- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy modelowania i sterowania maszyn roboczych
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. Jan Szlagowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika Pojazdów i Maszyn Roboczych
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-00000-IZP-0550
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 22, w tym:
a) wykład -10 godz.;
b) laboratorium -10. godz.;
c) konsultacje - 2. godz.
2) Praca własna studenta - 65 godzin, w tym:
a) 10 godz. – bieżące przygotowywanie się studenta do wykładu;
b) 10 godz. – studia literaturowe;
c) 20 godz. – opracowanie wyników, przygotowanie sprawozdań.
3) RAZEM – 72 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS – liczba godzin kontaktowych - 22, w tym:
a) wykład – 10 godz.;
b) laboratorium – 10 godz.;
c) konsultacje – 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 punkt ECTS –30 godz., w tym:
1) ćwiczenia laboratoryjne -10 godz.;
2) 20 godz. – opracowanie wyników, przygotowanie sprawozdań.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium8h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z mechaniki ogólnej, podstaw konstrukcji maszyn i mechaniki pojazdów (wysłuchanie wykładów: Mechanika, PKM i Pojazdy).
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie problematyką modelowania maszyn roboczych jako fazy projektowania i weryfikacji projektu maszyn roboczych i algorytmów sterowania i regulacji. Nabycie przez studentów umiejętności definiowania celu i budowania modeli matematycznych i komputerowych elementów wykonawczych maszyn roboczych oraz budowy i doboru układów sterowania i regulacji.
- Treści kształcenia:
- Wykład.
1. Wprowadzenie do modelowania , Cele i korzyści wynikające z modelowania, Metody modelowania, narzędzia modelowania i symulacji komputerowej.
2. Modelowanie prostych układów mechanicznych kinetycznych, dynamicznych, układów napędowych, przepływu energii.
3. Sterowanie maszyn roboczych : Metody sterowania.
4. Regulatory - układy regulacji automatycznej.
5. Wprowadzenie do regulatorów.
6 Modelowanie regulatorów.
7. Modelowanie układów i regulatorów w środowisku Matlab/Simulink.
Laboratorium:
1. Modelowanie komputerowe działania podsystemów wykonawczych maszyn w środowisku Matlab/Simulink.
2. Modelowani układów regulacji i sterowania.
3. Synteza obiekt sterowanie.
4. Budowa modeli podsystemu maszyny roboczej.
• budowa modeli komputerowych członów dynamicznych,
• planowanie eksperymentu, weryfikacja modeli,
• dobór elementów układów sterowania.
- Metody oceny:
- Wykład: Zaliczany jest na podstawie pracy domowej – Budowy modelu komputerowego elementu maszyny.
Laboratorium: Sprawozdanie z ćwiczeń: budowa modelu, badania, weryfikacja.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. R.H Canon „Dynamika układów fizycznych”.
2. Anna Czemplik „modele dynamiczne układów fizycznych dla inżynierów”.
3. B. Mrozek,z. Mrozek : „Matlab – uniwersalne środowisko do obliczeń…
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1150-00000-IZP-0550_W1
- Ma wiedzę nt. układów i członów dynamicznych oraz konstrukcji maszyn roboczych i zasadzie działania zasadniczych elementów i ich modelowania dynamicznego.
Weryfikacja: Praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_W17, KMchtr_W18, KMchtr_W19, KMchtr_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W05, T1A_W06
- Efekt 1150-00000-IZP-0550_W2
- Ma wiedzę nt. układów regulacji i budowy prostych regulatorów.
Weryfikacja: Praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_W17, KMchtr_W18, KMchtr_W19, KMchtr_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W05, T1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1150-00000-IZP-0550_U1
- Potrafi budować modele komputerowe podstawowych członów dynamicznych
Weryfikacja: Sprawozdanie z laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U15, KMChtr_U16, KMchtr_U17, KMchtr_U18, KMchtr_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U09, InzA_U08
- Efekt 1150-00000-IZP-0550_U2
- Potrafi zdefiniować problemy do rozwiązania w zadaniu robotycznym. Umie zaprojektować ruchy członów robota.
Weryfikacja: Sprawozdanie z laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U15, KMChtr_U16, KMchtr_U17, KMchtr_U18, KMchtr_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U09, InzA_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1150-00000-IZP-0550_K1
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie przy realizacji zadań i dyskusji na zajęciach laboratoryjnych.
Weryfikacja: Ocena wykonywania zadań w trakcie dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04