- Nazwa przedmiotu:
- Bezpieczeństwo i zarządzanie ruchem
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Olszewski, dr hab. inż., prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowy dla specjalizacji Planowanie i Inżynieria Ruchu
- Kod przedmiotu:
- BiZRUCH
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład 15h,
ćwiczenia projektowe 15h,
Konsultacje sprawozdania z audytu i projektu 5h,
Przygotowanie sprawozdań i projektu 15h,
Nauka do egzaminu 5h.
Razem 55h = 2 ETCS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykład 15h,
ćwiczenia projektowe 15h,
Konsultacje sprawozdania z audytu i projektu 5h
Razem 35h = 1,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- ćwiczenia projektowe 15h,
Konsultacje sprawozdania z audytu i projektu 5h
przygotowanie sprawozdań i projektu 15h.
Razem 35h = 1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości i umiejętności opanowane w ramach przedmiotów:
„Inżynieria komunikacyjna” (Studia I stopnia, rok II, sem. 3 i 4);
„Inżynieria ruchu I” (Studia II stopnia, rok I, sem. 1).
- Limit liczby studentów:
- brak limitu
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania metod i środków organizacji i sterowania ruchem drogowym w projektowaniu i eksploatacji systemów zarządzania ruchem z uwzględnieniem aspektów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (15 godz.):
1. Klasyfikacja i przyczyny wypadków drogowych. Statystyki i trendy wypadkowości.
2. Analizy i metody statystyczne oceny poprawy bezpieczeństwa.
3. Środki techniczne i organizacyjne, programy poprawy BRD.
4. Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego: geometria i organizacja ruchu.
5. Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu: piesi i rowerzyści.
6. Zarządzanie ruchem: nowoczesne cele, metody i techniki.
7. Inteligentne Systemy Transportowe ITS: podział na obszary funkcjonalne.
8. Zarządzanie ruchem w miastach: obszarowe sterowanie sygnalizacją świetlną, organizacja ruchu w centrum, zarządzanie parkowaniem, informowanie użytkowników.
9. Zarządzanie ruchem na drogach szybkiego ruchu: dozowanie wjazdu, sterowanie prędkością, znaki zmiennej treści, informowanie kierowców.
Projekt (15 godz.):
Audyt BRD: analiza wypadków, audyt geometrii i organizacji ruchu.
Koordynacja sterowania na ciągu skrzyżowań.
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta na podstawie:
• Sprawozdania z przeprowadzenia audytu BRD obejmującego audyt geometrii i organizacji ruchu.
• Projektu koordynacji sterowania ruchem na ciągu skrzyżowań za pomocą sygnalizacji świetlnej.
• Egzaminu pisemnego.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego – teoria i praktyka”. WKiŁ, Warszawa 2008,
[2] „Instrukcja dla Audytorów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” – GDDKiA Warszawa 2009,
[3] „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach” – Dz. U. RP, załącznik do nr 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
[4] „Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu ZEUS” – praca zbiorowa pod redakcją R. Krystka, WKiŁ, Warszawa 2010 r.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt BiZRUCHW1
- Zna klasyfikację i przyczyny wypadków drogowych, statystyki i trendy wypadkowości oraz analizy i metody statystyczne oceny poprawy bezpieczeństwa.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W01, K2_W15_IK, K2_W23_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W11
- Efekt BiZRUCHW2
- Zna środki techniczne i organizacyjne poprawy BRD, zasady przeprowadzania audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zasady poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W15_IK, K2_W18_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W09
- Efekt BiZRUCHW3
- Zna nowoczesne cele, metody i techniki zarządzania ruchem w miastach oraz na drogach szybkiego ruchu; zna klasyfikację i funkcje Inteligentnych Systemów Transportowych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W15_IK, K2_W22_IK, K2_W23_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt BiZRUCHU1
- Potrafi przeprowadzić audyt BRD, w tym analizę wypadków oraz audyt geometrii i organizacji ruchu.
Weryfikacja: Sprawozdanie
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U11_IK, K2_U16_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19
- Efekt BiZRUCHU2
- Potrafi zaprojektować koordynację sterowania na ciągu skrzyżowań.
Weryfikacja: Sprawozdanie
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U11_IK, K2_U16_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt BiZRUCHK1
- Potrafi prowadzić konsultacje społeczne dotyczące projektów bezpieczeństwa ruchu
Weryfikacja: Dyskusja w grupie
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K07