- Nazwa przedmiotu:
- Współczesne koncepcje ustrojowo-administracyjne
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Marek Jakubiak, Profesor PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A21_WKUA
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ze względu na formę przedmiotu (wykład) praca Studenta w zakresie uzyskiwania efektów kształcenia jest podzielona na dwie części. Pierwsza jest realizowana poprzez sumienne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin w semestrze. Druga część pracy Studenta związana z osiągnięciem wymiernych efektów kształcenia polega na samodzielnej lekturze pozycji bibliograficznych wskazanych przez prowadzącego. Ta część zajmuje 70 godzin. Egzamin zajmuje 5 godzin, przygotowanie przez Studenta do zaliczenia końcowego wymaga 15 godzin pracy własnej oraz 5 godzin konsultacji z prowadzącym.W związku z powyższym łączna liczba godzin pracy Studenta konieczna do uzyskania przedmiotowych efektów kształcenia wynosi 125 godzin w semestrze.do uzupełnienia
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,6
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Zasadniczym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z poszczególnymi koncepcjami ustrojowo- administracyjnymi ukształtowanymi w okresie XIX i XX wieku, które wywarły znaczący wpływ na status państwa jako podmiotu prawnego oraz na jego pozycję w polityce międzynarodowej.
- Treści kształcenia:
- 1.Liberalizm współczesny jako podstawa funkcjonowania i rozwoju państw demokratycznych. Koncepcje Johna S. Milla, Alexisa de Tocqueville, Leonarda Hobhause.
2. Herbert Spencer i jego ujęcie państwa, systemu prawnego i społeczeństwa.
3.Czynniki sprzyjające powstawaniu państw jako podmiotów prawnych i ich znaczenie dla prawidłowych relacji państwo-społeczeństwo wg. Ludwika Gumplowicza.
4. Założenia ustrojowo-administracyjne socjaldemokracji zachodniej i definicja jej rodzajów.
5. Lassalizm i rewizjonizm jako koncepcje socjaldemokratyczne - podobieństwa i różnice w kwestiach społecznych i ustrojowo-administracyjnych.
6. Centryzm Karla Kautsky'ego jako próba łączenia socjalizmu z parlamentaryzmem
7/8. Solidaryzm Emila Durkheima i jego wpływ na rozwój prawa państwowego i organów administracyjnych w życiu polityczno-społecznym. Leon Dugit i solidarystyczna interpretacja pojęcia norma społeczna.
9. Druga Rzeczypospolita jako przykład państwa realizującego założenia solidaryzmu. Leopold Caro jako prekursor tego kierunku w Polsce Odrodzonej
10. Funkcjonalizm prawniczy i jego znaczenie dla funkcjonowania organów państwowych i kształtowania zakresu ich decyzyjności administracyjnej.
11.Karl Llewelwyn jako twórca głównych nurtów realizmu prawniczego.
12. Konsekwencje dla obywatela modelu prawoznawstwa w ujęciu realizmu prawniczego.
13. Roscoe Pound jako pionier administracji sądowej przełomu XIX i XX wieku.
14. Normatywizm prawniczy Hansa Kelsena. Pojęcie normy prawnej i jej znaczenia dla rozwoju systemu legislacyjnego w XIX wieku
15. Definicja państwa wg. Hansa Kelsena. Podsumowanie najważniejszych koncepcji ustrojowo-administracyjnych przełomu XIX i XX wieku.
- Metody oceny:
- Maksymalna liczba punktów do uzyskania z egzaminu przedmiotowego wynosi 20 pkt. Kryteria są następujące:
poniżej 11 pkt - ocena ndst (2.0)
11-12 pkt.- ocena dst (3,0).
13-14 pkt. - ocena dst+ (3,5).
15-16 pkt. - ocena db (4,0).
17-18 pkt. - ocena db+ (4,5).
19-20 pkt. - ocena bdb (5,0).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Tadeusz Maciejewski ., Historia administracji i myśli administracyjnej (czasy nowożytne i najnowsze XVII- XX w), Warszawa 2013.
Andrzej Sylwestrzak, Historia doktryn politycznych i prawnych, Lexis Nexis Warszawa 2015.
Lech Dubel, Historia doktryn politycznych i prawnych do schyłku XX wieku, Lexis Nexis 2012.
Hubert Izdebski Historia myśli politycznej i prawnej, Warszawa 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- Brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Zna podstawową terminologię i metody analizy w zakresie nauk społecznych, nauk administracyjnych i nauk prawnych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W_02
- Ma wiedzę z zakresu nauki o administracji i prawa dotyczącą rozwoju doktryn politycznych i prawnych XIX/XX w., umożliwiającą analizę procesów państwowotwórczych i społecznych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W_03
- Zna wybrane podstawowe teorie i koncepcje w zakresie nauk społecznych i nauk prawnych XIX/XX w. (w ujęciu historycznym).
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie historii rozwoju form ustrojowych, administracyjnych i społecznych w XIX i XX wieku.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U_02
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu koncepcji ustrojowo- administracyjnych i doktryn prawnych i rozwijać swe umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U_03
- Student potrafi krytycznie analizować różne koncepcje ustrojowe, administracyjne i polityczno- prawne.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Stałego podnoszenia poziomu swej wiedzy i umiejętności, pełniejszego rozumienia konieczności dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_02
- Ugruntowywania przekonania o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie wykorzystania w praktyce nauk prawnych, nauk administracyjnych oraz nauk społecznych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_03
- Utrwalania nawyku samodzielnej pracy, samokształcenia oraz aktualizowania i kumulacji wiedzy z różnych źródeł.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: