- Nazwa przedmiotu:
- Grafika komputerowa 3D
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Joanna Porter-Sobieraj
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 45 h; w tym
a. obecność na wykładach – 30 h
b. obecność na laboratoriach – 15 h
2. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 30 h
3. zapoznanie się z literaturą – 5 h
4. konsultacje – 5 h
5. przygotowanie do kolokwium – 15 h
Razem nakład pracy studenta 100 h = 4 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h
2. obecność na laboratoriach – 15 h
3. konsultacje – 5 h
Razem: 50 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. obecność na laboratoriach – 15 h
2. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 30 h
Razem: 45 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Grafika komputerowa I
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zaawansowanymi technikami grafiki komputerowej, w szczególności z wybranymi zagadnieniami realistycznej wizualizacji trójwymiarowych scen. W ramach przedmiotu studenci poznają algorytmy renderowania obiektów oraz ich implementacje z wykorzystaniem API bibliotek graficznych.
- Treści kształcenia:
- 1. Modele oświetlenia
2. Metoda śledzenia promieni
3. Metody oświetlenia globalnego
4. Lokalizacja obliczeń
5. Cieniowanie modeli wielościanowych
6. Eliminacja krawędzi i ścian niewidocznych
7. Teksturowanie powierzchni
8. Generowanie cieni
9. Wyświetlanie obiektów półprzezroczystych
10. Odbicia w powierzchniach zwierciadlanych
- Metody oceny:
- Student może maksymalnie otrzymać 100 punktów (60 pkt. za zadania laboratoryjne i 40 pkt. za kolokwium zaliczeniowe). Zajęcia laboratoryjne składają się z 3 indywidualnych zadań, ocenianych od 0 do 20 punktów. Ostatecznymi terminami oddania zadań są odpowiednio 5, 9 i 14 tydzień zajęć, zadania oddane po tych terminach nie podlegają ocenie. Ocena końcowa zależy od sumy zdobytych punktów i wystawiana jest zgodnie z następującymi zasadami: 0–50 punktów – brak zaliczenia, 51–60 – 3,0, 61–70 – 3,5, 71–80 – 4,0, 81–90 – 4,5, 91–100 – 5,0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Sweet “OpenGL Superbible”, Waite Group Press, 1999.
Luna “Introduction to 3D Game Programming with DirectX 9.0”, Wordware Publishing, Inc., 2003.
Treglia (Editors) “Game Programming Gems Series”, Charles River Media, 2000-2002.
Hughes “Computer Graphics: Principles and Practice”, Addison-Wesley, 1990.
Zabrodzki (red): Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT, 1994.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W2_01
- Zna algorytmy, struktury danych i metody realistycznego wyświetlenia trójwymiarowych scen
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_W11
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U2_01
- Potrafi przeanalizować wymagania w przedsięwzięciach związanych z wizualizacją komputerową
Weryfikacja: Ocena wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_U20
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U2_02
- Posiada umiejętność selekcji i krytycznej interpretacji informacji technicznej oraz potrafi ją wykorzystać do rozwiązania problemów związanych z wizualizacją 3D
Weryfikacja: Ocena wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_U01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U2_03
- Potrafi zaimplementować podstawowe algorytmy wyświetlenia scen 3D przy użyciu jednego z API graficznych
Weryfikacja: Ocena wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_U12
Powiązane efekty obszarowe: