Nazwa przedmiotu:
Konstrukcje metalowe specjalne
Koordynator przedmiotu:
Józef Czernecki, Dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
KONMES
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 110 godz. = 4 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 35 godz., konsultacje, obrona projektu i egzamin 8 godz. studiowanie materiałów wykładowych, przygotowanie do kolokwium zaliczającego 35 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 68 godz. = 3 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., konsultacje, obrona projektu i egzamin 8 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 65 godz. = 2.5 ECTS: ćwiczenia projektowe 30 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 35 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości z zakresu przedmiotów Konstrukcje Metalowe I, II i III programu studiów I stopnia.
Limit liczby studentów:
50
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z charakterystyką podstawowych konstrukcji z blachy i konstrukcji prętowych oraz kształcenie umiejętności samodzielnej analizy założeń projektowych. Wykonanie: obliczeń statycznych, wymiarowania elementów konstrukcyjnych, rysunków zaprojektowanych elementów wraz z wykazami stali.
Treści kształcenia:
Wykłady: I. Stalowe konstrukcje z blach: zbiorniki, silosy, zasobniki. 1. Ogólna charakterystyka konstrukcji z blach. Typy konstrukcji, podział w zależności od przeznaczenia. 2. Specyfika obciążeń w zależności od typu konstrukcji. Rodzaje obciążeń oraz schematy statyczne. Analiza statyczna oraz wymiarowanie poszczególnych elementów konstrukcji. 3. Technologia przygotowania blach do montażu w wytwórni. Sposoby montażu konstrukcji z blach. 4. Szczegóły rozwiązań konstrukcyjnych. II. Stalowe konstrukcje prętowe: wieże, maszty, słupy energetycznych linii przesyłowych. 1. Podział konstrukcji w zależności od przeznaczenia. Specyfika konstrukcji prętowych o dużych wysokościach (smukłościach). Rozwiązania konstrukcyjne, stosowane materiały. 2. Obciążenia konstrukcji oraz przyjmowane schematy obciążeń. Schematy konstrukcji przyjmowane do analizy statycznej. Wymiarowanie zasadniczych elementów w zależności od typu konstrukcji. Wymogi normowe dla elementów składowych i całej i konstrukcji. 3. Wykonanie elementów wysyłkowych w wytwórni, zabezpieczenie przed korozją. Montaż konstrukcji prętowych o dużych wysokościach. 4. Szczegóły rozwiązań konstrukcyjnych. Kotwienie konstrukcji do fundamentów. Ćwiczenia projektowe: W ramach ćwiczeń projektowych przewidziano projekt zbiornika walcowego z dachem stałym, posadowionego na gruncie. Projekt powinien zawierać obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów płaszcza i dachu zbiornika, a także wykonanie rysunków wykonawczych projektowanych elementów.
Metody oceny:
Zdanie egzaminu pisemnego z zakresu stanowiącego przedmiot wykładów. Wykonanie i obrona projektu zbiornika stalowego. Ocena łączna z przedmiotu jest średnią z ocen uzyskanych z ćwiczeń projektowych (40%) i egzaminu (60%).
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] ŁUBIŃSKI M., ŻÓŁTOWSKI W.: Konstrukcje metalowe. Część II, Arkady, Warszawa 2004; [2] ZIÓŁKO J., WŁODARCZYK W., MENDERA Z., WŁODARCZYK S.: Stalowe konstrukcje specjalne, Arkady, Warszawa 1995; [3] ZIÓŁKO J.: Zbiorniki metalowe na ciecze i gazy, (Wyd. 2), Arkady, Warszawa 1986; [4] ZIÓŁKO J., ORLIK G.: Montaż konstrukcji stalowych, Arkady Warszawa 1980; [5] RYKALUK K.: Konstrukcje stalowe. Kominy, wieże, maszty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2007; [6] BOGUCKI W., ŻYBURTOWICZ M.: Tablice do projektowania konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa 1996.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KONMESW1
Zna podstawy zagadnień dotyczących kształtowania konstrukcji projektowanych z blach stalowych.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W10, K2_W14_KBI, K2_W15_KBI, K2_W16_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W06
Efekt KONMESW2
Ma wiedzę dotycząca kształtowania konstrukcji prętowych i przyjmowania schematów statycznych oraz obciążeń
Weryfikacja: Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W13_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
Efekt KONMESW3
Zna normy oraz przepisy dotyczące projektowania zbiorników walcowych.
Weryfikacja: Wykonanie projektu, zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W14_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W07
Efekt KONMESW4
Potrafi korzystać z norm dotyczących projektowania zbiorników w zakresie niezbędnym do wymiarowania płaszcza zbiornika oraz elementów dachu stałego.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W12_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KONMESU1
Potrafi zaprojektować płaszcz zbiornika walcowego na produkty ropopochodne.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U04, K2_U13_KBI, K2_U14_KBI, K2_U15_KBI, K2_U16_KBI, K2_U20_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U15, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U18, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U19
Efekt KONMESU2
Potrafi wykonać rysunki konstrukcyjne elementów stalowych zbiornika walcowego ze stałym dachem.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U24_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U07, T2A_U13, T2A_U19
Efekt KONMESU3
Potrafi dokonać podziału konstrukcji stalowych wykonanych z blach oraz konstrukcji prętowych.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U12_KBI
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KONMESK1
Potrafi studiować materiały wykładowe i uzupełniać wiedzę z innych materiałów źródłowych.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06
Efekt KONMESK2\
Wykonując ćwiczenia projektowe poszukuje poprawnych rozwiązań w zakresie kształtowania i wymiarowania elementów konstrukcyjnych.
Weryfikacja: Obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02