Nazwa przedmiotu:
Historia administracji
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Marek Jakubiak, Profesor PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A11_HA
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ze względu na formę przedmiotu (wykład) praca Studenta w zakresie uzyskiwania efektów kształcenia jest podzielona na dwie części. Pierwsza jest realizowana poprzez sumienne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin w semestrze. Druga część pracy Studenta związana z osiągnięciem wymiernych efektów kształcenia polega na samodzielnej lekturze pozycji bibliograficznych wskazanych przez prowadzącego. Ta część również zajmuje 30 godzin. Zaliczenie zajmuje 5 godzin, przygotowanie przez Studenta do zaliczenia końcowego wymaga 20 godzin pracy własnej oraz 5 godzin konsultacji z prowadzącym.W związku z powyższym łączna liczba godzin pracy Studenta konieczna do uzyskania przedmiotowych efektów kształcenia wynosi 100 godzin w semestrze.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,33
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przedstawienie najważniejszych etapów tworzenia systemu administracyjnego w krajach europejskich i ich twórców. Pierwszy wykład na temat historii administracji w starożytności jest symbolicznym naciskiem na czas trwania procesu rozwoju administracji w poszczególnych krajach, a także kulturowe i cywilizacyjne znaczenie tego modelu rządzenia w państwie dla następnych pokoleń. Cały wykład obejmuje okres od końca XVIII wieku do przełomu XIX i XX wieku.
Treści kształcenia:
1. Administracja jako nauka- definicja pojęcia. Administracja Starożytnej Grecji i Rzymu jako reprezentatywny przykład systemu politycznego. 2. Koncepcja trójpodziału władzy wg. Monteskiusza i jej znaczenie dla rozwoju administracji państwowej. 3. Umowa społeczna Jeana Jacques'a Rousseau 4. Konstrukcja państwa prawnego Roberta Mohla jako początek epoki państw konstytucyjnych. 5. Ogólna charakterystyka konstytucjonalizmu i jego wpływ na funkcjonowanie administracji państwowej w XIX w. 6. Liberalizm XIX w i jego wpływ na rozwój organów administracyjnych państw europejskich. 7.Funkcjonowanie monarchii konstytucyjnych XIX w na przykładzie Anglii, Francji i Niemiec. 8. Geneza sądownictwa administracyjnego w państwach współczesnych 9. Parlamentarno- gabinetowy system rządów i jego znaczenie dla działalności administracji publicznej państw europejskich XIX w. 10. Rozwój administracji terytorialnej w państwach Europy Zachodniej XIX/XX wieku. 11. Administracja państw autorytarnych w XIX w.- rola głowy państwa, zasady funkcjonowania administracji państwowej. 12. Administracja państw złożonych XIX wieku- unie, konfederacje, federacje 13. Wpływ I wojny światowej na administrację państw europejskich 14. Przemiany w administracji publicznej po 1918 15. Administracja w społeczeństwie informacyjnym- szanse, wyzwania, zagrożenia- podsumowanie.
Metody oceny:
Zaliczenie końcowe ma formę 5 pytań otwartych. Każde z nich jest punktowane od 0-3 pkt. Łącznie z przedmiotu można zatem uzyskać max. 15 punktów, które w przełożeniu na oceny końcowe przedstawia się następująco: poniżej 8 pkt- ndst (2,0) 8 pkt- dst (3,0) 9-10 pkt - dst + (3,5) 11-12 pkt- db (4,0) 13-14 pkt- db + (4,5) 15 pkt- bdb (5,0)
Egzamin:
nie
Literatura:
Gaca Andrzej, Kamińska Krystyna, Historia powszechna ustrojów państwowych, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2011. Maciejewski Tadeusz, Historia administracji i myśli administracyjnej. Czasy nowożytne i współczesne (XVI -XX wiek), Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2013. Żukowski Marek, Dzieje administracji w Polsce w XX wieku, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2011
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
Brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Rozumie proces kształtowania się systemów administracyjnych w państwach europejskich na przełomie XIX i XX wieku oraz związanych z nim trudności politycznych i prawnych.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka W_02
Student posiada wiedzę dotyczącą dziejów administracji europejskiej na przykładzie różnych modeli administracji, a także opanował terminologię w tym zakresie.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych na koniec semestru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka W_03
Student zna twórców i prekursorów głównych koncepcji administracyjnych upowszechnianych w państwach europejskich XIX i XX wieku.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych na koniec semestru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Student umie postrzegać problemy i rozwiązania administracyjne w państwie przez pryzmat czynników historyczno-kulturowych, które wpłynęły na ich ukształtowanie w procesie historycznym
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych na zakończenie semestru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka U_02
Student potrafi wnioskować w kategoriach przyczynowo-skutkowych w zakresie oceny funkcjonowania systemów administracyjnych w określonych realiach polityczno-społecznych.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych na zakończenie semestru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Student posiada świadomość znaczenia prawidłowego pod względem prawnym działania organów administracji publicznej dla efektywnego funkcjonowania państwa.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych na zakończenie semestru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka K_02
Student ma przekonanie, że profesjonalizm i obiektywizm w działaniu organów administracji w ramach procedur administracyjnych zwiększa szacunek obywatela do państwa prawa.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych na zakończenie semestru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka K_03
Student wykazuje zdolność do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym w wymiarze lokalnym i regionalnym.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych na zakończenie semestru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: