- Nazwa przedmiotu:
- Metody i urządzenia diagnostyki samochodowej I
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Jerzy R. Bogdański, st. wykł., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMS214
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., ćwiczenia laboratoryjne 15 godz., studiowanie literatury w zakresie wykładu 6 godz., przygotowanie do egzaminu 4 godz., udział w egzaminach 2 godz. konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie laboratorium 1 godz.), wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 12 godz., przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń lab. 4 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., ćwiczenia laboratoryjne 15 godz., udział w egzaminach 2 godz. konsultacje 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym: ćwiczenia laboratoryjne 15 godz., konsultacje w zakresie laboratorium 1 godz., wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 12 godz., przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń lab. 4 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Pojazdy samochodowe. Silniki samochodowe. Diagnostyka samochodowa.
- Limit liczby studentów:
- wykład - bez limitu, laboratorium - zespoły do 10 studentów
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z praktycznymi aspektami zastosowań metod i urządzeń diagnostyki pojazdów samochodowych, ich układów, zespołów i podzespołów oraz budową i funkcjonowaniem linii i stanowisk diagnostycznych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Podstawy technologii budowy stanowisk diagnostycznych. Linie diagnostyczne, ich wyposażenie standardowe i dodatkowe. Oprogramowanie wspomagające pracę linii i stanowisk diagnostycznych. Przegląd konstrukcji analizatorów spalin i dymomierzy w badaniach silników spalinowych oraz testerów diagnostycznych przeznaczonych dla silników ZS i ZI. Praktyczne aspekty zastosowań systemów diagnostyki pokładowej (OBD). Zalety i wady badań silnika i układu napędowego na hamowni podwoziowej. Kontrola stanu układu kierowniczego za pomocą metod i urządzeń diagnostycznych występujących w różnych obiektach zaplecza motoryzacji. Niewyważenie kół jezdnych – metody i urządzenia przeznaczone do kontroli stanu technicznego i obsługi kół. Metody oceny stanu zawieszenia - zróżnicowanie metod i urządzeń zależnie od procesu technologicznego obsługi. Praktyczne aspekty zastosowań metod i stanowisk do oceny stanu i skuteczności działania hamulców.
Treść ćwiczeń laboratoryjnych:
Ćwiczenia laboratoryjne odpowiadają programowi wykładu. Obejmują prezentację zakresu badań i wyposażenia stacji kontroli pojazdów (SKP), badanie zasobnikowego układu wtryskowego typu common rail silników ZS, ocenę emisji toksycznych związków spalin silników spalinowych ZI i ZS oraz przegląd urządzeń do diagnostyki i oceny stanu układu kierowniczego samochodu. W miarę praktycznych możliwości, przewiduje się wizytę w obiekcie zaplecza motoryzacji (stanowisko, linia diagnostyczna, SKP) w celu przedstawienia studentom funkcjonujących w warunkach rzeczywistych (a nie w laboratorium uczelnianym) stanowisk i urządzeń diagnostycznych.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny i ustny. Sprawozdania z ćwiczeń, zaliczenia pisemne i ustne.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Lozia Z. (red. ), Diagnostyka samochodowa. Laboratorium. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2007r. ISBN: 978-83-7207-632-8.
2. Prawo o ruchu drogowym – tekst jednolity,
3. Materiały dostarczone przez wykładowcę.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- ma wiedzę o procesach fizycznych towarzyszących pracy pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i pozespołów
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna, ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W02
- zna podstawowe pojęcia związane z diagnozowaniem obiektów technicznych, a w szczególności pojazdów samochodowych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna, ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W03
- zna kryteria i metody oceny stanu technicznego pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów (m.in. silnika, układu napędowego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jezdnego)
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna, ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W05
- zna ideę stosowania, pełnione zadania i zasadę działania systemu diagnostyki pokładowej OBD i EOBD w pojazdach samochodowych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna, ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W06
- ma wiedzę o trendach rozwojowych metod lokalizacji uszkodzeń w pojazdach samochodowych oraz urządzeń diagnostycznych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna, ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące diagnozowania pojazdów samochodowych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna, ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U01, Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.T.P7S_UW.2, II.T.P7S_UW.1, III.P7S_UW.1.o
- Charakterystyka U02
- potrafi przeprowadzać pomiary dotyczące diagnozowania samochodów, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna, ćw. labor. 1 – 4, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.T.P7S_UW.1, III.P7S_UW.1.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna i ustna, ćwiczenia 1 – 4, realizacja zadań i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK