- Nazwa przedmiotu:
- Zachowania organizacyjne
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Malicka Edyta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
15h wykład + 15h ćwiczenia +1h konsultacje grupowe + 1h konsultacje indywidualne + 15h zapoznanie ze wskazaną literaturą + 5h przygotowanie materiału na ćwiczenia + 8 h przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolowialne = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS:
15h wykład + 15h ćwiczenia+1h konsultacje grupowe +1h konsultacje indywidualne = 32h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS:
15h ćwiczenia + 5h przygotowanie materiału na ćwiczenia +1h konsultacje grupowe +1h konsultacje indywidualne+ 8h przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolowialne + 15h zapoznanie ze wskazaną literaturą = 45h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Poznanie wybranych teorii, pojęć i modeli wyjaśniających zjawiska do-tyczące zachowań ludzi w organizacjach, ich uwarunkowań, zmiennych i zależności między nimi, rozumienie ich znaczenie dla zarządzania organizacją i wykorzystanie tej wiedzy do rozwiązywania problemów organizacyjnych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1.Behawioralne aspekty działania ludzi w organizacji, podstawowe pojęcia; zmiany ról człowieka w organizacjach; potrzeby organizacji dotyczące badania zachowań, poziomy analizy i metody badań ZO.
2. Uwarunkowania zachowań organizacyjnych na poziomie jednostkowym – wybrane aspekty (osobowość, wartości, percepcja, postawy, emocje i nastroje).
3. Proces motywacyjny; przegląd teorii motywacji.
4.Uwarunkowania zachowań grupowych – wybrane aspekty; budowanie relacji wewnątrzorganizacyjnych. Podejmowanie decyzji indywidualne i grupowe.
5. Władza w organizacji i przywództwo a zachowania w organizacji; konflikty w organizacji. Koncepcja organizacji uczącej się.
6. Uwarunkowania zachowań organizacyjnych systemowe; struktury organizacyjne nowoczesne i tradycyjne a zachowania organizacyjne; procesy komunikacji.
7.Kultura organizacyjna: pojęcie, tworzenie kultury, wybrane typologie, kultura pro- i antyefektywnościowa; różnorodność kulturowa organizacji.
8. Zmiany w organizacji. Wyzwania dotyczące zastosowania w praktyce wiedzy o zachowaniach organizacyjnych.
Ćwiczenia:
1. Cele i proces analizy zachowań: cele analizy, metody i elementy analizy, analiza krytyczna z wykorzystaniem koncepcji i modeli, propozycje rozwiązań problemów.
2. Uwarunkowania zachowań indywidualnych – podstawowe zmienne.
3. Analiza uwarunkowań zachowań indywidualnych – aspekty motywacyjne.
4. Analiza i diagnoza uwarunkowań zachowań grupowych; relacje wewnątrzorganizacyjne; komunikacja.
5. Analiza uwarunkowań zachowań organizacyjnych z wykorzystaniem wybranych koncepcji i modeli dotyczących przywództwa, władzy i organizacji uczącej się.
6. Strukturalne uwarunkowania zachowań organizacyjnych – analiza i rozwiązywanie problemów.
7. Kulturowe uwarunkowania zachowań organizacyjnych; procesy zmian; różnorodność kulturowa – analiza i rozwiązywanie problemów.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności odpowiedzi na pytania w trakcie wykładów.
2. Ocena sumatywna : zaliczenie pisemne (test) na zakończenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnej oceny z zaliczenia ćwiczeń.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena pracy na ćwiczeniach (aktywność, punktowa ocena realizacji bieżących zadań)
2. Ocena sumatywna: ocena pracy na ćwiczeniach (suma wyników/punktów/ uzyskanych na ćwiczeniach; skala ocen 2-5); ćwiczenia uznaje się za zaliczone jeżeli uzyskano wynik >=3.
C. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli z ćwiczeń i z zaliczenia wykładów uzyskano oceny >=3, wyliczaną jako średnią arytmetyczną na podstawie obydwu tych wyników.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1.Robbins S.P., Judge T.A., 2012. Zachowania w organizacji, Warszawa: PWE.
2.Thompson L., 2008. Organizational Behavior Today. New Jersey: Pearson Education, Inc.
Uzupełniająca:
1.Czajkowska M., Januszkiewicz K., Kołodziejczyk M., Zalewska-Turzyńska M., 2015. Zachowania organizacyjne. Relacje społeczne w przestrzeni zmian, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
2. Hitt M.A., Miller C.C., Colella A., Organizational Behavior. A Strategic Approach, John Willey & Sons, Inc., 2014.
3. Penc J., 2011. Zachowania organizacyjne w przedsiębiorstwie. Kreowanie twórczego nastawienia i aspiracji, Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. Z o.o.
4. Stocki R., 2013. Diagnoza organizacji od A do Z, Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o. o.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- W opracowaniu i realizacji ćwiczeń wykorzystano elementy tutoringu.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W10
- absolwent zna i rozumie: charakter, miejsce i znaczenie wiedzy na temat zachowań organizacyjnych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach i zaliczenie pisemne wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W14
- cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach i zaliczenie pisemne wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U01
- absolwent potrafi: identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zachowań organizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach i zaliczenie pisemne wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U16
- dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach i zaliczenie pisemne wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K01
- absolwent jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach i zaliczenie pisemne wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ocena pracy na ćwiczeniach i zaliczenie pisemne wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: