- Nazwa przedmiotu:
- Systemy i usługi informacyjne w administracji
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Marian Kowalewski, prof PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A12_SUIA
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Student uczestniczy w zajęciach związanych z tematyką przedmiotu (10h). Na potrzeby ugruntowania wymaganej wiedzy, studiowania wskazanej literatury przedmiotu, przygotowania się do ćwiczeń przeznacza 40h. Sumaryczne obciążenie studenta kształtuje się na poziomie 50h. Ilość punktów ECTS - 2.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi systemami, sieciami i usługami teleinformatycznymi administracji publicznej, ich rodzajami, modelami, właściwościami i bezpieczeństwem. Ponadto, problemami związanymi z interoperacyjnością systemów, sieci i usług administracji publicznej w wymiarze krajowym i międzynarodowym (UE).
- Treści kształcenia:
- 1. Systemy i sieci teleinformatyczne administracji publicznej - Rodzaje i właściwości oraz bezpieczeństwo systemów i sieci publicznych oraz prywatnych będących własnością administracji publicznej.
2. Systemy, sieci i usługi administracji publicznej na potrzeby bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego - Rodzaje i właściwości oraz bezpieczeństwo.
3. Rodzaje i właściwości usług sieci teleinformatycznych - Rodzaje, właściwości, bezpieczeństwo i interoperacyjność sieci i usług teleinformatycznych.
4. E-usługi administracji publicznej - Rodzaje i charakterystyka, modele e-usług; e-deklaracje w sektorze finansowym oraz e-usługi w sektorze służby zdrowia.
5. Usługi w chmurze obliczeniowej (CC) - Modele usług CC w sieciach publicznych i prywatnych; zalety i wady oraz bezpieczeństwo usług CC sieci publicznych i prywatnych; "Dekalog chmuroluba" i zasady bezpieczeństwa sieci i usług CC wg OECD.
6. ePUAP - Identyfikacja katalogu usług i charakterystyka usług ePUAP, Podsystem bezpieczeństwa ePUAP, Portal interoperacyjności ePUAP.
7. Europejskie ramy interoperacyjności - Rodzaje, właściwości i zasady europejskich ram interoperacyjności na potrzeby administracji publicznej, strategia wdrożeń europejskich ram interoperacyjności.
8. Krajowe ramy interoperacyjności sieci i usług administracji publicznej - Podstawy prawne, wymagania i formaty danych, wymagania WCAG na rzecz usług teleinformatycznych świadczonych osobom niepełnosprawnym.
9. System zarządzania sieciami i usługami administracji publicznej - System zarządzani sieciami teleinformatycznym a system zarządzania usługami, integracja; architektura oraz problemy wdrożenia Systemu Zarządzania Usługami (SMS) administracji publicznej.
- Metody oceny:
- Zaliczenie na ocenę. Kolokwium pisemne.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. M. Kowalewski i inni, Sieci i usługi w zarządzaniu kryzysowym, TiTI, Warszawa, 2011
2. Kowalewski M, Kowalczyk B., Ogólnokrajowy system radiokomunikacyjny zgodny ze standardem TETRA, Telekomunikacja i Techniki Informacyjne nr 3-4/2004, IŁ-PIB, Warszawa 2004
3. Kowalewski M. i inni, System łączności na potrzeby służb bezpieczeństwa publicznego i zarządzania kryzysowego w aglomeracji miejskiej, Telekomunikacja i Techniki Informacyjne
nr 3-4/2008, IŁ-PIB, Warszawa 2008
4. M. Kowalewski i inni, Praca zbiorowa, Modele zagrożeń aglomeracji miejskiej wraz z systemem zarządzania kryzysowego na przykładzie m. st. Warszawy, rozdziały dotyczące zagrożeń i architektury systemu łączności, WAT, Warszawa, 2009
5. M. Kowalewski i inni, System łączności na potrzeby służb bezpieczeństwa publicznego i zarządzania kryzysowego w aglomeracji miejskiej, Telekomunikacja i Techniki Informacyjne
nr 3-4/2008, IŁ-PIB, Warszawa 2008
6. M. Kowalewski i inni, Perspektywiczne sieci i usługi komunikacji elektronicznej na potrzeby bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego, IŁ-PIB, Warszawa, 2010
7. M. Kowalewski, Sieci i usługi telekomunikacyjne w zarządzaniu kryzysowym, XVIII edycją seminarium z cyklu Zarządzanie kryzysowe i ratownictwo systemy teleinformatyczne
w komunikacji służb w zarządzaniu kryzysowym i ratownictwie, Warszawa, 26 styczeń 2012 r.
8. M. Kowalewski, Usługi teleinformatyczne administracji publicznej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2019.
9. Europejskie Ramy Interoperacyjności (EIF) dla europejskich usług użyteczności publicznej, Komisja Europejska, Bruksela 16.12.2010 r.
10. Europejskie Ramy Interoperacyjności – strategia wdrożeń, Bruksela 23.3.2017 r.
11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Zna i rozumie pojęcia z zakresu systemów teleinformatycznych administracji publicznej, telekomunikacji i teleinformatyki (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W09, K_W10, K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
- Charakterystyka W_02
- Zna istotę, znaczenie oraz wpływ usług i systemów informacyjnych administracji (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1
- Charakterystyka W_03
- Wie jak poprawnie i efektywnie zastosować systemy informacyjne i ich usługi w działaniach administracji publicznej (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Potrafi wykorzystywać usługi telekomunikacyjne i teleinformatyczne w pracy zawodowej zgodnie z ich przeznaczeniem (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o
- Charakterystyka U_02
- Potrafi znajdować właściwe informacje dotyczące systemów informacyjnych w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2
- Charakterystyka U_02
- Umie poprawnie wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów w funkcjonowaniu administracji publicznej (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Jest gotów do świadomego uczestniczenia w otoczeniu zachodzących zmian w zakresie systemów i usług teleinformatycznych i informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem w administracji publicznej (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K06, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO, I.P6S_KK
- Charakterystyka K_02
- Ma świadomość skutków zaniedbań w zakresie wykorzystania przez społeczeństwo publicznie dostępnych usług informacyjnych (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K06, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO, I.P6S_KK
- Charakterystyka K_03
- Jest gotów do świadomego podnoszenia kompetencji w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych, konieczności rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz informatyzacji administracji publicznej (świadoma identyfikacja szans i zagrożeń wynikających z globalnego procesu informatyzacji) (I).
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z otwartymi pytaniami opisowymi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K06, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO, I.P6S_KK