- Nazwa przedmiotu:
- Planowanie i zapewnianie ciągłości działania
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki prof.PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
10h wykład + 15h ćwiczenia + 10h studiowania literatury + 25h pracy własnej = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS:
10h wykład + 15h ćwiczenia = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,7 ECTS:
15h ćwiczenia + 10h studiowania literatury + 25h pracy własnej = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład12h
- Ćwiczenia12h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza i umiejętności z zakresu identyfikacji zagrożeń i analizy ryzyka
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu słuchacz posiadał pod-stawową wiedzę z zakresu projektowania rozwiązań zapewniania bezpieczeństwa zasobowego oraz projektowania rozwiązań zapewniania ciągłości działania. Z uwagi na to obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Systematyka ryzyka operacyjnego; Zasady zapewniania bezpieczeństwa zasobowego; Bezpieczeństwo osobowe; Bezpieczeństwo fizyczne; Bezpieczeństwo informacji; Organizacja zapewniania bezpieczeństwa; Zarządzanie bezpieczeństwem; Ciągłość działania; Generalne podejścia w zapewnianiu ciągłości działania; Organizacja zapewniania ciągłości działania; Zarządzanie zapewnianiem ciągłości działania.
Ćwiczenia: Zdefiniowanie organizacji biznesowej; Analiza głównego procesu biznesowego; Analiza interesariuszy; Identyfikacja zagrożeń; Struktura scenariuszy reagowania na zdarzenia krytyczne; Opis zakłócenia; Opis wybranego kształtu reagowania; Opis planowanych działań; Opis niezbędnych przygotowań; Projekt testów.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: z uwagi na interaktywną formę prowadzenia wykładów liczy się aktywność, proste zadanie do wykonania w domu.
2. Ocena sumatywna : zaliczenie wykładów na podstawie pozytywnej ocena aktywności na zajęciach oraz pozytywnej oceny zadania domowego.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ciąg ćwiczeń układa się w miniprojekt, obowiązuje systematyczne wykonywanie e ćwiczeń z zajęć na zajęcia
2. Ocena sumatywna: do zaliczenia wymagane jest pozytywne opracowanie wszystkich ćwiczeń, każde oceniane w skali 2-5, ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią, o ile wszystkie oceny są >= 3
C. Końcowa ocena z przedmiotu: jest oceną z ćwiczeń pod warunkiem uzyskania zaliczenia wykładów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. J.Zawiła-Niedźwiecki 2013 „Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania organizacji”,Warszawa: edu-Libri
Uzupełniająca:
1. A.Kosieradzka 2012„Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu”, Warszawa: edu-Libri
2. I.Staniec, J.Zawiła-Niedźwiecki (red) 2015„Ryzyko operacyjne w naukach o zarządzaniu”, Warszawa: C.H.Beck
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Przedmiot należy do ważnego i bezpośrednio przydatnego w przyszłej pracy zakresu wiedzy i umiejętności, nie jest trudny, nawet w wielu elementach bazuje na intuicyjnym doświadczeniu z życia codziennego, natomiast wymaga zaangażowania, także w sensie kreatywnego podejścia do projektowania
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W04
- Absolwent zna i rozumie według jakiego mechanizmu następuje naruszenie działania procesów zarządzania, a w konsekwencji wie jak zaproponować kierunki zabezpieczania oraz wytyczne zapewniania ciągłości działania.
Weryfikacja: Ocena aktywności na zajęciach oraz ocena zadania domowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W05
- Absolwent zna i rozumie według jakiego mechanizmu następuje naruszenie działania procesów inżynierii produkcji, a w konsekwencji wie jak zaproponować kierunki zabezpieczania oraz wytyczne zapewniania ciągłości działania.
Weryfikacja: Ocena aktywności na zajęciach oraz ocena zadania domowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U01
- Absolwent potrafi zaprojektować wytyczne zapewniania bezpieczeństwa zasobowego oraz wytyczne planów zapewniania ciągłości działania procesów zarządzania
Weryfikacja: Ocena z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U02
- Absolwent potrafi zaprojektować wytyczne zapewniania bezpieczeństwa zasobowego oraz wytyczne planów zapewniania ciągłości działania procesów inżynierii produkcji
Weryfikacja: Ocena z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K02
- Absolwent jest gotów do aktywnego doskonalenia wiedzy o ryzyku, bezpieczeństwie zasobowym oraz zapewnianiu ciągłości działania w środowisku działania danej organizacji
Weryfikacja: Ocena aktywności na zajęciach oraz ocena ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K05
- Absolwent jest gotów do myślenia w sposób nieszablonowy, wolny od stereotypów, kreatywny.
Weryfikacja: Ocena aktywności na zajęciach oraz ocena ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: