- Nazwa przedmiotu:
- Myślenie twórcze
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Aleksandra Firek
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_A
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach: 15h
Czytanie wskazanej literatury (praca własna): 25h
Przygotowanie do zajęć (praca własna): 10h
Przygotowanie do zaliczenia: 25h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest:
- nabycie praktycznych umiejętności efektywnego i innowacyjnego generowania pomysłów, wychodzących poza schematyczne myślenie, wraz z formułowaniem argumentów oraz pobudzeniem kreatywnego myślenia;
- zapoznanie uczestników z technikami twórczego myślenia w procesie identyfikowania i rozwiązywania problemów;
- zapoznanie uczestników z procesem kreatywnego (twórczego) rozwiązywania problemów;
- zwiększenie efektywności w twórczym rozwiązywaniu problemów;
- Treści kształcenia:
- 1. Wyjaśnienie kluczowych pojęć.
2. Istota twórczego myślenia.
3. Myślenie konwergencyjne i dywergencyjne.
4. Myślenie lateralne (Edward de Bono).
5. Myślenie pytajne, myślenie kombinacyjne, myślenie transformacyjne.
6. Cechy osób kreatywnych. Trening kreatywności.
7. Charakterystyka myślenia twórczego oraz osób twórczych, w kontekście nabywania umiejętności twórczego rozwiązywania problemów.
8. Problem i etapy rozwiązywania problemu. Założenia koncepcji Problem Solving.
9. Generowanie pomysłów – źródła innowacyjnych pomysłów.
10. Innowacja jako rezultat twórczości (pomysłowości).
11. Wizja jako warunek zmiany. Tworzenie wizji i jej przekazywanie oraz urzeczywistnianie.
12. Warunki organizacyjne sprzyjające kreatywności i innowacyjności oraz ich kształtowanie.
13. Bariery blokujące kreatywność.
14. Techniki twórczego myślenia – praktyka.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest spełnienie kryterium frekwencji na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z końcowego, pisemnego zaliczenia przedmiotu.
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem, który obejmuje wiedzę merytoryczną z ćwiczeń.
Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników zaliczenia (zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi) wg:
- Student uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 3.0
- Student uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 3.5
- Student uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 4.0
- Student uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 4.5
- Student uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 5.0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. T. Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów, GWP: Gdańsk 2002.
2. R. Luecke,R. Katz, Zarządzanie kreatywnością i innowacją. Techniki twórczego myślenia, Harvard Business Essentials. Mt Biznes: 2005.
3. K. J. Szmidt, Trening kreatywności, wyd. Helion: 2008.
4. A. Kosieradzka (red.), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Kraków-Warszawa: edu-Libri, 2013.
5. E. Nęcka, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Gdańsk: 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
- brak uwag
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu twórczości, kreatywności oraz innowacyjności, z uwzględnieniem aspektów prawnych (prawa własności intelektualnej)
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W01, K_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.X.P7S_WG.1.o
- Charakterystyka W_02
- Student zna i rozumie założenia koncepcji Problem Solving, w tym wybrane metody i techniki twórczego rozwiązywania problemów oraz potrafi ją zastosować dla rozwiązywania problemów społecznych
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Student potrafi dokonać identyfikacji i analizy problemu w zakresie funkcjonowania ogólnie rozumianej administracji, w tym organizacji i zarządzania w administracji, wraz z zaproponowaniem rekomendacji do wdrożenia
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja wyników podczas dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i pracach grupowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U02, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.3.o
- Charakterystyka U_02
- Student potrafi wskazać adekwatne do poszczególnych etapów procesu rozwiązywania problemu metody i techniki twórczego rozwiązywania problemów oraz dokonać krytycznej analizy procesu
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja wyników podczas dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach, symulacjach i pracach grupowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U02, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy podczas generowania pomysłów oraz przejawia aktywną postawę wobec poszukiwania twórczych rozwiązań problemu, wraz z formułowaniem argumentów, wykorzystując przy tym systemy informatyczne/telekomunikacyjne
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i symulacjach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO