- Nazwa przedmiotu:
- Metody komputerowe w projektowaniu konstrukcyjnym
- Koordynator przedmiotu:
- Tomasz Sokół, dr inż., Tomasz Łukasiak, dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MEKOKO
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 102godz. = 4 ECTS: 30 godz. ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej, 15 godz. wykład, 42 godz. praca własna związana z przygotowaniem 3 prac domowych - projektów obliczeniowych, konsultacje i zaliczenie wykładów 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 60 godz. = 2,5 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej 30 godz, 15 godz. konsultacji i obecność na zaliczeniu wykładów.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 69 godz. = 2,5 ECTS: 30 godz. ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej, 39 godz. praca własna związana z przygotowaniem 3 prac domowych - projektów obliczeniowych.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy algebry i analizy matematycznej, znajomość rachunku macierzowego i różniczkowego; ukończony kurs wytrzymałości materiałów i mechaniki budowli w zakresie statyki, stateczności i dynamiki konstrukcji; podstawy teorii sprężystości i plastyczności. Podstawy MES w zakresie liniowej statyki.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność modelowania skończenie elementowego złożonych konstrukcji płaskich i przestrzennych; zrozumienie i stosowanie algorytmów MES do rozwiązywania zaawansowanych zagadnień mechaniki konstrukcji - dynamiki i stateczności; zrozumienie teoretycznych podstaw metod przybliżonego rozwiązywania nieliniowych problemów brzegowych i zagadnień własnych; umiejętność interpretacji i weryfikacji wyników otrzymanych na maszynach cyfrowych. Zdobycie wiedzy w zakresie optymalizacji konstrukcji i metod programowania nieliniowego.
- Treści kształcenia:
- Modelowanie złożonych konstrukcji inżynierskich metodą elementów skończonych. Tworzenie modelu geometrycznego konstrukcji i generowanie siatek MES w systemie Ansys. Praktyczne zastosowanie technik adaptacyjnych do automatycznego poprawiania dokładności rozwiązania. Metody alternatywne do MES: istota dyskretyzacji w metodzie różnic skończonych oraz w metodach Ritza i Galerkina, koncepcja metod bezsiatkowych. Analiza stateczności początkowej i drgań własnych poprzez rozwiązywanie uogólnionych problemów własnych. Analiza zwichrzenia belek cienkościennych. Algorytm przyrostowo-iteracyjny MES w zadaniach mechaniki nieliniowej.
Wybrane zagadnienia optymalizacji konstrukcji w zakresie doboru przekrojów, kształtu i topologii. Optymalne projektowanie konstrukcji prętowych poddanych wieloparametrowemu obciążeniu.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdobycie min. 50% punktów zarówno z części teoretycznej (wykład) jak i praktycznej (ćwiczenia). Wiedza teoretyczna oceniana jest na sprawdzianie końcowym, na ostatnich zajęciach w semestrze. Umiejętność praktycznego wykorzystania metod analizy i optymalizacji konstrukcji oceniana jest na podstawie trzech projektów (prac domowych).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Metody numeryczne, Z. Fortuna, B. Macukow, J. Wąsowski, WNT, 2001;
[2] Finite Element Method, vol. 1+2, O.C. Zienkiewicz, R.L. Taylor, Elsevier, 2000;
[3] Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, G. Rakowski, Z Kacprzyk, Ofic. Wyd. PW, 2005;
[4] Teoria i metody obliczeniowe optymalizacji, W. Findeisen, J. Szymanowski, A. Wierzbicki, PWN, 1977;
[5] Engineering Optimization, Theory and Practice, S.S. Rao, John Wiley & Sons, 2003.
Pozostałe pozycje i materiały własne podano na stronie internetowej przedmiotu.
- Witryna www przedmiotu:
- wektor.il.pw.edu.pl/~mkb
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MEKOKOW1
- Ma wiedzę dotyczącą teoretycznych podstaw metod komputerowych w zakresie: statyki liniowej i nieliniowej, stateczności i dynamiki konstrukcji; a także poszerzoną wiedzę w zakresie optymalizacji konstrukcji inżynierskich (optymalizacja kształtu i topologii). Rozumie przybliżony charakter rozwiązań otrzymanych metodami dyskretyzacyjnymi.
Weryfikacja: sprawdzian wiedzy teoretycznej z wykładu
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W04, K2_W05, K2_W18_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W01, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MEKOKOU1
- Potrafi zdefiniować modele obliczeniowe służące do komputerowej analizy konstrukcji i wybrać odpowiednie do tego celu oprogramowanie/metody. Potrafi dokonać weryfikacji wyników uzyskanych komputerowo.
Weryfikacja: wykonanie i obrona trzech prac projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U03, K2_U18_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U11, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MEKOKOK1
- Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych.
Weryfikacja: Raporty z prac projektowych wykonywane w części samodzielnie a w części zespołowo z porównaniem wyników uzyskanych dla innych danych wejściowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06