- Nazwa przedmiotu:
- Racjonalne użytkowanie energii i ciepła
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jerzy Kwiatkowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- grupa B
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISIKU-IZP-7402
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 16 wykłady
8 ćwiczenia projektowe
75 praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład16h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt8h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagane przedmioty poprzedzające:
Wymiana ciepła, Termodynamika, Ogrzewnictwo, Fizyka budynków, Wentylacja i klimatyzacja, Ekonomika
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Podstawowym zadaniem inżynierii komunalnej jest dokonywanie wyboru rozwiązań projektowych i prowadzenie eksploatacji urządzeń w sposób zapewniający odpowiednie – racjonalne zużycie energii. Racjonalizacja rozumiana jest jako proces podejmowania decyzji – w wyniku analizy zagadnienia, który prowadzi do poprawy jednego lub kilku wybranych kryteriów racjonalizacji. Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy i narzędzi wspomagających takie decyzje na różnych dziedzinach inżynierii komunalnej od produkcji energii po jej wykorzystanie u użytkowników końcowych.
- Treści kształcenia:
- Program wykładu
Bloki tematyczne (treści):
Oszczędność energii w budynkach – certyfikat i audyt energetyczny cele, zadania, strategia
Instrumenty prawne i ekonomiczne wspierania racjonalizacji użytkowania energii- ocena ekonomiczna projektów energooszczędnych
Zasady opracowania audytu energetycznego.
Zasady obliczania zużycia energii w budynku mieszkalnym
Ograniczanie start ciepa przez przegrody zewnętrzne budynków mieszkalnych
Komputerowe narzędzia wspomagające obliczenia energetyczne w budynkach
Przykład o Audytu Energetycznego Budynku Mieszkalnego
Program ćwiczeń projektowych:
Projekt modernizacji lokalnego systemu ciepowniczengo zasilającego grupę budynków albo Projekt modernizacji budynku mieszkalnego i użyteczności publicznej.
- Metody oceny:
- Warunki zaliczenia wykładu:
Pozytywne zaliczenie testu
Warunki zaliczenia ćwiczeń projektowych:
Pozytywna ocena
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Jan Norwisz i inni, „Termomodernizacja budynków dla poprawy jakości środowiska”, Wydawnictwo NAPE, Gliwice 2004
Aktualne akty prawne związane z racjonalizacją użytkowania energii
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada podstawową wiedzę z racjonalizacji użytkowania energii oraz zna
podstawowe akty prawa polskiego i Unii Europejskiej oraz obowiązujące
normy i przepisy z tego zakresu.
Posiada podstawową wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju i modernizacji
w zakresie systemów ciepłowniczych lub systemów ogrzewania, lub
systemów klimatyzacji, lub systemów gazowych.
Weryfikacja: zaliczenie wykładów, wykonanie i obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_W12, IS_W13, IS_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie urządzenia i instalacje stosowane w
ciepłownictwie lub ogrzewnictwie, lub klimatyzacji, lub gazownictwie, lub
systemach wodociągowych i kanalizacyjnych w celu zmniejszenia zużycia
energii w budynkach.
Weryfikacja: obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_U12, IS_U13, IS_U14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania sie i podnoszenia kompetencji
zawodowych i osobistych.
Ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej, bioetyki i
poszanowania prawa w tym praw autorskich.
Weryfikacja: dyskusja w trakcie zajęć, obrona projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_K02, IS_K03, IS_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: