Nazwa przedmiotu:
Myślenie twórcze
Koordynator przedmiotu:
mgr Aleksandra Firek
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A21_A
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach: 15h Czytanie wskazanej literatury (praca własna): 25h Przygotowanie do zajęć (praca własna): 10h Przygotowanie do zaliczenia: 25h Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest: - nabycie praktycznych umiejętności efektywnego i innowacyjnego generowania pomysłów, wychodzących poza schematyczne myślenie, wraz z formułowaniem argumentów oraz pobudzeniem kreatywnego myślenia; - zapoznanie uczestników z technikami twórczego myślenia w procesie identyfikowania i rozwiązywania problemów; - zapoznanie uczestników z procesem kreatywnego (twórczego) rozwiązywania problemów; - zwiększenie efektywności w twórczym rozwiązywaniu problemów;
Treści kształcenia:
1. Wyjaśnienie kluczowych pojęć. 2. Istota twórczego myślenia. 3. Myślenie konwergencyjne i dywergencyjne. 4. Myślenie lateralne (Edward de Bono). 5. Myślenie pytajne, myślenie kombinacyjne, myślenie transformacyjne. 6. Cechy osób kreatywnych. Trening kreatywności. 7. Charakterystyka myślenia twórczego oraz osób twórczych, w kontekście nabywania umiejętności twórczego rozwiązywania problemów. 8. Problem i etapy rozwiązywania problemu. Założenia koncepcji Problem Solving. 9. Generowanie pomysłów – źródła innowacyjnych pomysłów. 10. Innowacja jako rezultat twórczości (pomysłowości). 11. Wizja jako warunek zmiany. Tworzenie wizji i jej przekazywanie oraz urzeczywistnianie. 12. Warunki organizacyjne sprzyjające kreatywności i innowacyjności oraz ich kształtowanie. 13. Bariery blokujące kreatywność. 14. Techniki twórczego myślenia – praktyka.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest spełnienie kryterium frekwencji na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z końcowego, pisemnego zaliczenia przedmiotu. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem, który obejmuje wiedzę merytoryczną z ćwiczeń. Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników zaliczenia (zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi) wg: - Student uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 3.0 - Student uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 3.5 - Student uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 4.0 - Student uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 4.5 - Student uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 5.0
Egzamin:
nie
Literatura:
1. T. Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów, GWP: Gdańsk 2002. 2. R. Luecke,R. Katz, Zarządzanie kreatywnością i innowacją. Techniki twórczego myślenia, Harvard Business Essentials. Mt Biznes: 2005. 3. K. J. Szmidt, Trening kreatywności, wyd. Helion: 2008. 4. A. Kosieradzka (red.), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Kraków-Warszawa: edu-Libri, 2013. 5. E. Nęcka, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk: 2005.
Witryna www przedmiotu:
---
Uwagi:
brak uwag

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu twórczości, kreatywności oraz innowacyjności, z uwzględnieniem aspektów prawnych (prawa własności intelektualnej)
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03, K_W01, K_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.X.P7S_WG.1.o
Charakterystyka W_02
Student zna i rozumie założenia koncepcji Problem Solving, w tym wybrane metody i techniki twórczego rozwiązywania problemów oraz potrafi ją zastosować dla rozwiązywania problemów społecznych
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Student potrafi dokonać identyfikacji i analizy problemu w zakresie funkcjonowania ogólnie rozumianej administracji, w tym organizacji i zarządzania w administracji, wraz z zaproponowaniem rekomendacji do wdrożenia
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja wyników podczas dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i pracach grupowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U02, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.3.o
Charakterystyka U_02
Student potrafi wskazać adekwatne do poszczególnych etapów procesu rozwiązywania problemu metody i techniki twórczego rozwiązywania problemów oraz dokonać krytycznej analizy procesu
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja wyników podczas dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach, symulacjach i pracach grupowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U02, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy podczas generowania pomysłów oraz przejawia aktywną postawę wobec poszukiwania twórczych rozwiązań problemu, wraz z formułowaniem argumentów, wykorzystując przy tym systemy informatyczne/telekomunikacyjne
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i symulacjach
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KO