- Nazwa przedmiotu:
- Architektura i urbanistyka BZ, KBI, IPB
- Koordynator przedmiotu:
- Adam Dolot dr inż. arch., Piotr Bujak dr inż. arch., Rafał Bujnowski mgr inż.arch., Marek Neubart mgr inż. arch.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 8 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Obliczanie punktów ECTS wykład 20; projekt 20; przygotowanie do zajęć projektowych 20; przygotowanie do kolokwium 15;
RAZEM 75 godz. = 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Obliczanie punktów ECTS wykład 20; projekt 20; konsultacje 3;
RAZEM 43 godz. = 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Obliczanie punktów ECTS projekt 20; przygotowanie do zajęć projektowych 30;
RAZEM 50 godz. = 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład20h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt20h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagane są wiadomości z budownictwa ogólnego, podstawowe wiadomości z konstrukcji budowlanych, fizyki cieplnej budowli oraz materiałów budowlanych. Niezbędna jest umiejętność sporządzania szkiców i rysunków architektoniczno-budowlanych.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem prowadzonych zajęć jest zwrócenie uwagi przyszłych inŜynierów konstruktorów na problemy estetyki w budownictwie. Wykłady mają zapoznać słuchaczy z podstawowymi informacjami o historii architektury europejskiej i rozwoju konstrukcji inżynierskich ze szczególnym uwzględnieniem tendencji występujących w XX wieku. Drugim istotnym celem jest wskazanie jak powinna odbywać się współpraca inżyniera konstruktora z architektem, tak ważna w trakcie całego procesu inwestycyjnego.
- Treści kształcenia:
- Wykłady przedstawiają problemy projektowania architektonicznego i zarys historii architektury od czasów starożytnych do okresu współczesnego ze szczególnym uwzględnieniem architektury XX wieku.
Ćwiczenia projektowe składają się z dwóch zadań:
Projekt 1 - koncepcja architektoniczna mieszkania dwu i trzypokojowego usytuowanego w wybranym typie budynku mieszkalnego - poznanie specyfiki projektowania mieszkań.
Projekt 2 - projekt koncepcyjny prostego budynku usługowego z głównym pomieszczeniem o dużej rozpiętości, jak na przykład: salon samochodowy, sala gimnastyczna, ujeżdżalnia koni, warsztat szkutniczy, itp. Projekt należy wykonać w trwałej technice na zadanej sytuacji w skali 1:500; komplet pozostałych rysunków (rzuty, przekroje, elewacje) w skali 1:100. Wymagana jest wizualizacja (aksonometria lub perspektywa) zaprojektowanego budynku - poznanie podstawowych problemów projektowania architektonicznego - usytuowanie budowli w przestrzeni miejskiej, kształtowanie bryły, wpływ zastosowanej konstrukcji na rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, estetyka budowli.
- Metody oceny:
- • Wykłady zaliczane są jako sprawdzian pisemny przeprowadzany na ostatnim wykładzie w semestrze.
• Ćwiczenia projektowe są zaliczane:
- po zaliczeniu Projektu 1 przez prowadzącego indywidualne korekty
- po zaliczeniu przeglądu Projektu 2 wyznaczonego w połowie semestru
- po złożeniu Projektu 2, wykonanego przez studenta w ciągu całego semestru, akceptowanego przez prowadzącego indywidualne korekty
- ocena dokonywana będzie przez cały zespół dydaktyczny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Broniewski Tadeusz, Historia architektury dla wszystkich, Ossolineum 1980,
[2] Buchner Monika i Andrzej, Laube Jan, Zarys projektowania i historii architektury, WSiPW 1991,
[3] Gympel Jan, Historia architektury od antyku do czasów współczesnych, Könemann 2000,
[4] Jenks Charles, Architektura postmodernistyczna, Arkady 1987,
[5] Jodadio Philip, Nowe formy, Architektura lat dziewięćdziesiątych XX wieku, Muza S.A. 1998,
[6] Koch Wilfried, Style w architekturze, Świat KsiąŜki 1996,
[7] Neufert Ernst i Peter, Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady 1995,
[8] Pevsner Nikolaus, Fleming John, Honour Hugh, Encyklopedia architektury, WAiF 1992,
[9] Pevsner Nikolaus, Historia architektury europejskiej, Arkady 1979,
[10] Tietz Jürgen, Historia architektury XX wieku, Könemann 1998,
[11] Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, (Dz U Nr 75 z dnia 15 czerwca 2002 r.)
- Witryna www przedmiotu:
- w przygotowaniu
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ARCHI1W1
- Ma podstawową wiedzę na temat projektowania urbanistycznego i architektonicznego oraz zagadnień związanych z projektowaniem.
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W02, K1_W07, K1_W12, K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W02
- Efekt ARCHI1W2
- Ma podstawową wiedzę z zakresu historii urbanistyki, architektury i budownictwa.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ARCHI1U1
- Umiejętność twórczej analizy projektu architektonicznego i urbanistycznego w zakresie rozwiązań konstrukcyjnych, technologicznych, materiałowych i formalnych.
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U07, K1_U12, K1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt ARCHI1U2
- Umiejętność czytania i interpretacji projektu architektonicznego w trakcie realizacji.
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U12, K1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt ARCHI1U3
- Potrafi ocenić rodzaj i charakter istniejących konstrukcji budowlanych realizowanych w różnych okresach historycznych.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11, T1A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ARCHI1K1
- Ma zdolność kompetentnej współpracy z architektem w tracie procesu twórczego.
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K02, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06