- Nazwa przedmiotu:
- Zastosowanie informatyki w technologii chemicznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż./Małgorzata Petzel/docent
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- CS2A_14
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 15, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 5, śledzenie informacji internetowych, prasowych i literatury fachowej - 5 Razem - 25; Projekt: liczba godzin według planu studiów - 15, przygotowanie do zajęć- 10, zapoznanie ze 5wskazaną literaturą - 5, Razem - 25; RAZEM - 50 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 15 h; Projekt - 15 h; Razem - 30 h = 1,2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15, Projekt max. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wiedzy w zakresie współczesnych - społecznych i technicznych - problemów informatyki, a także wybranych zagadnień dotyczących wykorzystania informatyki w technologii chemicznej,
- Treści kształcenia:
- W1 – Podstawowe pojęcia z zakresu podejmowania decyzji. Warunki podejmowania decyzji. W2 – Statystyczne miary zróżnicowania. W3 - Wartość oczekiwana. Średnie arytmetyczna, harmoniczna, geometryczna. Mediana. Dominanta. Rozstęp. Odchylenie od średniej. Wariancja. Odchylenie standardowe. Kwartyle. W4 – Badania operacyjne jako narzędzie wspomagające procesy decyzyjne. Proces rozwiązywania problemu decyzyjnego. W5 - Programowanie liniowe – wstęp, definicje. Funkcja celu, warunki ograniczające, warunki brzegowe, rozwiązanie dopuszczalne. W6 – Rozwiązanie zadań programowania liniowego metodą graficzną. Przypadki szczególne. W7 – Zastosowanie programowania liniowego do rozwiązywania problemów ekonomicznych. W8 - Programowanie całkowitoliczbowe.
P1 - Graficzne przedstawianie miar zróżnicowania. Wykres pudełkowy. Histogram. P2 - Zastosowanie MS Exel do rozwiązywania problemów programowania liniowego. Rozwiązywanie przykładów za pomocą narzędzia Solver - wiadomości wstępne. P3 - Analiza wrażliwości. P4 - Zastosowanie programowania liniowego do rozwiązywania problemów decyzyjnych. Najlepsze wykorzystanie zasobów. P5 - Zastosowanie programowania liniowego do rozwiązywania problemów decyzyjnych.Ustalanie składu mieszanek. P6 - Zastosowanie programowania liniowego do rozwiązywania problemów decyzyjnych. Ustalanie optymalnego rozkroju. P7-Zastosowanie programowania liniowego do rozwiązywania problemów decyzyjnych. Zadanie transportowe zamknięte i otwarte. P8 - Zastosowanie programowania liniowego do rozwiązywania problemów decyzyjnych. Zadanie transportowo-produkcyjne. P9 - Zastosowanie programowania liniowego do rozwiązywania problemów decyzyjnych. Zadanie transportowo-produkcyjno-magazynowe.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie dwóch prac pisemnych (kolokwiów) oraz zadań projektowych. Każda praca musi być wykonana i zaliczona. Ocena końcowa obliczana jest jako średnia ważona: oceny (w procentach) pracy pisemnej (p1) i oceny (w procentach) pracy pisemnej (p2).
Średnią ważoną oblicza się ze wzoru s = 0,25*p1 + 0,75*p2.
Oceny: dla s ≥ 91% ocena 5.0, dla 81% ≤ s < 90% ocena 4.5, dla 71% ≤ s < 80% ocena 4.0, dla 61% ≤ s < 70% ocena 3.5,dla 51% ≤ s < 60%, ocena 3.0, dla s < 51% ocena 2.0.
W semestrze, w którym nie ma zajęć, zaliczanie przedmiotu nie jest możliwe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Siudak M., Badania operacyjne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2012, 2. The Smashing Book, edycja polska, Helion, 2012. 3. Rudny T,. Multimedia i grafika komputerowa, Helion edukacja, Gliwice 2010. Literatura uzupełniająca 1. Freidman T.L., Świat jest płaski, Rebis, Poznań, 2009. 2. Tapscott D., Williams A.D., Wikinomia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008. 3. Kopertowska M., Grafika menedżerska i prezentacyjna, Wydawnictwo MIKOM, 2007, 4. Kopertowska M.: Bazy danych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007, 5. Gleick J., Informacja. Bit, wszechświat, rewolucja, Znak, 2012.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W02_04
- Posiada wiedzę na temat użytkowania komputera oraz znajomość podstawowych programów wykorzystywanych w praktyce inżynierskiej.
Weryfikacja: Ocena poprzez sprawdzenie wiedzy na sprawdzianach (W1 - W8). Ocena bieżącej pracy na zajęciach projektowych (P1- P9).
Powiązane efekty kierunkowe:
C2A_W02_04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02
- Efekt W02_05
- Ma wiedzę na temat współczesnych zastosowań informatyki i Internetu zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi i etycznymi, cech charakterystycznych społeczeństwa informacyjnego, korzyści wynikających z rozwoju technik informacyjnych dla współczesnego człowieka, procesu tworzenia oprogramowania. Posiada wiedzę pozwalającą postrzegać problemy decyzyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, formułować i rozwiązywać te problemy przy użyciu profesjonalnych programów komputerowych. Ma wiedzę o podstawowych pojęciach dotyczących baz danych. Posiada wiedzę na temat programów do obróbki grafiki komputerowej.
Weryfikacja: Ocena poprzez sprawdzenie wiedzy na sprawdzianach (W1 - W8). Ocena bieżącej pracy na zajęciach projektowych (P1- P9).
Powiązane efekty kierunkowe:
C2A_W02_05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02