Nazwa przedmiotu:
Podstawy automatyki
Koordynator przedmiotu:
dr inż./ Marian Trafczyński/adiunkt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
IN1A_39
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład: liczba godzin według planu studiów - 10, zapoznanie z literaturą - 10, przygotowanie do kolokwium - 5; razem - 25h; Laboratoria: liczba godzin według planu studiów - 10, przygotowanie do zajęć - 5, opracowanie wyników - 5, napisanie sprawozdania - 5, razem - 25h; Razem - 50h;
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład - 10 h, Projekt - 10h; Razem - 20 h = 0,8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Laboratoria: liczba godzin według planu studiów - 10, przygotowanie do zajęć - 5, opracowanie wyników - 5, napisanie sprawozdania - 5; razem - 25h = 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium10h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15
Cel przedmiotu:
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi budowy, funkcjonowania i zastosowania układów automatyki w inżynierii środowiska.
Treści kształcenia:
W1 - Podstawowe pojęcia w automatyce. W2 - Rodzaje układów automatycznej regulacji. Charakterystyki statyczne i dynamiczne członów automatycznej regulacji. W3 - Urządzenia pomiarowe w układach automatycznej regulacji. W4 - Czujniki i przetworniki do pomiaru: temperatury, ciśnienia, wilgotności, przepływu, poziomu, pH. W5 - Regulatory P, PI, PD, PID, regulatory wielofunkcyjne. W6 - Zespoły wykonawcze w układach automatyki, sterowniki, siłowniki, nastawniki, przekaźniki. W7 - Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. W8 - Układy automatyki z wykorzystaniem komputerów. W9 - Przykłady zastosowań układów automatycznej regulacji w inżynierii środowiska. W10 - Ekonomiczne korzyści płynące z zastosowania układów automatyki w inżynierii środowiska. L1 - Badanie charakterystyk skokowych i amplitudowo–fazowych członów podstawowych. L2 - Badanie czujników i przetworników parametrów środowiskowych stosowanych w układach automatycznej regulacji. L3 - Badanie charakterystyk cyfrowego regulatora dwustawnego temperatury. L4 - Badanie charakterystyk regulatora PID. L5 - Badanie charakterystyk termodynamicznych w powietrznej pompie ciepła.
Metody oceny:
1. Obecność na wykładach jest zalecana. 2. Efekty uczenia się przypisane do wykładu będą weryfikowane podczas dwóch sprawdzianów pisemnych. 3. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianów. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z otrzymanych ocen. 4. Ocena ze sprawdzianu przekazywana jest do wiadomości studentów niezwłocznie po sprawdzeniu prac i dokonaniu ich oceny (forma przekazywania ocen do ustalenia ze studentami w trakcie zajęć). Ocena końcowa z wykładów przekazywana jest do wiadomości studentów w formie uzgodnionej ze studentami. 5. Student może poprawiać oceny niedostateczne w terminach wyznaczonym przez prowadzącego zajęcia. 6. Student powtarza, z powodu niezadowalających wyników, całość zajęć wykładowych. 7. Na sprawdzianie, podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się, każdy piszący powinien mieć długopis (lub pióro) z niebieskim lub czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania odpowiedzi oraz kilka czystych arkuszy papieru formatu A4. Pozostałe materiały i przybory pomocnicze, szczególnie telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne, są zabronione. 8. Jeżeli podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się zostanie stwierdzona niesamodzielność pracy studenta lub korzystanie przez niego z materiałów lub urządzeń innych niż dozwolone w regulaminie przedmiotu, student uzyskuje ocenę niedostateczną i traci prawo do zaliczenia przedmiotu w jego bieżącej realizacji. 9. Rejestrowanie dźwięku i obrazu przez studentów w trakcie zajęć jest zabronione. 10. Prowadzący zajęcia umożliwia studentowi wgląd do jego ocenionych prac pisemnych do końca danego roku akademickiego w terminach konsultacji.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Urbaniak A.: Podstawy automatyki., WPP, Poznań, 2004. 2. Węgrzyn S.: Podstawy automatyki., PWN, Warszawa, 1980. 3. Kostro J.: Elementy, urządzenia i układy automatyki., PWN, Warszawa, 1983. 4. Urbaniak A.: Automatyzacja w inżynierii sanitarnej., Oficyna Wydawnicza Politechniki Poznańskiej., Poznań, 1990. 5. Chmielnicki W., Kołodziejczyk L.: Automatyzacja i dynamika procesów w inżynierii sanitarnej., PWN, Warszawa, 1981. 6. Chmielnicki W.J.: Poradnik Ciepłownictwo. Regulacja automatyczna urządzeń ciepłowniczych., FRC Unia Ciepłownictwa (Wyd. 3), Warszawa, 2000. 7. Strony internetowe firm producentów urządzeń sterujących
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W05_01
Ma podstawową wiedzą o trendach rozwojowych w zakresie zastosowania automatyki w inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05
Efekt W07_01
Zna podstawowe rozwiązania w zakresie zastosowania automatyki w inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Kolokwium (W1-W9; L1-L5).
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W07_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07
Efekt W08_01
Ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia korzyści ekonomicznych płynących z zastosowania automatyki w inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach wykładu. Kolokwium (W10).
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W08_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08
Efekt W12_01
Zna typowe rozwiązania, mające miejsce w ogrzewnictwie, wentylacji i klimatyzacji, z zastosowaniem układów automatyki.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach wykładu. Kolokwium (W9).
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W12_01
Powiązane efekty obszarowe: InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych właściwie dobranych źródeł (np. stron producentów) dotyczące praktycznych rozwiązań układów automatyki stosowanych w inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach wykładu, L1-L5
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U05_01
Ma umiejętność samokształcenia się.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05
Efekt U15_01
Potrafi ocenić przydatność typowych układów automatyki w rozwiązaniu problemu inżynierskiego w zakresie inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach wykładu; L1-L5
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U15_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01_01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się oraz poznawania nowych rozwiązań i osiągnięć w zakresie automatyki stosowanej w inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Dyskusja w ramach wykładu.; L1-L5
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01