- Nazwa przedmiotu:
- Systemy informatyczne pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Krzysztof Szczurowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika Pojazdów i Maszyn Roboczych
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-MTMTP-ISP-0406
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 35,
a) wykład -15 godz.;
b) laboratorium- 15. godz.;
c) konsultacje - 5 godz.;
2) Praca własna studenta – 40 godzin, w tym:
a) 25 godz. –bieżące przygotowywanie się studenta do ćwiczeń, studia literaturowe,
b) 8 godz. – przygotowywanie się studenta do kolokwium,
c) 7 godz. – wykonanie sprawozdań.
3) RAZEM – suma godzin pracy własnej i godzin kontaktowych - 75 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 punktów ECTS – liczba godzin kontaktowych - 35, w tym:
a) wykład -15 godz.;
b) laboratorium- 15. godz.;
c) konsultacje - 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 punkt ECTS – 25 godzin, w tym:
a) laboratorium- 15. godz.;
b) konsultacje - 3 godz.;
c) 7 godz. – wykonanie sprawozdań.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu budowy układów napędowych, silników spalinowych układów informatycznych.
- Limit liczby studentów:
- Wykład – brak. Laboratorium zgodnie z przepisami uczelnianymi (zespoły od 8 do 12 osób)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy z zakresu budowy, eksploatacji i diagnostyki systemów informatycznych wykorzystywanych w pojazdach oraz och odporności na zakłócenia w tym nieuprawnioną ingerencję.
- Treści kształcenia:
- W trakcie wykładu omówione zostaną rodzaje systemów stosowanych w pojazdach, ich mocne i słabe strony. Szczegółowo zostanie przedstawiony system przekazywania i kodowania danych w systemach diagnostyki pokładowej i wykorzystanie sieci przesyłu danych .
W trakcie laboratorium przeprowadzone zostaną zajęcia dotyczące badania sieci CAN, sposobów ingerencji i ich wykrywania w pamięci sterowników oraz narzędzia jakimi można to osiągnąć.
- Metody oceny:
- Wykład - Kolokwium.
Laboratorium – ocena sprawozdań z wykonanych zadań w ramach ćwiczeń, rozmowa oceniająca.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- • Gajek, Z. Juda: Czujniki. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008. http://WWW.ibuk.pl/korpo/fiszka.php?id=771.
• D. Schmidt (edytor): Mechatronika. REA, Warszawa, 2002.
• M. Olszewski: Podstawy Mechatroniki. REA, Warszawa, 2008.
• White, M. Randall: Kody Usterek. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008.
• J. Reimpell, J. Betzler: Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, Warszawa, 2008.
• J. Merkisz, S. Mazurek: Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych OBD. WKŁ 2006.
Serie:
• Informatory techniczne Bosch WKŁ (np: Czujniki w pojazdach samochodowych; Mikroelektronika w pojazdach; itp.).
• Poradnik Serwisowy - e-czasopismo.pl - https://WWW.e-czasopismo.pl/poradnik-serwisowy,23.html.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.mechatronika.simr.pw.edu.pl Materiały dostępne w intranecie po zalogowaniu. Login i hasło studenci otrzymają na pierwszych zajęciach.
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1150-MTMTP-ISP-0406_W1
- Student potrafi wnioskować na podstawie dostępnych sygnałów o stanie układów informatycznych pojazdów.
Weryfikacja: Kolokwium, ocena sprawozdania, dyskusja.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMChtr_W01, KMChtr_W03, KMChtr_W05, KMchtr_W18, KMchtr_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W02, T1A_W07, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W06
- Efekt 1150-MTMTP-ISP-0406_W2
- Posiada wiedzę o budowie i zasadzie działania systemów mechatronicznych
Weryfikacja: Kolokwium, ocena sprawozdania, dyskusja.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W06, T1A_W08, InzA_W03
- Efekt 1150-MTMTP-ISP-0406_W3
- Student potrafi rozpoznać modyfikację układów .
Weryfikacja: Ocena sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_W21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1150-MTMTP-ISP-0406_U1
- Student potrafi efektywnie wykorzystywać urządzenia specjalistyczne
Weryfikacja: Praca w trakcie wykonywania ćwiczeń, ocena sprawozdania, dyskusja.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01
- Efekt 1150-MTMTP-ISP-0406_U2
- Potrafi dokonać analizy i identyfikacji sposobu funkcjonowania, ocenić i sformułować wnioski w prostych zadaniach inżynierskich.
Weryfikacja: Praca w trakcie wykonywania ćwiczeń, ocena sprawozdania, dyskusja.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U13, KMchtr_U14, KMchtr_U15, KMChtr_U16, KMchtr_U17, KMchtr_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U13, InzA_U01, T1A_U14, InzA_U06, T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1150-MT000- ISP -0406_K1
- Student potrafi scharakteryzować wpływ niesprawności poszczególnych układów na otoczenie w tym na bezpieczeństwo uczestników ruch oraz środowisko
Weryfikacja: Kolokwium, ocena sprawozdania, dyskusja.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04