- Nazwa przedmiotu:
- Prawne aspekty zapewniania bezpieczeństwa i ciągłości działania
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Kisilowski Marek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
15h wykład + 10h ćwiczenia + 5 h przygotowanie projektu zespołowego+ 5h przygotowanie do zajęć + 5h konsultacje + 10h przygotowanie do egzaminu = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS
15h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje = 30h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1.1 ECTS
10h ćwiczenia + 5h przygotowanie projektu zespołowego+ 5h przygotowanie do zajęć + 5h konsultacje+ 10h przygotowanie do egzaminu = 35h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład12h
- Ćwiczenia12h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Systemy infrastruktury krytycznej
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawnymi aspektami zapewnienia bezpieczeństwa i ciągłości działania organizacji państwowej w wymiarze krajowym, regionalnym i lokalnym a także wyksztalcenie umiejętności dostrzegania zagrożeń i sposobów zapewnienia bezpieczeństwa w różnych sytuacjach i różnych obszarach życia społecznego i gospodarczego
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Prawo do bezpieczeństwa. Aksjologiczne podstawy bezpieczeństwa publicznego w Polsce - 2h
2. Prawnomiędzynarodowe uwarunkowania i modele zapewnienia ciągłości działania i eliminacji zagrożeń - 2h
3. Organy administracji bezpieczeństwa; administracja rządowa, administracja samorządowa, zlecanie funkcji organizacją pozarządowym - 4h
4. Stany nadzwyczajne: stan wojenny , stan wyjątkowy, stan klęski żywiołowej - 2h
5. Strategie bezpieczeństwa publicznego jako instrument zapewnienia ciągłości działania państwa - 2h
6. Bezpieczeństwo publiczne w systemie planowania i zagospodarowania przestrzennego - 2h
7. Prawne podstawy zwalczanie terroryzmu i przestępczości zorganizowanej – 1h
B. Ćwiczenia:
1. Egzemplifikacja zagrożeń bezpieczeństwa . Ustawy materialnego prawa administracyjnego zawierające regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa i ciągłości działania - 2h
2. Prawne podstawy bezpieczeństwa energetycznego - 2h
3. Ochrona dziedzictwa narodowego i kultury - 2h
4. Bezpieczeństwo w transporcie drogowym - 2h
5. Omówienie projektów zaliczeniowych – 1h
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: egzamin pisemny testowy
2. Ocena sumatywna : 10 pytań wielokrotnego wyboru
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: projekt zespołowy.
2. Ocena sumatywna: ocena uzyskana przez członka zespołu projektowego, aktywność na ćwiczeniach
C. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń w stosunku 0,6 do 0,4.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Zdyb M., red., 2014: Publicznoprawne podstawy bezpieczeństwa wewnętrznego. Warszawa: Wolters Kluwer.
2. Raczkowski K. i Sułowski Ł., red., 2014” Zarządzanie bezpieczeństwem. Metody i techniki. red., Warszawa: Difin.
Uzupełniająca:
1. Misiuk A., 2011: Administracja porządku i bezpieczeństwa publicznego. Zagadnienie prawne. Warszawa: Łośgraf.
2. Gołębiowska A. i Zientarski P., red., 2017: Administracja publiczna w systemie bezpieczeństwa państwa. Warszawa: Kancelaria Senatu, dok. elekt. dostępny na stronie www.senat.gov.pl
3. Bożek M., Czuryk M., Karpiuk M. i Kostrubiec J., 2014: Służby specjalne w strukturze władzy. Zagadnienia prawno-ustrojowe. Warszawa: Wolters Kluwer.
4. Karpiuk M. i Walczuk K., 2013: Prawo bezpieczeństwa publicznego. Warszawa: WSM SIG.
5. Prokop K., 2012: Modele stanu nadzwyczajnego. Białystok: TEMIDA2.
6. Rydlewski G., 2017: Megasystem bezpieczeństwa narodowego w Polsce. Ujęcie procesowe i funkcjonalne. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
7. Aleksandrowicz T. R., 2018: Bezpieczeństwo w Unii Europejskiej. Warszawa: Difin.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W06
- Zna i rozumie w pogłębionym stopniu charakter , miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: Projekt zespołowy ,aktywność na zajęciach, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W10
- Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju.
Weryfikacja: Projekt zespołowy ,aktywność na zajęciach, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U01
- Potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje miedzy nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarzadzania
Weryfikacja: Projekt zespołowy, aktywność na zajęciach, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U17
- Potrafi dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Projekt zespołowy, aktywność na zajęciach, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K03
- Jest gotów do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: Projekt zespołowy, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K04
- Jest gotów do inicjowania działania na rzecz dobra społecznego
Weryfikacja: Projekt zespołowy, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: