- Nazwa przedmiotu:
- Analiza konkurencyjności przedsiębiorstwa
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Michael Jaksa
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS:
10h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje indywidualne + 15h analizy literaturowe + 35h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu + 15h przygotowanie projektu = 90h.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS: 
10h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje indywidualne = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,7 ECTS:
10h ćwiczenia + 5h konsultacje indywidualne + 15h analizy literaturowe + 35h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu + 15h przygotowanie projektu = 80h.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zarządzania strategicznego i marketingowego. 
Zdolność myślenia krytycznego, analitycznego, uczenia się przez kooperację, umiejętność pracy zespołowej, umiejętność krytycznego spojrzenia na organizację i problemy, które w niej występują.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)	 - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: 
-  posiadał wiedzę  z zakresu metod analizowania i budowania konkurencyjności, relacji między podmiotami gospodarczymi a innymi instytucjami społecznymi tworzącymi ich otoczenie w skali krajowej i międzynarodowej, metod i technik budowania konkurencyjności polskiego przedsiębiorstwa na rynku europejskim, 
- potrafił ocenić skuteczność przedsiębiorstwa wchodzenia na rynki przy pomocy metod analizy, które pozna na zajęciach, określić niezbędne zmiany w swoim przedsiębiorstwie konieczne w kontekście konkurowania na nowych rynkach i w nowych sektorach, 
- potrafił zaadaptować się i działać w nowych warunkach i sytuacjach związanych np. z odmiennością kulturową danej grupy.
- Treści kształcenia:
- Wykład: 
1.	Teorie konkurencyjności, przedsiębiorstwo wobec konkurencji. 
2.	Formy internacjonalizacji – istota, wady i zalety  (motywy umiędzynarodowienia: rynkowe, kosztowe, polityczne, konkurencyjne; internacjonalizacja czynna i bierna; przedsiębiorstwo wielonarodowe;, 
3.	MSP wobec międzynarodowej konkurencji: grona (cluster), hidden champions, 
4.	Międzynarodowa konkurencja na poziomie krajów i przedsiębiorstw. 
5.	Budowanie konkurencyjności w warunkach globalizacji (potencjał konkurencyjny, przewaga i pozycja konkurencyjna, instrumenty konkurowania; międzynarodowa konfiguracja  łańcucha. 
6.	Źródła przewagi konkurencyjnej na rynku globalnym – zasoby niematerialne:  (kluczowe kompetencje G. Hamela i C.K. Prahalada, wyróżniające zdolności J. Kay’a; przewaga konkurencyjna na rynku lokalnym i globalnym wg J. Stankiewicza). 
7.	Instrumenty konkurowania oparte na metodach zarządzania i poszukiwaniu sposobów obniżania kosztów: (strategie przedsiębiorstw globalnych i lokalnych, Koncepcja R.E. Miles’a i C.C. Snow’a, trójkąt globalizacji G. Yip’a, strategie transnacjonalizacji C.A. Bartletta,- i S. Ghoshala). Modele odchudzania firm, outsourcing, reengineering.
8.	Zarządzanie międzykulturowe 
9.	Analiza i ocena zasad społecznej odpowiedzialności organizacji w kontekście konkurencyjności. 
10.	Analiza i ocena sposobów zarządzania ludźmi w firmach międzynarodowych (menedżer globalny, rola kobiet w zarządzaniu na przykładach firm).
Ćwiczenia: 
Analiza i ocena konkurencyjności budowanej w  oparciu o:
1.	źródła przewagi konkurencyjnej - kluczowe kompetencje G. Hamela i C.K. Prahalada;
2.	wyróżniające zdolności J. Kay’a; 
3.	budowanie marki i jakości produktów;
4.	przewaga konkurencyjna na rynku lokalnym;
5.	outsourcing;
6.	re-engineering,
7.	zasoby niematerialne.
- Metody oceny:
- A. Wykład: 
1. Ocena formatywna: Egzamin pisemny, wymagana jest ocena >=3,0.
2. Ocena sumatywna : wykłady uznaje się za zaliczone, jeśli ocena z egzaminu pisemnego jest >=3,0.
B. Ćwiczenia: 
1. Ocena formatywna: 
•	ocena udziału i aktywności w trakcie zajęć, ocena poprawności wykonania ćwiczeń, ocena projektu końcowego zawierający rozwiązania opracowane na przykładzie polskiego przedsiębiorstwa analizowany na ćwiczeniach lub wykładach. Elementy ćwiczeń są dyskutowane na każdych ćwiczeniach. 
•	oceniana jest wartość merytoryczna ćwiczeń, ich poprawność metodyczna i kreatywność w odpowiedzi na temat oraz sposób uzasadnienia, terminowość wykonania prac, redakcja prac ćwiczeniowych oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków ze-społu z prowadzącym; ocena ćwiczeń w zakresie 0-5 pkt na osobę; 
•	projekt końcowy wykonywany przez zespół, projekt oceniany jest w zakresie 0-10 pkt na osobę.  
Do zaliczenia wymagane jest oddanie projektu z wszystkimi ćwiczeniami (analizami) oraz student zebrał ponad 50% możliwych punków, co daje ocenę >=3.
2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych za wykonane ćwiczenia oraz ocena za projekt końcowy.
C. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli ocena z ćwiczeń i wykładu jest >=3.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1.	Porter M.E.: 2001, Porter o konkurencji. Warszawa: PWE 
2.	Konkurencyjność przedsiębiorstwa w XXI wieku. Czynniki wzrostu. 2015, praca zbiorowa, Warszawa: PWE
3.	Flak O., Głód G., 2009, Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Pojęcia, definicje, modele, Katowice; Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach
Uzupełniająca:
1.	Stankiewicz M.J.: 2002, Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom Organizatora 
2.	Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T.: 2001, Globalizacja. Strategia i zarządzanie. Warszawa: Felberg SJA 
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt Z2_W01
- w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami
 Weryfikacja: poprawność merytoryczna i metodyczna opracowanej analizy konkurencyjności przedsiębiorstwa (projekt); egzamin pisemny
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W09
- główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
 Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć na bazie przykładów z praktyki organizacyjnej i gospodarczej; prace ćwiczeniowe; egzamin pisemny
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt Z2_U04
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu prawnych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw i organizacji
 Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, projekt
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U14
- przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
 Weryfikacja: umiejętność wnioskowania i wyboru adekwatnych do danej firmy metod przygotowania projektu.
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt Z2_K03
- wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
 Weryfikacja: przekonywanie do swojego zdania i konstruktywne dyskutowanie w grupie i sposobu realizacji zadania zespołowego
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K05
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
 Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji zadania zespołowego
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: