- Nazwa przedmiotu:
- Konstrukcje betonowe specjalne
- Koordynator przedmiotu:
- Maria Włodarczyk dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- KONBES
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 110 godz. = 4 ECTS: 30 godz. wykłady, 30 godz. projekt, 10 godz. zapoznanie z literaturą, 25 godz. opracowanie rysunków do projektu, 10 godz. konsultacje, 3 godz. egzamin, 15 godz. przygotowanie do egzaminu, 2 godz. obrona projektu, 5 godz. korekta rysunków, ewentualnie egzamin poprawkowy.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 70 godz. = 3 ECTS: 30 godz. wykłady, 20 godz. projekt, 10 godz. konsultacje, 3 godz. egzamin, 2 godz. obrona projektu, 5 godz. korekta rysunków, ewentualnie egzamin poprawkowy.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 60 godz. = 2 ECTS: 10 godz. projekt, 10 godz. zapoznanie z literaturą, 25 godz. opracowanie rysunków do projektu, 15 godz. przygotowanie do egzaminu.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Nie stawia się formalnych wymagań. Zakłada się, że studenci posiadają podstawową wiedzę z zakresu teorii betonu zbrojonego oraz mechaniki budowli i teorii sprężystości.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie słuchaczom wiedzy i wykształcenie umiejętności kształtowania, obliczania i konstruowania łuków żelbetowych, przekryć cienkościennych, zbiorników na materiały płynne i zasobników na materiały sypkie, w tym opracowanie projektu konstrukcji z cienkościennych elementów powłokowych.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Łuki żelbetowe – podział, zasady obliczania i konstruowania, kształtowanie przegubów i ściągów, wybrane przykłady realizacji;
2. Cienkościenne przekrycia powłokowe – powłoki obrotowe: podział, podstawy teoretyczne obliczania, teoria stanu błonowego i zgięciowego, wyznaczanie sił wewnętrznych i przemieszczeń, uproszczone metody obliczeń, kształtowanie powłok i ich elementów podporowych, wymiarowanie przekrojów i konstruowanie zbrojenia, wybrane przykłady realizacji;
3. Cylindryczne zbiorniki żelbetowe na materiały płynne: podział, zasady obliczania sił wewnętrznych i przemieszczeń według teorii błonowej i zgięciowej dla różnych warunków oparcia na fundamencie i połączenia z przekryciem, wymiarowanie przekrojów i konstruowanie zbrojenia, wpływ zmian temperatury i skurczu betonu na zarysowanie ścian zbiorników, zabezpieczenie szczelności ścian, styków roboczych i dylatacji, wybrane przykłady realizacji;
4. Zasobniki żelbetowe na materiały sypkie: klasyfikacja (silosy smukłe, niskie i średniosmukłe, bunkry, silosy retencyjne), technologia i zjawiska fizyczne wpływające na pracę statyczną i rozwiązania konstrukcyjne, obliczanie silosów smukłych (parcie materiałów sypkich na ściany silosów smukłych przy napełnianiu i opróżnianiu, parcie na leje i dna silosów, siły wewnętrzne w ścianach silosów, parcie symetryczne i efekty lokalne przy napełnianiu i opróżnianiu silosów smukłych i średniosmukłych, wymiarowanie i konstruowanie zbrojenia elementów konstrukcyjnych silosów, kształtowanie fundamentów.
Projekt żelbetowej konstrukcji specjalnej (do wyboru):
• żelbetowy zbiornik kołowy z przekryciem powłoką obrotową posadowiony na podatnym podłożu,
• żelbetowy silos smukły z lejem stożkowym i ścianami opartymi na słupach.
- Metody oceny:
- 1. Egzamin pisemny i ustny z materiału objętego wykładami (zwolnienie z egzaminu ustnego przy systematycznym uczęszczaniu na wykłady).
2. Opracowanie i obrona projektu.
Ocena łączna określana w następujący sposób: 50% oceny z zaliczenia wykładów i 50% z zaliczenia projektu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Jerzy Kobiak, Wiesław Stachurski: Konstrukcje żelbetowe, tom 3 i 4, Arkady, Warszawa 1989/1991;
[2] Istvan Menyhard: Konstrukcje powłokowe. Obliczenia statyczne i kształtowanie, Arkady, Warszawa 1971;
[3] Anna Halicka, Dominika Franczak: Projektowanie zbiorników żelbetowych. Zbiorniki na materiały sypkie, tom 1. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011;
[4] Anna Halicka, Dominika Franczak: Projektowanie zbiorników żelbetowych. Zbiorniki na ciecze, tom 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KONBESW1
- zna zasady projektowania i analizy złożonych obiektów budownictwa ogólnego i przemysłowego.
Weryfikacja: egzamin pisemny i ustny, opracowanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10, K2_W12_KBI, K2_W14_KBI, K2_W15_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KONBESU1
- umie zaprojektować złożone elementy i konstrukcje budowlane.
Weryfikacja: opracowanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U04, K2_U13_KBI, K2_U14_KBI, K2_U15_KBI, K2_U20_KBI, K2_U23_KBI, K2_U24_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U15, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U18, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U19, T2A_U10, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U13, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KONBESK1
- rozumie znaczenie odpowiedziałności w działalności inżynierskiej, w tym rzetelności przedstawianych wyników swoich prac i ich interpretacji.
Weryfikacja: opracowanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05, T2A_K07