Nazwa przedmiotu:
Planowanie przestrzenne
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż./ Mikołaj Sikorski/ starszy wykładowca
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla specjalności (IB)
Kod przedmiotu:
BIS2A_04
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Projekt 15h; Ćwiczenia 15h; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h; Wykonanie prac projektowych 5h; Przygotowanie do zaliczenia 5h; Razem 50h = 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Projekt - 15h; Razem 15h = 0,6 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Projekt 15h; Zapoznanie się z literaturą 5h; Wykonanie prac projektowych 5h; Razem 25h = 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wodociągi i kanalizacja
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15, Projekty :10 – 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu planowania przestrzennego miasta i wsi, rodzajami planów i kształtujących się nurtów planowania przestrzennego; podstawami prawnymi, w tym studia uwarunkowań i planów zagospodarowania jako zadań jednostek samorządowych wszystkich szczebli; problematyki wodnej w planowaniu przestrzennym miast i wsi; standardami inżynieryjnej obsługi mieszkańców, rozwiązań zabudowy przestrzennej miast w kontekście nowoczesnych rozwiązań urbanistycznych z uwzględnieniem architektury i detali architektonicznych.
Treści kształcenia:
W1 - Wprowadzenie, omówienie programu wykładów i materiałów źródłowych. Prawo w planowaniu przestrzennym, zasady kształtowania polityki przestrzennej; W2 - Procedury i zakres studium uwarunkowań i stanu przestrzennego zagospodarowania wraz z komentarzem. Zakres planowania przestrzennego dla przykładowej gminy; W3 - Charakterystyka zróżnicowania form planowania w kraju i współzależności między nimi, hierachia i nurty planów. Wielofunkcyjność obszarów wiejskich i podmiejskich oraz przestrzennych uwarunkowań ich wielofunkcyjnego rozwoju; W4 - Infrastruktura techniczna i inżynieria miejska w planach zagospodarowania przestrzennego, polityka społeczno-gospodarcza jako czynnik kształtujący rozmiary urządzeń infrastruktury; W5 - Standardy inżynieryjnej obsługi mieszkańców wraz z komentarzem; W6 - Zakres problematyki inżynierii miejskiej w procesie sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego; W7 - Prawo wodne a Planowanie zagospodarowania przestrzennego; W8 - Wskaźniki normatywne planowania przestrzennego miast i aglomeracji miejskich w zakresie: zabudowy mieszkaniowej, usług podstawowych, terenów zielonych oraz kształtowania krajobrazu, komunikacji kołowej (szynowej) i pieszej. P1, P2 - indywidualne zadania projektowe z zakresu: 1. Analiza map tematycznych - inwentaryzacja dla potrzeb opracowania założeń planistycznych. Identyfikacja jednostek osadniczych (powierzchnia, liczba ludności, analiza wybranych danych statystycznych). Ankietyzacja dotycząca gospodarki wodno-ściekowej w gminie wraz z analizą danych. Wyznaczenie modelu optymalnego uzytkowania ziemi. 2. Zasady tworzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Źródła i metody pozyskiwania informacji. Dane ogólne terenu i dane statystyczne w korelacji z warunkami formalno-prawnymi. 3. Zapoznanie się z istniejącym opracowaniem studium wybranej gminy oraz opracowanie własnych propozycji kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. 4. Kształtowanie założeń struktury funkcjonalno-przestrzennej dla wybranej gminy. Planowanie rozwoju systemu transportowo-logistycznego, określenie zasad ładu przestrzennego, tworzenie optymalnych warunków rozwoju społeczno-gospodarczego ze szczególnym uwzględnieniem systemów wodociągowych i kanalizacyjnych.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z części wykładowej oraz części praktycznej. Zaliczenie części wykładowej odbędzie się na podstawie dwóch kolokwiów przeprowadzonych w połowie semestru oraz na przedostatnich zajęciach w semestrze. W przypadku niezaliczenia kolokwium istnieje możliwość wyznaczenia kolokwium poprawkowego w terminie ustalonym z prowadzącym. Ocenę końcową z części wykładowej stanowi średnia z kolokwiów. Przy zaliczeniu sprawdzianów z części wykładowej stosowana będzie następująca skala ocen: 5,0 - 91÷100%; 4,5 - 81÷90%; 4,0 - 71÷80%; 3,5 - 61÷70%; 3,0 - 51÷60%; 2,0 - 0÷50%. Zaliczenie części projektowej odbywa się na podstawie oceny zadań projektowych oraz ich obrony przez studenta do ostatniego dnia zajęć w semestrze. Obecność na ćwiczeniach projektowych jest obowiązkowa. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się nieobecność na maksymalnie trzech zajęciach w semestrze - wymagane jest usprawiedliwienie nieobecności. W przypadku uczęszczania na zajęcia projektowe i niezaliczenia projektów, istnieje możliwość wyznaczenia dodatkowego terminu obrony projektów bez konieczności powtórnego uczęszczania na zajęcia (termin zostanie ustalony z prowadzącym zajęcia projektowe). Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest jako średnia ważona w następujący sposób: 50% oceny z wykładu i 50% oceny z projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.). 2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przeestrzennego (Dz. U. Nr 164, poz. 1587). 3. Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. 2001 Nr 115, poz. 1229 z późn. zm.). 4. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 1994 Nr 89, poz. 414 z późn. zm.). 5. Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. 2001 Nr 72, poz. 747 z późn. zm.). 6. Gloza-Musiał H., Zaniewska H., Pawłat-Zawrzykraj A.: Zagospodarowanie przestrzenne i zabudowa wsi. Wyd. SGGW. Warszawa 2000. 7. Łyp B.: Problematyka wodna w planowaniu przestrzennym miast. Poradnik dla urbanistów. Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa 2005. 8. Chmielewski J.M.: Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2001. 9. Nowakowska-Błaszczyk A., Błaszczyk P.: Wodociągi i kanalizacja w planowaniu przestrzennym. Wyd. Arkady. Warszawa 1974. 10. Pogodziński Z.: Planowanie przestrzenne terenów wejskich. PWN. Warszawa 1977. 11. Praca zbiorowa pod kier. Ostrowskiego W.: Osiedle mieszkaniowe. Materiały pomocnicze do projektu urbanistycznego. Wyd. PW. Warszawa.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W02_01
Ma szczegółową oraz uporządkowaną wiedzę z zakresu inżynierii środowiska w powiązaniu z budownictwem.
Weryfikacja: Kolokwium (W1 - W8); Zadanie projektowe (P1 - P2).
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_W02_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02
Efekt W08_01
Umie powiązać zasady planowania strategicznego z demokratycznymi zasadami współrządzenia na szczeblu regionalnym i lokalnym.
Weryfikacja: Kolokwium (W1 - W8); Zadanie projektowe (P1 - P2).
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_W08_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, zasobów internetu, map tematycznych i innych źródeł dla potrzeb określonych zadań z zakresu planowania przestrzennego.
Weryfikacja: Kolokwium (W1 - W8); Zadanie projektowe (P1 - P2).
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U11_01
Potrafi formułować i testować hipotezy związane z opracowaniem studialnym na potrzeby planowania przestrzennego oraz przygotować projekty dokumentów planistycznych dla szczebla planowania miejscowego.
Weryfikacja: Zadanie projektowe (P1 - P2).
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_U11_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U11

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01_01
Ma świadomość konieczności nieustannego podnoszenia kompetencji zawodowych związanych m.in. z postępem technicznym.
Weryfikacja: Zadanie projektowe (P1 - P2).
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01
Efekt K07_02
Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Kolokwium (W1 - W8); Zadanie projektowe (P1 - P2).
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_K07_02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07