- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie transportem miejskim i regionalnym
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Józef Suda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 8 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie projektu 2 godz.), przygotowanie się do kolokwiów 6 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 12 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- angielski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., konsultacje w zakresie projektu 2 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 12 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza na temat, układów komunikacyjnych miast, środków transportu miejskiego i sposobów ich wykorzystania. Podstawowa wiedza dotycząca modelowania systemów transportowych.
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak; ćwiczenia projektowe: 15 osób
- Cel przedmiotu:
- Nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do zarządzania transportem miejskim i regionalnym w szczególności zdobycie wiedzy dotyczącej mobilności mieszkańców, typów i sieci transportu miejskiego, zintegrowanych systemów przewozów pasażerów - Park and Ride, tworzenia rozkładów jazdy, systemów sterowania i zarządzania miejską
komunikacją zbiorową, przepustowości układów komunikacji zbiorowej oraz ekonomiki komunikacji zbiorowej.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Klasyfikacja systemów transportu miejskiego, ważniejsze dane techniczne, rozwój historyczny i perspektywy rozwoju transportu miejskiego. Charakterystyka techniczno - eksploatacyjna: Potrzeby przewozowe: Mobilność mieszkańców miast, źródła i cele podróży, strumienie pasażerów i ich charakterystyka w czasie i przestrzeni. Linie i sieci transportu miejskiego wyznaczanie i optymalizacja tras linii komunikacji zbiorowej, zintegrowane systemy przewozów pasażerów - Park and Ride. Rozkłady jazdy: Klasyfikacja i właściwości rozkładów jazdy, koordynacja między rozkładami jazdy. Plan prac taboru. Ruch pojazdów komunikacji zbiorowej: Czas postoju na przystankach, zakłócenia powodowane przez innych uczestników ruchu, wpływ urządzeń srd, kumulacja opóźnień, odchylenia od rozkładu jazdy. Systemy sterowania i zarządzania w miejskiej komunikacji zbiorowej: Obiekt sterowania i przesłanki dla systemu sterowania, koncepcja systemu sterowania, hierarchiczny system sterowania komunikacją zbiorową, nowoczesne systemy nadzoru sterowania, przykłady współczesnych systemów krajowych i zagranicznych. Przepustowość układów komunikacji zbiorowej: Kryteria i mierniki oceny komunikacji zbiorowej. Ekonomika
komunikacji zbiorowej: Koszty przewozów i eksploatacji, inwestycje, systemy taryfowe, rodzaje biletów oraz kasowniki i ich systemy
- Metody oceny:
- Wykład: kolokwium pisemne zawierające pytania otwarte; Ćwiczenia projektowe: poprawność wykonania i obrona projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Wyszomirski O.: Transport Miejski. Ekonomika i organizacja. Gdańsk 2008
2) Podoski J.: Transport w miastach. WKiŁ 1985
3) Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011
4) Rudnicki A.: Jakość komunikacji miejskiej, wyd: Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddz. SITK w Krakowie, Seria Monografie Nr 5 (zeszyt 71) ISSN 1231-9155Warszawa, 2004
Literatura uzupełniająca:
1) Szneigert Z.: Koleje niekonwencjonalne. WKiŁ.
2) Ostaszewicz J., Rataj M.: Szybka komunikacja miejska. WKiŁ.
3) Miesięczniki: „Transport Miejski i Regionalny”, „Przegląd Komunikacyjny”
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Absolwent ma szczegółową wiedzę dotyczącą systemów sterowania i zarządzania w miejskiej komunikacji zbiorowej
Weryfikacja: wykład – kolokwium – pytania otwarte,
ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W02
- Absolwent posiada szczegółową wiedzę w zakresie stosowania środków transportu indywidualnego i zbiorowego
Weryfikacja: wykład – kolokwium – pytania otwarte,
ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W03
- Absolwent zna zasady projektowania systemów transportu miejskiego.
Weryfikacja: wykład – kolokwium – pytania otwarte,
ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Absolwent potrafi opracować projekt systemu transportu miejskiego.
Weryfikacja: Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie zadania projektowego pod względem merytorycznym oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.T.P7S_UW.4, III.P7S_UW.4.o
- Charakterystyka U02
- Absolwent potrafi oceniać i porównywać efektywność
rozwiązań systemów transportu miejskiego
Weryfikacja: Obrona pracy projektowej, weryfikacja poprawności toku myślenia i przyjętych założeń oraz formułowanych przez słuchacza wniosków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.T.P7S_UW.3, III.P7S_UW.3.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Absolwent potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i
przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Egzamin pisemny. Poprawne wykonanie i obrona pracy projektowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO