- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Malicka Edyta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
20h ćwiczenia – analizy przypadków, opracowanie rozwiązań, prezentacje + 2h konsultacje indywidualne + 20h przygotowanie do zajęć - literatura obowiązkowa, opracowanie założeń projektowych, prezentacji+ 8h przygotowanie do zaliczenia pisemnego = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0.8 ECTS:
20h ćwiczenia, w tym 6x15 min. wykłady wprowadzające + 2h konsultacje indywidualne = 22h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
20h ćwiczenia – analizy przypadków, opracowanie rozwiązań, prezentacje + 2h konsultacje indywidualne + 20h przygotowanie do zajęć - literatura obowiązkowa, opracowanie założeń projektowych, prezentacji+ 8h przygotowanie do zaliczenia pisemnego = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia20h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstawowych pojęć z zarządzania takich, jak: przedsiębiorstwo, struktura organizacyjna, kultura organizacyjna, strategia, zachowania organizacyjne, funkcje zarządzania, przywództwo.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby student: posiadał wiedzę na temat zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL), jego roli w zarządzaniu organizacją, stosowanych metod i narzędzi, organizacji procesów ZZL, potrafił rozpoznawać uwarunkowania i potrzeby organizacyjne, opracowywać adekwatne rozwiązania i propozycje udoskonaleń dotyczące funkcji personalnej z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi ZZL.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia:
1. Zarządzanie zasobami ludzkimi – rola, modele, proces ZZL, organizacja, prowadzenie polityki personalnej, rozwiązania IT w ZZL (3h)
2. Rekrutacja i selekcja – organizacja procesów, wybrane narzędzia i metody (3h)
3. Szkolenia i rozwój pracowników – analiza potrzeb szkoleniowych, rodzaje szkoleń, koszty szkoleń, procesy rozwoju (3h)
4. Motywowanie i wynagradzanie pracowników – funkcje, rodzaje, metody i narzędzia, projektowanie systemów motywowania i wy-nagrodzeń (3h)
5. Ocenianie pracowników – funkcje, metody, projektowanie systemów oceniania (3h)
6. Rozwój organizacyjny; budowanie zaangażowania pracowników – pojęcia, funkcje, przykłady dobrych praktyk (1.5h)
7. Odejścia pracowników – rodzaje, przyczyny, outplacement (1.5h)
- Metody oceny:
- Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena pracy na ćwiczeniach (aktywność, realizacja bieżących zadań).
2. Ocena sumatywna: ocena pracy na ćwiczeniach (50% oceny) + zaliczenie pisemne (50% oceny); skala ocen 2-5. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Juchnowicz M., red., 2014. Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy- narzędzia – aplikacje. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
2. Sidor-Rządkowska M., 2010. Zarządzanie personelem w małej fir-mie. Warszawa: Wolters Kluwer.
3. INFOR, 2016. Praktyki HRM. Najlepsze studia przypadku z polskiego rynku. Warszawa: INFOR.
4. Masłyk-Musiał E., 2011. Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Uzupełniająca:
1. Rogozińska-Pawełczyk A., Warwas I., 2016. Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji. Aspekty organizacyjne i psychologiczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
2. Kostera M., 2011. Zarządzanie personelem. Warszawa: Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne.
3. Trompenaars F., Hampden-Turner C., 2005. Zarządzanie personelem w organizacjach zróżnicowanych kulturowo. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
4. INFOR, 2018. Praktyki HRM 2, Najlepsze studia przypadku z polskiego rynku. Warszawa: INFOR.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- W opracowaniu i prowadzeniu ćwiczeń wykorzystano innowacyjne i kreatywne formy kształcenia (rekomendacja INFOX PW, POWER 2017).
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W01
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL), ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach (z wykorzystaniem tutoringu) i zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W14
- cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach (z wykorzystaniem tutoringu).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U01
- identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach (z wykorzystaniem tutoringu) i zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U16
- dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach (z wykorzystaniem tutoringu).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach (z wykorzystaniem tutoringu).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K05
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach (z wykorzystaniem tutoringu).
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: