- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy mostownictwa
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. zw. dr hab. inż. Henryk Zobel
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- POMOST
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 80 godz. = 3 ECTS: obecność na wykładach 30 godz., obecność na zajęciach projektowych 30 godz., wykonanie projektu 10 godz., przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 62 godz. = 2,5 ECTS: wykłady 30 godz., zajęcia projektowe 30 godz., egzamin 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 40 godz. = 1,5 ECTS: zajęcia projektowe 30 godz., wykonanie projektu 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Zdobyć podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie projektowania, budowy i utrzymania mostów.
- Treści kształcenia:
- Wykład 1. Literatura i normy. 2. Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w mostownictwie. 3. Klasyfikacja mostów. 4. Materiały stosowane do budowy mostów. 5. Obciążenia działające na most. 6. Podstawowe pojęcia z hydrauliki i hydrologii stosowane w mostownictwie. 7. Podpory i posadowienie mostów. 8. Rodzaje mostów stalowych. 9. Pomosty zespolone. 10. Pomosty ortotropowe. 11. Pełnościenne mosty belkowe. 12. Mosty kratownicowe. 13. Stalowe mosty łukowe. 14. Uszkodzenia, naprawa i modernizacja mostów stalowych. 15. Rodzaje mostów betonowych 16. Betonowe mosty płytowe. 17. Betonowe mosty belkowe. 18. Mosty ramowe. 19. Betonowe mosty łukowe. 20. Uszkodzenia, naprawa i modernizacja mostów betonowych. 21. Mosty zintegrowane. 22. Mosty podwieszone. 23. Wyposażenie mostów. 24. System przeglądów mostów. 25. Zasady utrzymania mostów.
Ćwiczenia projektowe: projekt koncepcyjny mostu z pomostem zespolonym.
- Metody oceny:
- Egzamin oraz wykonanie projektu koncepcyjnego swobodnie podpartego mostu zespolonego.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] CZUDEK H., RADOMSKI W.: Podstawy mostownictwa. PWN, Warszawa. 1983.
[2] CZUDEK H.: Podstawy mostownictwa metalowego. Warszawa 1997.
[3] MADAJ A., WOŁOWICKI W.: Budowa i utrzymanie mostów. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 2001.
[4] MADAJ A., WOŁOWICKI W.: Podstawy projektowania budowli mostowych. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 2009.
- Witryna www przedmiotu:
- www.il.pw.edu.pl/~zm
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt POMOSTW1
- Zna definicje podstawowych pojęć związanych z konstrukcjami mostowymi. Zna podział mostów wraz z omówieniem kryteriów podziału (materiały, geometria itp.) oraz wybrane rodzaje mostów. Zna podstawowe zasady projektowania, budowy oraz utrzymanie mostów.
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny na zakończenie zajęć oraz wykonanie projektu koncepcyjnego swobodnie podpartego mostu zespolonego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W05, K1_W07, K1_W08, K1_W11, K1_W20, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W06, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt POMOSTU1
- Potrafi wykonać projekt koncepcyjny zespolonego mostu drogowego o schemacie belki swobodnie podpartej z dźwigarem blachownicowym i pomostem żelbetowym. Egzamin pisemny i ustny
Weryfikacja: Egzamin pisemny i ustny na zakończenie zajęć oraz wykonanie projektu koncepcyjnego swobodnie podpartego mostu zespolonego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U07, K1_U12, K1_U20, K1_U01, K1_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U08, T1A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- Potrafi analizować posiadane informacje pod kątem wykorzystania ich w planowaniu, projektowaniu oraz budowie konstrukcji mostowych, uwzględniając aspekty środowiskowe, a także biorąc pod uwagę autorstwo wykorzystywanych rozwiązań. Potrafi dyskutować w środowisku zawodowym, a także poza nim, nad nowymi zagadnieniami związanymi z szeroko rozumianym rozwojem technicznym, w oparciu o informacje, które stara się samodzielnie zdobywać.
Weryfikacja: Obecnośc na zajęciach oraz wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K02, K1_K03, K1_K06, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K01, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K02