- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie budynków wg zasad zrównoważonego rozwoju
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Arkadiusz Węglarz, Dr inż. Szymon Firląg
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PROJZR
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 110 godz. = 4 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia audytoryjne 15 godz., Wykonanie projektu 30 h, konsultacje projektu 25 godz. Przygotowanie do obrony projektu i egzaminu 10 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 70 h. godz. = 3 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia audytoryjne 15 godz. Konsultacje projektu 25 h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 60 godz. = 2.0 ECTS: ćwiczenia audytoryjne 15 godz., Wykonanie projektu 30 h, konsultacje projektu 15 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość zagadnień omawianych na przedmiocie Fizyka Budowli II.
- Limit liczby studentów:
- 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami oceny i projektowania budynków według zasad zrównoważonego rozwoju.
- Treści kształcenia:
- 1. Zagadnienia zrównoważonego rozwoju gospodarki światowej. Definicja zrównoważonego rozwoju. Odmaterializowanie produkcji i konsumpcji (Factor 4 i Factor 10). Recykling materiałów. Ograniczenie cyrkulacji węgla w przyrodzie.
2. Przegląd uregulowań prawnych dotyczących zrównoważonego rozwoju w Budownictwie w Polsce i w Unii Europejskiej.
3. Metody oceny oddziaływania budynku na środowisko. Zostaną omówione: Metoda LCA (Life Cycle Assessmnet), GBC 2000 (Green Building Challenge), Metoda E-audit.
4. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju w budownictwie. Analiza otoczenia budynku. System transportu i media.
5. Przegląd technologii stosowanych w budownictwie w aspekcie oddziaływania na środowisko. Zostaną omówione i ocenione technologię stosowane w budownictwie w Polsce Jako kryteria oceny przyjęto: Trwałość , Energooszczędność, Ognioodporność, Akustyka, Czas budowy, Bezpieczeństwo zdrowotne – obiektów wznoszonych w danej technologii
6. Analiza porównawcza, stopień wdrożenia energooszczędnych i ekologicznych rozwiązań materiałowych i technologicznych w Polsce.
7. Zasady projektowania energooszczędnych budynków. Zasada ciągłości tradycji i nowoczesności, Zasada integracji objętości brył budowlanych i minimalnej powierzchni chłodzącej, Zasada racjonalnego wykorzystania energii.
8. Zasady projektowania ekologicznych budynków. Zasada racjonalnego wykorzystania w projektowaniu budynków energii odnawialnej i naturalnych systemów energetycznych, Zasada harmonii z naturą, czyli maksymalnego wykorzystania otoczenia naturalnego i wkomponowania w nie projektowanego budynku, Zasada minimalnej szkodliwości dla zdrowia ludzkiego i otoczenia.
9. Wytyczne projektowania budynków zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
10. Polioptymalna metoda projektowania budynków według kryteriów minimalnego oddziaływania na środowisko.
11. Zasady projektowania budynków pasywnych.
12, Usytuowanie budynku i wpływ otoczenia, możliwości zastosowania rozwiązań architektonicznych i technicznych umożliwiające pasywne ogrzewanie i ochronę przez przegrzewaniem pomieszczeń latem.
13. Minimalizacja strat ciepła przez przenikanie przez przegrody: zewnętrzne ściany, stropy, połacie dachowe, okna i drzwi oraz połączenia wymienionych przegród budynku (izolacje cieplne, wyroby o podwyższonej izolacyjności cieplnej np. energooszczędne elementy murowe, okna, szyby).
14. Wentylacja i przygotowanie ciepłej wody użytkowej.
15. Przykłady budynków energooszczędnych i pasywnych w krajach europejskich.
- Metody oceny:
- Student wykonuje projekt budynku użyteczności publicznej z wykorzystaniem optymalizacji wielokryterialnej, który musi obronić.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Panek A., Suchecka M. Environmental friendly buildings and assessment methods, 50 Executive Committee Meeting of Energy Conservation in Buildings and Community Systems IEA, Technical Presentations, Kraków, November 2001;
[2] Panek A., Budynek a środowisko w świetle Green Building Challenge 2002, Konferencja ITB Energooszczędne Budownictwo Mieszkaniowe, Mrągowo 2002;
[3] Panek A., Górzyński J., Wymagania stawiane budownictwu przyjaznemu dla środowiska na przykładzie konkursu Green Building Challange, Gospodarka Paliwami i Energią, marzec 1999;
[4] Pogorzelski J. A., Przewodnik po PN-EN ochrony cieplnej budynków, Wydawnictwa ITB.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PROJZRW1
- Ma wiedze pozwalajacą na projektowanie budynków według zasad zrównowazonego rozwoju
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W11_IZRwB, K2_W12_IZRwB, K2_W15_IZRwB, K2_W16_IZRwB, K2_W19_IZRwB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W08, T2A_W01, T2A_W07, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PROJZRU1
- Posiada umiejętności projektowania budynków według zasad zrównoważonego rozwoju
Weryfikacja: Ocena wykonania projektu w czasie obrony
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U12_IZRwB, K2_U13_IZRwB, K2_U17_IZRwB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U10, T2A_U08, T2A_U10, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PROJZRK1
- Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Rozmowa w czasie obrony projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02