- Nazwa przedmiotu:
- Modele funkcjonalne maszyn roboczych
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Jan Szlagowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika Pojazdów i Maszyn Roboczych
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-MT000-ISP-0338
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 30, w tym:
a) wykład – 15 godz.;
b) laboratorium – 15 godz.
2) Praca własna studenta - 30 godzin, w tym:
a) 5 godz. – bieżące przygotowywanie się studenta do wykładu;
b) 5 godz. – przygotowywanie się studenta do kolokwium;
d) 10 godz. – przygotowywanie się studenta do ćwiczeń;
e) 10 godz. – wykonanie postawionych zadań.
3) RAZEM –60 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS – liczba godzin kontaktowych - 30, w tym:
a) wykład – 15 godz.;
b) ćwiczenia – 15 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 punktu ECTS – 35 godz., w tym:
1) ćwiczenia – 15 godz.;
2) 10 godz. – przygotowywanie się do ćwiczeń;
3) 10 godz. – opracowanie zadań, przygotowanie sprawozdań.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z automatyzacji maszyn roboczych
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora
- Cel przedmiotu:
- Poznanie celu i zasad modelowania maszyn roboczych. Nabycie podstawowych umiejętność definiowania celu i budowania modeli funkcjonalnych maszyn roboczych.
- Treści kształcenia:
- Wykład. Cele i zasady modelowania Zasady opracowania modeli funkcjonalnych, Metodyka analizy funkcjonalnej MR Metodyka budowy modeli funkcjonalnych. Przykłady budowania modeli funkcjonalnych maszyn i typowych układów kinematycznych i dynamicznych koparki, ładowarki, spycharki, zgarniarki, suwnicy, dźwigu osobowego, żurawia wieżowego i teleskopowego, wózka widłowego, ciągnika rolniczego i wózka widłowego. Budowa modeli funkcjonalnych oddziaływania na środowisko. Opracowanie algorytmów działania systemu komputera pokładowego w zakresie sterowania układem przeniesienia napędu oraz sterowania osprzętem, Dobór maszyny do zadania.
Ćwiczenia. Opracowanie modeli funkcjonalnych maszyn i typowych układów kinematycznych i dynamicznych koparki, ładowarki, spycharki, zgarniarki, suwnicy, dźwigu osobowego, żurawia wieżowego i teleskopowego, wózka widłowego, ciągnika rolniczego i wózka widłowego. Budowa modeli funkcjonalnych oddziaływania na środowisko. Opracowanie algorytmów działania. Dobór maszyny do zadania.
- Metody oceny:
- Wykład: zaliczany jest na podstawie kolokwium.
Ćwiczenia:
Wymóg przygotowania do zajęć weryfikowany podczas ich trwania przy opracowywaniu modeli funkcjonalnych, algorytmów pracy maszyn i doboru maszyn do postawionego przez prowadzącego zadania. Praca w zespole przy budowie modeli funkcjonalnych maszyn podczas zajęć. Sprawdzian na ostatnich zajęciach oraz aktywność podczas zajęć
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Automatyzacja pracy maszyn roboczych. Metodyka i zastosowania, Wyd. WKŁ Warszawa 2010.
2. Zaawansowane metody automatyzacji pracy maszyn roboczych, Wyd. ITEE Radom 2013
3. Wrycza, S., Marcinkowski, B., & Grupa Wydawnicza Helion. (2010). Język inżynierii systemów SysML : Architektura i zastosowania : Profile UML 2.x w praktyce. Gliwice: Helion.
4. Brzeżański, M., Juda, Z., Robert Bosch GmbH, & Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. (2010). Czujniki w pojazdach samochodowych (Wyd. 2 rozsz. (dodr.). ed., Informatory Techniczne Bosch). Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1150-MT000-ISP-0338_W1
- Ma wiedzę o konstrukcji i funkcjonowaniu maszyn roboczych ich elementów i podsystemów.
Weryfikacja: Wykład – kolokwium. Ćwiczenia - ocena realizowanych w ramach ćwiczeń zadań i aktywność studenta w ramach zajęć, sprawdzian.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_W16, KMChtr_W17, KMchtr_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W05
- Efekt 1150-MT000-ISP-0338_W2
- Ma wiedzę na temat budowy modelu funkcjonalnego: elementów, podsystemów i systemów MR.
Weryfikacja: Wykład – kolokwium. Ćwiczenia - ocena realizowanych w ramach ćwiczeń zadań i aktywność studenta w ramach zajęć, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W06
- Efekt 1150-MT000-ISP-0338_W3
- Ma wiedzę na temat modelowania systemów mechatronicznych i napędowych maszyn roboczych.
Weryfikacja: Wykład – kolokwium. Ćwiczenia - ocena realizowanych w ramach ćwiczeń zadań i aktywność studenta w ramach zajęć, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_W12, KMchtr_W18, KMchtr_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, InzA_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W05
- Efekt 1150-MT000-ISP-0338_W4
- Zna zasady budowania modeli funkcjonalnych
Weryfikacja: Wykład – kolokwium. Ćwiczenia - ocena realizowanych w ramach ćwiczeń zadań i aktywność studenta w ramach zajęć, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_W12, KMchtr_W18, KMchtr_W19, KMchtr_W21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, InzA_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1150-MT000-ISP-0338_U1
- Potrafi dobrać maszynę do zadania i opracować algorytm jej działania.
Weryfikacja: Kolokwium i praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U10, KMchtr_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, InzA_U02, T1A_U16
- Efekt 1150-MT000-ISP-0338_U2
- Potrafi zbudować model funkcjonalny: elementów, podsystemów i systemów maszyn roboczych.
Weryfikacja: Wykład – kolokwium. Ćwiczenia - ocena realizowanych w ramach ćwiczeń zadań i aktywność studenta w ramach zajęć, sprawdzian.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U10, KMchtr_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, InzA_U02, T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08
- Efekt 1150-MT000-ISP-0338_U3
- Modeluje systemy mechatroniczne i napędowe maszyn roboczych.
Weryfikacja: Ćwiczenia - ocena realizowanych w ramach ćwiczeń zadań i aktywność studenta w ramach zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMChtr_U16, KMchtr_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1150-MT000-ISP-0338_K1
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie przy realizacji ćwiczeń.
Weryfikacja: Ocena wykonywania zadań w trakcie realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04