Nazwa przedmiotu:
Zachowania organizacyjne
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Malicka Edyta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 15h wykład + 15h ćwiczenia +1h konsultacje grupowe + 1h konsultacje indywidualne + 15h zapoznanie ze wskazaną literaturą + 5h przygotowanie materiału na ćwiczenia + 8 h przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolowialne = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS: 15h wykład + 15h ćwiczenia+1h konsultacje grupowe +1h konsultacje indywidualne = 32h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 ECTS: 15h ćwiczenia + 5h przygotowanie materiału na ćwiczenia +1h konsultacje grupowe +1h konsultacje indywidualne+ 8h przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolowialne + 15h zapoznanie ze wskazaną literaturą = 45h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Poznanie wybranych teorii, pojęć i modeli wyjaśniających zjawiska do-tyczące zachowań ludzi w organizacjach, ich uwarunkowań, zmiennych i zależności między nimi, rozumienie ich znaczenie dla zarządzania organizacją i wykorzystanie tej wiedzy do rozwiązywania problemów organizacyjnych.
Treści kształcenia:
Wykład: 1.Behawioralne aspekty działania ludzi w organizacji, podstawowe pojęcia; zmiany ról człowieka w organizacjach; potrzeby organizacji dotyczące badania zachowań, poziomy analizy i metody badań ZO. 2. Uwarunkowania zachowań organizacyjnych na poziomie jednostkowym – wybrane aspekty (osobowość, wartości, percepcja, postawy, emocje i nastroje). 3. Proces motywacyjny; przegląd teorii motywacji. 4.Uwarunkowania zachowań grupowych – wybrane aspekty; budowanie relacji wewnątrzorganizacyjnych. Podejmowanie decyzji indywidualne i grupowe. 5. Władza w organizacji i przywództwo a zachowania w organizacji; konflikty w organizacji. Koncepcja organizacji uczącej się. 6. Uwarunkowania zachowań organizacyjnych systemowe; struktury organizacyjne nowoczesne i tradycyjne a zachowania organizacyjne; procesy komunikacji. 7.Kultura organizacyjna: pojęcie, tworzenie kultury, wybrane typologie, kultura pro- i antyefektywnościowa; różnorodność kulturowa organizacji. 8. Zmiany w organizacji. Wyzwania dotyczące zastosowania w praktyce wiedzy o zachowaniach organizacyjnych. Ćwiczenia: 1. Cele i proces analizy zachowań: cele analizy, metody i elementy analizy, analiza krytyczna z wykorzystaniem koncepcji i modeli, propozycje rozwiązań problemów. 2. Uwarunkowania zachowań indywidualnych – podstawowe zmienne. 3. Analiza uwarunkowań zachowań indywidualnych – aspekty motywacyjne. 4. Analiza i diagnoza uwarunkowań zachowań grupowych; relacje wewnątrzorganizacyjne; komunikacja. 5. Analiza uwarunkowań zachowań organizacyjnych z wykorzystaniem wybranych koncepcji i modeli dotyczących przywództwa, władzy i organizacji uczącej się. 6. Strukturalne uwarunkowania zachowań organizacyjnych – analiza i rozwiązywanie problemów. 7. Kulturowe uwarunkowania zachowań organizacyjnych; procesy zmian; różnorodność kulturowa – analiza i rozwiązywanie problemów.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności odpowiedzi na pytania w trakcie wykładów. 2. Ocena sumatywna : zaliczenie pisemne (test) na zakończenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnej oceny z zaliczenia ćwiczeń. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena pracy na ćwiczeniach (aktywność, punktowa ocena realizacji bieżących zadań) 2. Ocena sumatywna: ocena pracy na ćwiczeniach (suma wyników/punktów/ uzyskanych na ćwiczeniach; skala ocen 2-5); ćwiczenia uznaje się za zaliczone jeżeli uzyskano wynik >=3. C. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli z ćwiczeń i z zaliczenia wykładów uzyskano oceny >=3, wyliczaną jako średnią arytmetyczną na podstawie obydwu tych wyników.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1.Robbins S.P., Judge T.A., 2012. Zachowania w organizacji, Warszawa: PWE. 2.Thompson L., 2008. Organizational Behavior Today. New Jersey: Pearson Education, Inc. Uzupełniająca: 1.Czajkowska M., Januszkiewicz K., Kołodziejczyk M., Zalewska-Turzyńska M., 2015. Zachowania organizacyjne. Relacje społeczne w przestrzeni zmian, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 2. Hitt M.A., Miller C.C., Colella A., Organizational Behavior. A Strategic Approach, John Willey & Sons, Inc., 2014. 3. Penc J., 2011. Zachowania organizacyjne w przedsiębiorstwie. Kreowanie twórczego nastawienia i aspiracji, Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. Z o.o. 4. Stocki R., 2013. Diagnoza organizacji od A do Z, Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o. o.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
W opracowaniu i realizacji ćwiczeń wykorzystano elementy tutoringu.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W10
absolwent zna i rozumie: charakter, miejsce i znaczenie wiedzy na temat zachowań organizacyjnych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach i zaliczenie pisemne wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W14
cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach i zaliczenie pisemne wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U01
absolwent potrafi: identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zachowań organizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach i zaliczenie pisemne wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U16
dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach i zaliczenie pisemne wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K01
absolwent jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach i zaliczenie pisemne wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach i zaliczenie pisemne wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: