- Nazwa przedmiotu:
- Chemia
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. / Galyna Kotsay / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- BN1A_05
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 10h; laboratorium 20h;
Przygotowanie się do zajęć 20h;
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 35h;
Napisanie sprawozdania 20h;
Przygotowanie do egzaminu 20h;
Razem 125h = 5 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 10h; Laboratoria - 20h; Razem 30h = 1,2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Laboratorium 20h;
Przygotowanie się do zajęć 20h;
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15h;
Napisanie sprawozdania 20h;
Razem 75h= 3 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład10h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium20h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Chemia, co najmniej na poziomie szkoły gimnazjalnej
- Limit liczby studentów:
- Wykład - min. 15 osób; laboratorium 8 - 12 osób 
- Cel przedmiotu:
- Wykształcenie umiejętności: doboru materiałów budowlanych, bezpiecznych technologii, dbałości o środowisko (stosowanie energooszczędnych materiałów, ograniczanie ilości odpadów na placu budowy i w przedsiębiorstwie), rozwiązywania problemów materiałowych i technologicznych wspólnie z chemikami
- Treści kształcenia:
- W1 - W2 - Założenia, cele i program przedmiotu, zalecana literatura i inne źródła informacji, forma i warunki zaliczenia przedmiotu; W2 -Budowa chemiczna, struktura fizyczna i właściwości ciał stałych, cieczy i gazów. 
W3 -Reakcje chemiczne – rodzaje, podstawy termodynamiki, kinetyki i statyki reakcji chemicznych. 
W4  -5 Fizykochemia mineralnych materiałów budowlanych: naturalnych materiałów kamiennych, ceramiki budowlanej, spoiw mineralnych powietrznych (wapiennych, gipsowych, anhydrytowych, magnezjowych i krzemianowych), 
W6-7 Fizykochemia spoiw mineralnych hydraulicznych (wapna hydraulicznego, cementów portlandzkich i specjalnych). 
W8 - Korozja materiałów budowlanych - objawy, metody zapobiegania. 
W9 - Modyfikacja betonów za pomocą domieszek chemicznych i dodatków mineralnych.  W10 - Budownictwo a ochrona środowiska - wykorzystanie odpadów przemysłowych i odpadów budowlanych w produkcji materiałów budowlanych.
L1 - Program przedmiotu, obowiązująca literatura, forma i warunki zaliczenia przedmiotu. Zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym; L2 - Obowiązujące nazewnictwo związków chemicznych nieorganicznych. Reakcje chemiczne. Podstawy obliczeń chemicznych; L3 - Analiza jakościowa związków chemicznych; L4 - Analiza wody do celów budowlanych; L5 - Spoiwa wapienne – określanie zawartości nierozłożonego węglanu wapnia w wapnie palonym, określanie czasu gaszenia wapna palonego; L6 - Spoiwa gipsowe – wpływ niektórych substancji na procesy wiązania i twardnienia; L7 - Korozja tworzyw cementowych – korozja kwasowa i węglanowa; L8 -  Dodatki i domieszki modyfikujące w technologii materiałów budowlanych. 
L9 - Zajęcia wyrównawcze. 
L10- Zaliczenie przedmiotu.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie od 51 do 100 punktów za zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych i zdanie egzaminu pisemnego lub ustnego. Sposób przeliczenia punktów na ocenę z przedmiotu podano w tablicy.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest: a) obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych i wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych; b) uzyskanie po 1 punkcie za przygotowanie do ćwiczeń; c) dla zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych potrzebnie uzyskać od 32 do 65 punktów. Na zajęciach wyrównawczych studenci mają możliwość wykonania nieodrobionych ćwiczeń. Oceny za ćwiczenia studenci mogą poprawiać w ciągu semestru oraz w sesji zimowej. 
Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie od 15 do 35 punktów. Sposób przeliczenia punk-tów na ocenę z egzaminu podano w tablicy. Egzamin składa się z 23 pytań testu wyboru ( punktacja za pytanie: 1p - poprawna odpowiedź, 0p – błędna odpowiedź) i 4 pytań testu opisowego ( punktacja za pytanie: 3p -pełna odpowiedź, od 0,5 do 2,5p - niepełna odpowiedź i 0 – brak odpowiedzi). W sesji wyznaczone są dwa terminy zdawania egzaminu.
Przeliczenia punktów na ocenę	
z egzaminu	
Liczba punktów	Ocena
(0 - 14p)	                   2
(15 - 20p)	                   3
(21 - 25p)	                   3,5
(26 - 29p)	                  4
(30 - 33p)	                  4,5
(34 - 35p)	 5
Przeliczenia punktów na ocenę	
z przedmiotu	
Liczba punktów	Ocena
(0 - 50p)	2
(51 – 70p)	3
(71 – 80p)	3,5
(81 – 88p)	4
(89 – 95p)	4,5
(96 - 100p)	5
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1.	Czarnecki L., Łukowski P., Garbacz A., Chmielewska B. „Ćwiczenia laboratoryjne z che-mii budowlanej” Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1999. 
2.	Bobrowski A., Gawlicki M., Jagosz A., Nocuń-Wczelik W. „Cement. Metody Badań. Wy-brane kierunki stosowania” Wydawnictwo AGH , Kraków 2010.
3.	Szymura T. „ Chemia w inżynierii materiałów budowlanych”Lublin 2012.
4.	Kurdowski W.  „ Chemia cementu i betonu” Wydawnictwa Polski cement i Naukowe PWN 2010.
5.	Cement-Wapno-Beton – Czasopismo poświęcone zagadnieniom przemysłu i fizykochemii materiałów wiążących i betonu. 
6.	Materiały Budowlane – Czasopismo poświęcone między innymi nowoczesnym wyrobom, i technologiom budowlanym oraz zasadom ich prawidłowego i bezpiecznego stosowania.
7.	Ochrona przed korozją – Czasopismo poświęcone zagadnieniom korozji materiałów, w tym materiałów budowlanych.
- Witryna www przedmiotu:
- http://portaliusz.pw.plock.pl/course/index.php?categoryid=7
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01_03
- Ma wiedzę z zakresu chemii, w tym chemii budowlanej, wie jak formułować i rozwiązywać typowe proste zadania z chemii budowlanej.
 Weryfikacja: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych(L1-L10)
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        B1A_W01_03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01
- Efekt W05_01
- Ma podstawową wiedzę w trendach rozwojowych w dziedzinie chemii budowlanej
 Weryfikacja: Egzamin(W1-W10)
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        B1A_W05_01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W05
- Efekt W06_01
- Ma podstawową wiedzę o ochronie środowiska w produkcji materiałów budowlanych i zagospodarowaniu odpadów budowlanych
 Weryfikacja: Egzamin(W1-W10)
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        B1A_W06_01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł w zakresie nowych zastosowań chemii w budownictwie
 Weryfikacja: Egzamin(W1-W10)
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        B1A_U01_01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01
- Efekt U11_01
- Ma umiejętności niezbędne do pracy z substancjami chemicznymi spotykanymi w budownictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
 Weryfikacja: Obserwacja podczas zajęć laboratoryjnych(L1-L10)
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        B1A_U11_01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U11
- Efekt U15_01
- Potrafi ocenić przydatność metod badawczych do rozwiązywania problemów chemicznych w budownictwie
 Weryfikacja: Ocena przygotowania do zajęć(L1-L10)
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        B1A_U15_01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01_01
- Ma świadomość zmian dokonujących się w chemii budowlanej i potrzebę ich śledzenia
 Weryfikacja: Rozmowa w czasie zajęć laboratoryjnych(L1-L10)
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        B1A_K01_01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01
- Efekt K02_02
- Ma świadomość konieczności ochrony środowiska w różny sposób
 Weryfikacja: Rozmowa w czasie zajęć laboratoryjnych(L1-L10)
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        B1A_K02_02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K02