Nazwa przedmiotu:
Inwentyka biznesowa
Koordynator przedmiotu:
dr Jurczak Jolanta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS: 10h wykład + 10h ćwiczenia + 10h projekt + 18h przygotowanie do ćwiczeń/projektu + 12h przygotowanie do prac kontrolnych + 18 h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia+ 10h zapoznanie się z literaturą = 88h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 10h projekt + 10h konsultacje = 40 h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,8 ECTS: 10h ćwiczenia + 10h projekt + 18h przygotowanie do ćwiczeń/projektu + 12h przygotowanie do prac kontrolnych + 18 h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia + 10h zapoznanie się z literaturą= 78h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt10h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Student powinien znać ogólne zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego ze względu na odwoływanie się w czasie treści wykładów do przykładów kreatywnego rozwiązywania problemów w poszukiwaniu pomysłów biznesowych.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest prezentacja sposobów rozwiązywania problemów o dowolnej złożoności wg określonej metodyki z wykorzystaniem własnej kreatywności.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1.1h - Istota, rola i obszary inwentyki w kreowaniu nowatorskich rozwiązań. 2.1h - Teoria rozwiązywania innowacyjnych zadań – zasady, strategie i poziomy twórczego rozwiązywani zadań, warunki skutecznego twórczego myślenia 3.1h -Teoria Rozwoju Osobowości Twórczej TROT. Inżynieria twórczego myślenia. 4-5.2h - Metody i techniki heurystyczne w poszukiwaniu twórczych rozwiązań problemów 6-7.2h - Psychologiczne metody pobudzania twórczości innowacyjnej 8-9.2h - Metodyka Design Thinking - etapy procesu, metody i techniki Design Thinking wykorzystywane w budowaniu innowacyjnych rozwiązań. 10.1h - Zasady innowacyjne w zarządzaniu. Zaliczenie. B. Ćwiczenia: 1.1h - Porządkowanie procesów twórczych. Typowe błędy w próbach nauczania twórczości. 2-3.2h - Rozwiązywanie innowacyjnych zadań. Metoda prób i blędów (MPiB) - powszechnośc i krytyczna ocena MPiB 4-5.2h -Teoria Rozwoju Osobowości Twórczej TROT – case study 6-8.3h - Heurystyki NLP w poszukiwaniu twórczych rozwiązań problemów (strategia kreatywności Walta Disneya, metoda 6 kapeluszy, strategia poziomów neurologicznych, analogie i metafory, technika SUPRPOZYCJI i metody oparte na bisocjacji) 9-10.2h – Zastosowanie metody Design Thinking w budowaniu innowacyjnych rozwiązań – case study. Zaliczenie. D. Projekt: 1.1h - Wprowadzenie do pracy projektowej – omówienie zasad i struktury projektu zaliczeniowego. 2-3.2h - Trening wyobraźni i płynności skojarzeniowej. Lewo i prawopółkulowe myślenie. Przykłady myślenia dywergentnego. 4-5.2h – Zastosowanie brainstorming A. Osborne, analizy morfologicznej i synektyki w poszukiwaniu twórczych rozwiązań problemów 6-7.2h - Rozwiązywanie problemów z zastosowaniem Design Thinking – przykłady praktyczne. 8-10.3h - Przygotowanie i omówienie projektu zastosowania wybranej metody inwentyki biznesowej w praktyce działania.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: Zaliczenie w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte). 2. Ocena sumatywna : Test wiedzy - kolokwium pisemne, zaliczające:  51%-65% – ocena dostateczna,  66%-80% – ocena dostateczna plus,  81%-86% – ocena dobra,  87%-94% – ocena dobra plus, - 95%-100% – ocena bardzo dobra. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: Studenci zdobywają w trakcie zajęć punkt, które decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za pracę grupową w rozwiązywaniu case studies oraz za wykonaną prezentację. 2. Ocena sumatywna: Przygotowanie prezentacji lub projektu grupowego:  przygotowanie - ocena dostateczna,  przygotowanie oraz znajomość literatury źródłowej - ocena dostateczna plus,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej oraz umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych - ocena dobra,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania - ocena dobra plus,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania, kreatywność i pomysłowość proponowanych rozwiązań - ocena bardzo dobra. D. Projekt: 1. Ocena formatywna: Studenci zdobywają w trakcie zajęć punkty, które decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i projekt grupowy. 2. Ocena sumatywna: Przygotowanie projektu grupowego:  przygotowanie - ocena dostateczna,  przygotowanie oraz znajomość literatury źródłowej - ocena dostateczna plus,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej oraz umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych - ocena dobra,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania - ocena dobra plus,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania, kreatywność i pomysłowość proponowanych rozwiązań - ocena bardzo dobra. E. Końcowa ocena z przedmiotu: 40% oceny podsumowującej stanowi ocena z testu wiedzy, 30% - stanowi ocena z prezentacji, 30% - stanowi ocena z projektu grupowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Biela, A., 2015. Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Wydawnictwo Edgar. 2. De Bono, E., 2008. Myślenie lateralne: idee na przekór schematom. Gliwice: Wydawnictwo Helion. 3. Ujwary-Gil, A., 2005. Inwentyka czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University. Uzupełniająca: 1. De Bono, E., 2010. Myślenie przeciw konfliktom. Twórcze metody rozwiązywania sporów. Warszawa: Wydawnictwo Helion. 2. De Bono, E., 2008. Sześć myślowych kapeluszy. Gliwice: Wydawnictwo Helion. 3. Łasiński, G., 2007. Rozwiązywanie problemów w organizacji – moderacje w praktyce. Warszawa: PWE. 4. Sloane, P., 2005. Twórcze myślenie w zarządzaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W01
Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W14
Absolwent zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U01
Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U17
Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: