- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy ergonomii
- Koordynator przedmiotu:
- dr Kolwas Szymon
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
15h wykład + 15h odbycie ćwiczeń + 10h przygotowanie raportów z ćwiczeń + 15h analiza literatury i przygotowanie do kolokwium +5h (udział w konsultacjach) = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,1 ECTS: 
15h wykład + 15h odbycie ćwiczeń + 5h udział w konsultacjach = 35h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,3 ECTS: 
15h odbycie ćwiczeń + 10h przygotowanie raportów z ćwiczeń + 15h analiza literatury i przygotowanie do kolokwium = 40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)	 - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie organizowania środowiska pracy z uwzględnieniem możliwości i potrzeb psychofizycznych człowieka
- Treści kształcenia:
- Wykład: 
1.Stan i perspektywy rozwoju ergonomii. 
2. Ergonomia w erze przemysłowej i w erze informacji. 
3. Ewolucja ergonomicznych czynników ryzyka w środowisku pracy 
4. Wymagania ergonomiczne w organizowaniu stanowisk pracy 
5. Interakcja człowiek-komputer. Zasady ergonomii przy tworzeniu oprogramowania i przetwarzaniu danych. 
6. Techniki prezentacji i wizualizacji.
7. Zaliczenie 
Ćwiczenia: 
1.	Projektowanie i diagnoza obiektów rzeczywistych 
2.	Ocena obciążenia fizycznego pracą 
3.	Ocena zagrożeń układu mięśniowo-szkieletowego ze względu na sposób wykonania pracy 
4.	Ocena obciążenia psychicznego pracą 
5.	Analiza antropometryczna miejsca pracy
6.	Ocena ergonomiczna interfejsu użytkownika
7.	Zaliczenie 
- Metody oceny:
- A. Wykład: 
1. Ocena formatywna: częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu. 
2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie dwóch kolokwiów, pytania,  ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do za-liczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
B. Ćwiczenia: 
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń; projekt jest dyskutowany i weryfikowany, jest możliwość poprawienia wyników. 
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektów, terminowość wykonania prac, redakcja raportu oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z ćwiczenia w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
D. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia z ocen  - 2 razy ocena z wykładu plus 1 raz ocena z ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa
1.    Górska E., 2015. Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty. Warszawa: OWPW.
Uzupełniająca:
1.    Berlin C., Adams C., 2017. Production Ergonomics: Designing Work Systems to Support Optimal Human Performance. London: Ubiquity Press.
2.    Górska E., Lewandowski J., 2016. Zarządzanie i organizacja środowiska pracy. Warszawa: OWPW.
3.    Górska E., Lewandowski J., 2017. Kształtowanie środowiska pracy. Bezpieczeństwo pracy. Rozdział 9. W: Knosala R., (red.), Inżynieria produkcji. Kompendium wiedzy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 837-919.
4.    Strumińska-Kutra M, Rok B., (red.), 2016. Innowacje w miejscu pracy, pomiędzy efektywnością a jakością życia zawodowego. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem umiejętności prezentacyjnych
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt I1_W06
- Absolwent zna teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie identyfikacji, budowy i reorganizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów produkcyjnych
 Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków, zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W13
- Absolwent zna cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
 Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków, zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt I1_U12
- Absolwent umie planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
 Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków, zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U19
- Absolwent umie planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole
 Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków, zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt I1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
 Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków, zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K04
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
 Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: