: Di-fin.
3. Davenport T.H. 2007 Zarządzanie pracownikami wiedzy. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W06
- W pogłębionym stopniu zna charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: test teoretyczny, realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W12
- Zna zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: test teoretyczny, realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U06
- Potrafi analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: I2_U06
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U16
- przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu potrafi dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: test teoretyczny, realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K03
- wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: realizacja projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: